Arvode + omk.ers

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla,

Har plöjt igenom de flesta trådar här och oftast anges det ni skriver kring arvoden i dygn och inte månad och det är väldigt olika från person till person.

Hittade en tabell på denna sida gällande familjehem:
http://www.familjehemmet.se/ersattning_familjehem.php

Är det denna alla kommuner utgår från?
Antar att organisationer inte utgår från denna tabell, rätt eller fel?
När ni pratar om att ha högre arvoden är det då högre än vad denna tabell säger eller att ni vill vara i den högsta delen av tabellen?

Är relativt nu på detta med familjehem/jourhem och tänkte försöka få lite klarhet i hur ni andra har det gällande den känsliga ekonomifrågan. :razz:

Tabellerna är just REKOMENDATIONER, dom flesta vägrar jobba för lägre än högsta arvodet, t.o.m det tycker dom flesta är för lågt, vilket det absolut är, vi jobbar 24 timmar om dygnet och oftast en hel del svåra barn, vi har ingen A.kassa, ingen tjänstepension, inga grupplivsförsäkringar
Dom flesta organisationer betalar åtminstone 16 000/ månaden. För att inbilla sig att man kan jobba heltid kan man dessvärre oftast glömma.
Man bör alltså vara hård i förhandlingarna redan från början, att inbilla sig att det går att få upp arvodet i efterhand är mycket svårare.
Att få något annat än högsta omkostnaden ska man absolut inte gå med på, dessvärre är det så mycket kostnader som man inte räknar med som dyker upp.

Jag har nästan enbart uteslutande haft månadsarvode- dvs inte arvode o omkostnadsersättning /dag. De enda gångerna jag vait med om dygnsarvode o dygnomkostnad är då jag varit stödfamilj, haft LSS- placeringar o haft sommarbarn.

Tack för att ni delar med er.

Vi kommer antagligen få en placering snart. Barnet anses vara ett mycket introvert och svår-kommunicerat barn, där är mycket trauma. Man misstänker diagnos men de vill inte utreda pga för låg ålder. Det kommer bli tjänstledigt för min del, dock fortfarande oklart hur länge, och inkomstbortfall kommer utbetalas.

Vill nu vara förbered inför avtal med kommunen, och känna att jag har lite kött på benen. Även om detta inte görs för pengarna så anser jag inte att vi bör gå back ekonomiskt, och precis som du Trixen skriver så gissar jag att det är nu eller aldrig vi har möjlighet att påverka den ekonomiska biten.
Jag gissar att kommunen kommer erbjuda högsta rekommenderade.
Är då högsta rekommenderade arvodet för lite enligt er, dvs. 11 685kr?
Hur räknar ni på omkostnadsersättningen, enligt rekommendation i åldern 0-12 är det 5500:-. Räknas hyra, el, TV och andra grundkostnader in där?
Kommunen kommer betala startpaket för möbler och liknande.

Jag uppskattar alla era tankar och åsikter, ett fantastiskt bra forum!

Cinus sa:
Tack för att ni delar med er.

Vi kommer antagligen få en placering snart. Barnet anses vara ett mycket introvert och svår-kommunicerat barn, där är mycket trauma. Man misstänker diagnos men de vill inte utreda pga för låg ålder. Det kommer bli tjänstledigt för min del, dock fortfarande oklart hur länge, och inkomstbortfall kommer utbetalas.

Vill nu vara förbered inför avtal med kommunen, och känna att jag har lite kött på benen. Även om detta inte görs för pengarna så anser jag inte att vi bör gå back ekonomiskt, och precis som du Trixen skriver så gissar jag att det är nu eller aldrig vi har möjlighet att påverka den ekonomiska biten.
Jag gissar att kommunen kommer erbjuda högsta rekommenderade.
Är då högsta rekommenderade arvodet för lite enligt er, dvs. 11 685kr?
Hur räknar ni på omkostnadsersättningen, enligt rekommendation i åldern 0-12 är det 5500:-. Räknas hyra, el, TV och andra grundkostnader in där?
Kommunen kommer betala startpaket för möbler och liknande.

Jag uppskattar alla era tankar och åsikter, ett fantastiskt bra forum!

Misstänker man diagnos så kan jag tycka att 11 685 är väl lågt, jag skulle nog försöka få upp det till 13-14 åtminstone. Förmodar att du kommer få lönebortfall, se då till att räkna med semesterersättning. Omkostnaden beror ju helt på eran levnadsstandard och hur ni bor, är ni en familj som åker utomlands 2 ggr om året och åker på fjällsemestrar så skulle jag försöka få semestrar utöver den vanliga omkostnaden, samma om man har tänkt låta den lille ängeln börja på ridskola, spela golf, tävlingsdansa, då tycker jag hobbyn ska gå utöver för sånt slukar pengar, samma med resor till och från umgängen, 18 kronor milen går man back på om man ska sitta och åka långa sträckor.

Önskar dig lycka till och stå på dig ordentligt :claphappy:

Vi hade inskrivet i avtalet att utlägg på mer än 1 000 kr betalades av soc vid dyrare hobbies.
Ex instrument vid spelning, skid- och ridutrustning ...........

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp