Aleris/Nåjden eller?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har tänkt att bli familjehem och gå via Aleris/Nåjden. Finns det annan organisation som är lika bra eller bättre? Något särskilt att tänka på?
 
Vi har haft en placering via Nåjden och jag har inget att klaga på. Bra stöd, telefonjour dygnet runt och en omkostnadsersättning som faktiskt täcker kostnaderna. Idag har vi en placering från Brizad och jag tycker faktiskt att de är snäppet bättre. Otroligt engagerade! Men alla har säkert olika erfarenheter.
De flesta organisationer kräver att en förälder är hemma på heltid, det måste ni vara beredd på. Å andra sidan får man ju också betalt för det och de barn och ungdomar som organisationerna placerar behöver oftast den tryggheten och det stödet som en förälder hemma innebär.

Själv tror jag aldrig mer att vi kommer att ta någon placering från soss. Vi har för dåliga erfarenheter med dåligt eller obefintligt stöd och omkostnadsersättningar som inte räcker på långa vägar till det som konsumentverket anser vara en skälig levnadsnivå.
Något ni bör tänka på är att spara kvitton på det ni köper till barnet. Det kan komma att behövas inför deklarationen. Alltså kvitton på kläder, möbler, fritidssysselsättningar, resor osv.

Lycka till! :banan:
 
svalan sa:
Vi har haft en placering via Nåjden och jag har inget att klaga på. Bra stöd, telefonjour dygnet runt och en omkostnadsersättning som faktiskt täcker kostnaderna. Idag har vi en placering från Brizad och jag tycker faktiskt att de är snäppet bättre. Otroligt engagerade! Men alla har säkert olika erfarenheter.
De flesta organisationer kräver att en förälder är hemma på heltid, det måste ni vara beredd på. Å andra sidan får man ju också betalt för det och de barn och ungdomar som organisationerna placerar behöver oftast den tryggheten och det stödet som en förälder hemma innebär.

Själv tror jag aldrig mer att vi kommer att ta någon placering från soss. Vi har för dåliga erfarenheter med dåligt eller obefintligt stöd och omkostnadsersättningar som inte räcker på långa vägar till det som konsumentverket anser vara en skälig levnadsnivå.
Något ni bör tänka på är att spara kvitton på det ni köper till barnet. Det kan komma att behövas inför deklarationen. Alltså kvitton på kläder, möbler, fritidssysselsättningar, resor osv.

Lycka till! :banan:

Spara kvitton till deklarationen? På vilket sätt/var tänker du att man kan dra av för det när man redan har fått betalt med omkostnadsersättningen?
Jag menar inte att låta anklagande utan vill helt enkelt ha tips så att jag kan göra samma sak :rollhappy:
 
Då man har en placering via kommun så är ju omkostnadsersättningen ordentligt i underkant så det brukar ju aldrig vara några problem vid deklarationen. Man drar av allt över 5000 kronor.
Alltså, man "förlorar" 5000 av omkostnadsersättningen. Alltså, omkostnadsersättningen är skattepliktig.

Så här skriver Skatteverket:

Ersättning för vård i familjehem
Omkostnadsersättning som betalas ut för vård i
familjehem är en skattepliktig kostnadsersättning som
du ska deklarera i ruta 05. (Arvode deklareras som lön
i ruta 03.) Du ska i normalfallet göra avdrag för utgifter
med belopp motsvarande erhållen omkostnadsersättning,
om ersättningen grundar sig på centralt fastställda
rekommendationer. Det som nu sagts gäller
även för kontrakterade familjehem, kontaktpersoner/


Men om man har en placering via en organisation så är ju omkostnadsersättningen betydligt högre och Brizad själva rekommenderar sina familjehem att spara alla kvitton.

Jag har en väninna som år efter år fick restskatt pga av detta. Nu har vi en bokföringsfirma som deklarerar åt oss p.g.a. att vi har jordbruksfastighet så jag brukar inte deklarera själv.

Men om Brizad själva säjer att man ska spara kvitton, så gör jag det.

Björken, jag uppfattade dig inte alls som anklagande!
Klart man vill veta vad som gäller! Kanske det finns någon här som vet mer? Annars kan jag ringa Brizad imorgon och höra efter exakt vad som gäller. De borde ju veta vad de talar om.
 
TACK för värdefulla tips!!!

Jisses, menar du att man ska betala skatt på omkostnadsersättningen eller fattar jag fel? Jag hade fått för mig att det var skattefritt. :roll:
 
Så här är det med omkostnadsersättningen: SKL, Sveriges Kommuner och landsting ger varje år ut rekomendationer på arvode och omkostnadsersättningar. Många kommuner, ja det är nog de flesta kommunerna följer dessa rekomendationer. För år 2013 är rekomendationen för barn 0- 12 år 3 894 kr = 105% av prisbasbeloppet. Detta är en för grundkostnader. Sedan kan man om det bedöms betalas ut en tilläggsersättning för fördyrande omkostnader. Den tillsammans med grunomkostnaden får högst uppgå till 150% av prisbasbeloppet = 5 563.
För åldern 13 - 19 är motsvarande siffror 120% ´4 450 kr och 170% = 6304 kr.
Har man en omkostnadsersättning över 5563 eller 6304 är den inte skattefri. Blir det då en skattekoll är det bra att ha kvitton som styrker att man haft kostnader för placerinigen utöver den skattefria summan. Har man inte det kan soc. skriva ett intyg som intygar att man haft fördyrande omkostnader.

Alla får betala skatt på 5000 kr. av sina omkostnader. Det kompenseras för familjehem av att man ska ha 130 kr/ månad och per uppdragstagare utöver ovanstående ersättningar. Den summan täcker den skatt som blir på de 5000 kronorna som vi inte får göra avdrag för.
Eftersom prisbasbeloppet bara ökat med 500 kr under 2012 så är ökningen av omkostnaden inte så stor. Arvodet har räknats upp med 1,8 %
I SKL:s cirkulär 12:62 står det att läsa om detta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp