Allergi under pågående placering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Undrar hur ni ser på saken om en placerad blir pälsdjurallegisk och det finns hundar i hemmet? Placerad har bott hos oss snart i 2 år.
 
Ja vilket dilemma.

Barnet kan ju inte bo med hunden, det är ju ett faktum.
Då har ni att välja på hunden eller barnet som fortsatt familjemedlem.

Har ni egna barn som är vana med er hund?? I så fall hade jag valt att avbryta placeringen och behållt hunden. Men kolla med allergi läkare för det kan gå med medicinering. Vår bioson blev allergisk men det blev bra med mediciner och hunden fick bo kvar.

Lycka till.
 
Kommer placeringen att bli långvarig eller är barnet på väg hem? Om det är tänkt att barnet ska stanna hos er ett längre tag till så skulle inte jag tänka tanken ens att avbryta placeringen. Två år är ju en lång tid....
 
Hej.

Vi fick tyvärr göra oss av med en älskad familjemedlem (hund) bara ett par månader efter att vår plac. kom. :evil: var tyvärr inte alls snäll mot hunden, mycket elak t.o.m. till slut sa hunden ifrån en gång för mycket och vi valde att göra av oss med den, ett mycket svårt beslut som vi trots allt inte ångrat. Vår plac är en uppväxtplacering och hur det än är så är ju människor viktigare än djur i vilket fall i vår familj.

Vi har haft en annan hund hela tiden med, men den har klarat av att stå ut med vår plac. och idag tre år senare har vi ytterligare en hund och nu är det inga problem. Det jag mest var rädd för när vi gjorde oss av med den första hunden, var hur våra biobarn skulle reagera på att en älskad kompis till dom fick försvinna och då i deras ögon sett, en jäkla jobbig unge fick stanna. Men vi hade pratat mycket om det innan så dom tog det bra....alltid tråkigt när man måste ta sådana beslut.

Lycka till /Ester.
 
Tuffa beslut. Jag hoppas att ett belsut tas med gemensamt beslut som ni kan må bra av. jag hade ju valt ett barn framför ett djur, men vet att det är svårt att ta bort djur-de är ju levande de med- kanske kan man omplaccera er fyrbenta vän/djuret? :? Två år är lång tid. Känns placeringen bra, och barnet trivs och behöver tryggheten (det gör ju alla...) hade jag försökt hitta en annan lösning... Är själv allergisk och har nu utekatt- som bor i garget med alla brädor och cyklar...då barnen ville ha en katt....
 
Ja ett svårt beslut.. vi ska göra ett test så får vi se sen hur det blir. Placerad hade astma när det
kom, synd att det inte blev allergi test innan bara. Det har funnits hundar i familjen i många år och så jagar vi med dom också. Som sagt ett tufft beslut.
 
prosit sa:
Ja ett svårt beslut.. vi ska göra ett test så får vi se sen hur det blir. Placerad hade astma när det
kom, synd att det inte blev allergi test innan bara. Det har funnits hundar i familjen i många år och så jagar vi med dom också. Som sagt ett tufft beslut.


Borde ha gjorts av soc innan de placerade ett barn med astma hos en hundfamilj :angel

vilka besvär har barnet?
kan hundarna bo någon annan stans än i bostadshuset?
har ni provat luftrenare, att begränsa vart hundarna vistas osv?

lycka till i ert jobbiga beslut.
 
tycker ni gjorde rätt i att antingen göra er av med hunden eller som nån skrev (placera om den beroende på ålder på eran Hanne/tik ) Är en erfaren hundmänniska själv har hållit på otroligt mycket med hund både inom bruks och räddning och bevakning och vet hur otroligt svårt det kan vara att göra sig av med en så fin vän och kompis som dom faktiskt kan vara...Jag tänker inte klanka eller nått sånt på folk som medicinerar osv vilket (kanske) kan funka men trots det kommer jag poängtera att det INTE är nått jag förespråkar själv..!! Om jag utgår från om barnet var mitt inte en placering så hade valet varit självklart att hunden åker visst det kan funka med medicinering för ett eget barn men trots det tycker jag personligen att det INTE är rätt att Mitt barn eller måste även säga en placerings barn ska måsta hålla på att ta mediciner för att man ska äta och ha kakan kvar om ni förstår hur jag menar...Jag PERSONLIGEN hade antingen placerat om min vän/följeslagare eller beroende på ålder på hunden så hade jag tagit bort hunden...vill bara förstärka vad jag menar till dom som kanske inte har eller har haft hund/djur...men en hund beroende på förståss hur social hunden är kan få svårt likväl som ett barn om den separeras från sin matte eller husse vilket likväl som ett barn kan få liknande beteenden så därav att jag tycker att man får utgå från att den som äger hunden kan och vet och känner sin hund vet vad som blir bäst för tiken eller hannen ifråga...!

Som sagt detta var mina egna tankar och värderingar och jag hoppas ingen tar illa upp för det är verkligen inte min mening med det jag skrev och folk får definitivt göra precis som dom vill men jag har läst här mycket i skymundan och ser vilken värme och kärlek som dom flesta skriver om sina placeringar osv och jag ville bara förstärka detta genom att visa att djur och speciellt hundar i detta fall är ganska lika tro det eller ej och att ibland är det mer humant att faktiskt ta bort hunden än att faktiskt sätta den i handen på andra människor trots att det bara är ett Djur men djur har känslor kanske inte indirekt lika som människor men dock känslor som JAG inte tycker personligen ska förringas..:)

Hoppsan detta vart ju längre än vad det var tänkt..sorry för det... :D
MVH Melle7
 
oj vad trist, själv är jag livrädd för att det skulle hända, men jag har 5 hundar och kennel så det skulle vara omöjligt att välja bort hundarna... medicinering är väll inget negativt?
 
Nej allergi mediciner bör man ju äta om man är allergisk oavsett om man behåller hunden eller ej. i vårt fall så försvann alla symtom hos sonen när han fick sina mediciner så vi kunde behålla hunden.
 
Kollat upp en sak nu som verkar vara sann .... Det ska finnas ett slags schampo till hundar som ska ta bort alla kvalster , är ju det som skapar alergin . En vän använder detta på sin hund för att ett par barn (släktingar) ska kunna komma dit och hälsa på och dessa barn är hyperalergiska. Detta fungerar tydligen alldeles utmärkt .
Detta schampo inhandlas regelbundet på djursjukhuset i Helsingborg .

Det verkar som det trots allt finns en chans att äta kakan och ha den kvar :wink:
 
Förstår att det känns jobbigt att behöva göra sig av med hunden, men är det en stadigvarande placering som bott hos er i två år så förstår jag faktiskt inte att ni ens överväger att behålla hunden o omplacera barnet...
Jag har också två hundar som jag älskar innerligt, men människor går före djur här hemma, så är det bara.
Att medicinera bort en allergi är väl helt ok när det är sånt man inte kan undvika, pollen osv, men hundallergi kan man ju undvika genom att inte ha hund hemma. Skulle aldrig utsätta mina barn för att behöva gå på ständig medicinering när det inte är absolut nödvändigt.
Finns det ingen i närheten som hunden kan få flytta hem till istället så ni kan fortsätta att ha kontakt? Kanske nån vän eller släkting som kan tänka sig ta över den...

Hoppas det ordnar sig!
 
Vi har gjort allergi test och det visade inget, så det var ju bra. Vi behöver bara ge lite extra dos medicin när det är förkylninstider. Läkaren säger att det är förkylningsastma, har kollat med 2 st läkare och dom säger samma sak.
 
Så jättebra :rollhappy:
Eller inte att det är astma är ju inte hurra men jag menar nu vet ni och ni vet hur ni ska hantera det och det är verifierat av 2 ytterligare läkare . Bara där släpper ju ca 40 kg oro från axlarna :wink:
Bara att veta :banan: sen inte hålla på och strula med djuren :banan:
:banan: :banan: :banan: Att få rätt medicinering :banan: :banan: :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp