Akut LVU - umgänge ??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur lång tid kan de ta innan umgänget kommer igång vid akut LVU?
Borde inte barn förskoleåldern få träffa sina föräldrarrelativt ofta även under jourplacering. Jag förstår att det försvårar att föräldrarna motsätter sig placeringen.
Någon som har erfarenhet kring detta och kan berätta om hur det funkat i just ert fall.
 
Hej!

Vårt kom igång genast, trots att bio motsatte sig placering.
Kanske finns det andra skäl till varför de väntar????
Tre
 
Det skiljer sig nog ganska mkt vad det gäller frekvensen o omfånget av umgänge vid akut LVU. Det kan nog vara ganska begränsat inledningsvis, det beror nog på orsakerna till omhändertagandet. Får barnen veta vad som sker tror jag att de klarar att vara utan umgänge en tid. Kanske kan det gagna barnen allra mest- att de får lugn ro utan föräldrarna/föräldern.

Har u fått ett akut LVU placerat nu? Idag? Vad är sagt från soc?
 
Barnet kom hit för en dryg vecka sedan. Vår familjehemssekreterare och andra runt tycker det är konstigt att de inte kan träffas. Barnet är under tre och ska inte behöva vara utan kontakt tycker jag. Utredare säger att det får vänta. Känns som att dem har tidsbrist, de vill vänta tills LVU et är fastställt tror jag.

Vad kan det finnas för osaker? Nån borde ju kunna träffas mamma eller pappa eller syskon eller mormor eller farfar.....någon ??
 
min erfarenhet av kontaktpersoner som är med är inte direkt goda dessutom är det inte dom som märker hur barnet mår efteråt.

Jag hade väntat tills utredarna sa ok, det kanske finns en ordentlig anledning till att inte ha umgänget
 
ja jag har upplevt att umgängen kommer igång ganska fort. Även mina bekanta med fambarn upplever samma sak.
Så när dem bromsar får vi hoppas att det finns en mycket god annledning till detta och inte att det är brist på tid från soc sida.
Prata med barnet, visa kort och håll minnena levande på det sättet ist. Ibland får man lite på att soc vet vad dem gör (kan vara svårt)
 
Har bett att få kort. Nix pix
Bad att få namn på syskon. Nix pix
Nu efter mycket om och men har jag i alla fall gått lite namn så vi kan prata hör hemma.
Ja ja. Jag väntar. För min skull är det naturligtvis enklare så här. Men nån liten som rycks från dagis och familj i ett huj känner sig nog bättre med lite kontakt tänkte jag.
 
Eftersom du får så tydliga nej så har det nog hänt något som gör att man bör avvakta. Fortsätt att prata om familjen neutralt och var uppmärksam på reaktioner.

Tre
 
Tror faktiskt attdet kan bli mer uppslitande o stressande för barnet att ha umgänge i nulägett, i o m akuta omhändertagandet. Mer kaotiskt för ett sånt litet barn. Hur verkar barnet må, undrar ja igen- ser du några reaktioner :? . saknar hen dem- uttrycks det, märks det.... Kanske är barnet rädd för dem....tja, man vet inte... många föräldrarpåverkar barnen neg så det inte gagnar dem inledningsvis...
 
Jag kan ju inte säga att hen mår bra. Men vi har inga som hellst problem. Hen har frågat nån gång efter pappa/mamma, men nöjer dig med våra svar och leker glatt vidare. Ingen rädsla.
Men vi får vänta och se.
 
Nu har jag en tonåring akut lvu men ställde frågan om umgänge o då sa dom att generellt brukar det inte vara något umgänge under de första fyra veckorna då utredning pågår lät som ett svar som gäller för alla åldrar.
Förstår att det lär bli svårare för mindre barn som längtar och inte förstår situationen.
 
Hm. Ok.
Ja, fyra veckor är ju en evighet när man är liten. Men hoppas att det blir bra till slut, hur de än beslutar dig för att göra på soc. Anledningen till funderingarna är att alla på kontoret verkar tycka olika.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp