att vara själv och familjehem/avlastning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej, hur fungerar det om man är ensamstående, med eller utan barn? Är man attraktiv för kommunen och barnen även då? Självklart utifrån att man är hemma naturligtvis!
Har läst runt lite, men blivit snurrig och hittar inte infon jag söker. Någon som har erfatrenhet

Tack för ett bra forum!
 
Jag tror säkert att du är attraktiv även som ensamstående!
Har sett i en del annonser att det står "gärna ensamstående".
Vissa, speciellt ungdomar, kan behöva en vuxen utan konkurrens av andra barn eller vuxna.
Att få totalfokusering alltså.

Ring runt och kolla lite så får de se!
 
Jag var avlastningshem för syskonpar redan som ensamstående 19-åring, sedan har det rullat på- fam.hem som ensamstående till några barn, varav en längre placering. Både för tonåringar , men även för 2 barn i förskoleåldern. Sedan 3 år tillbaka fam.hem åt ett barn, men nu med "egen" familj. :wink: . När jag blev fam.hem första gången svarade jag på en annons, blev utredd och placerande soc sa att de följer samhället, och i vårt samhälle iddag vimlar det av fantastiska ensamstående föräldrar/människor!!!! Då var jag 25 år och hade inga egna barn, men ett bra och tryggt nätverk i min närhet. Så satsa gärna!!! :rollhappy:
 
Det går alldeles utmärkt! Är själv ensam vuxen i familjen med både "egna" barn och "lånebarn". Dessutom förvärvsarbetar jag utanför hemmet om än på deltid. Tycker dock det är skönt att ha ett nätverk att "bolla" tankar kring barnen med. Framför allt när man är stolt över dem och vill skryta lite :wink:
 
tack för svaren!

vad imponerad jag blir, gör mitt bästa, över att du har hållt på från så tidig ålder!
förstår att nätverket är viktigt, naturligtvis för barnen men också för en själv ;)

jag fick helt klart en pepp! ska läsa på lite mer, och hänga runt här innan jag ser om jag vågar svara på en annons :wink:

av nyfikenhet, när soc säger att de följer samhället, är homosexuella par välkomna att söka också?
 
Vi är 2 kvinnor och öppet homosexuella som är familjehem till tonåringar sen ca 10 år tillbaka.
Soc har inte haft några problem med detta utan accepterat oss för precis de vettiga vuxna vi är. Inte heller tonåringarna och deras bio-familjer har haft några som helst problem med detta.
 
ett sent svar men dock ett svar...Är inga problem att vara själv har precis själv fått ett uppdrag åt en ung liten :angel: ...Var själv fundersam en lång tid inna jag tog chansen att söka in till detta...!
visste inte heller vad dom tyckte om att man var själv men från min kommun har det då bara varit positivt så det kändes skönt...!
MVH Melle7
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp