Akut hjälp ang matstörning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår plac har en matstörning som jag har skrivit om här förut.Nu har vi upptäckt att förskolan låter plac få 6 portioner mat dock små.
De undrar om hur vi vet att plac har en matstörning.
Jag håller på att bli tokig...vet att jag läste någon riktigt bra sida om det.Ang att äta för mycket.
Om jag inte minns fel var det någon härifrån som länkade till den.det är nog 1-1 1/2 år sen.

Snälla hjälp mej, jag behöver akut hjälp!!

Jag har en plac som kom till oss vid 1 års ålder och är i dag 8. Det har varit problem från och till, ätit tills man kräkts vid bordet,kastat i sej maten osv. Vid en BUP utr sa man att man måste lita på sitt sunda förnuft som vuxen.
De menade att man vet på ett ungefär hur en lagom portion ser ut, att sen dela den på två kan vara ett sätt att få barnet att äta långsammare .
Vi låter aldrig maten tysta mun ju mer man pratar ju bättre är det då man inte kan kasta in maten samtidigt som man pratar.
Vi har fortfarande problem med att få barnet att förstå att maten räcker och att alla får.

Vet inte om jag var till någon hjälp :?

Vi har jobbat på detta i 1 1/2 år och fått det att fungera hyfsat här hemma.
Har upptäckt att problematiken kommer och går,men nu utan umgänge har det ändå blivit trassligt.
Då märker vi att förskolan släppt helt på det Bup och vi sagt.-det är ju fredag,då kan man få äta så mycket man vill ect ect.
Så nu måste jag hitta något konkret att visa förskolan.så att de förstår att det här troligtvis gäller hela dagis perioden och ännu längre.Det försvinner ju inte på en natt direkt.
Svart på vitt om ni förstår.
Ska ringa bup i morgon,är bara så frustrerad över att de förstört det vi kämpat så för.

Det finns ju olika former av matstörning. Som familjehem så vet man ju oftast inte hela bakgrundsbilden, och kan liksom inte angripa problemet vid sin orsak. Det som förmodligen är ett måste är fasta rutiner. Barnet måste helt enkelt få (och få veta) att det blir en rejäl portion, inte mer. Att ge ett antal små portioner är ju helt förkastligt, det bygger ju helt på att barnet har ett normalt matbeteende, och själv kan avstå från att ta mera när det är nog/mätt. det gäller ju i alla situationer. Vet barnet att det bara blir en portion hemma så blir det inget bråk. Man måste vara stenhård. Ibland känner man sig okänslig, men det handlar om gränser. Ger man med sig i en bråkig situation så har ju bråket lönat sig. Sedan är man illa ute för lång tid framåt, med dagliga diskussioner och bråk. Sedan måste samma regler gälla i alla miljöer och det är svårt eftersom det handlar om olka vuxna.
Att dagis inte lyssnar tyder ju på inkompetens, de om några borde ju se vad ett normalt beteende är. Räkna inte med hjälp från BUP, de kan bara konstatera att det är inte ett normalt beteende. Och förmodligen förorda fasta rutiner. Om du nu inte måste ha deras rekomendation för att få dagiset att lyssna och göra som du säger.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp