Att vara värd lika mycket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är såå lyckliga min man o jag.

Min svärfar 83år har alltid sett vårt barn (fosterbarn) som hans barnbarn (han har 4 andra biologiska biologiska). Även nu när vårt tredje barn kom och firade sin första jul med oss, gav farfar exakt lika mycket pengar i ett kuvert som till våra andra barn, man blir så glad när en man på 83 år förstår vad man ska göra. När vissa andra helt enkel låter bli att ge något till jul o födelsdedag.

Ingrid
 
Visst är det bra men...

Vårt lånebarn har en fungerande släktrelation och dessa överöser denne med allehanda julklappar (kanske inte alltid de mest förnuftigaste men, men). H*n får även pengar därifrån året runt.
Farmor i vår släkt vill heller inte göra skillnad på barnen och ger även hon lika pengar till alla barnbarn. Detta skapar en annan konflikt i vår familj där lånebarnet alltid har mest pengar (känns lite orättvis gentemot biol.barn). Dessutom lägger h*n det mesta på "onyttiga" impulsköp. (som h*n oftast ångrar) Naturligtvis ligger h*n i träning att sköta pengar men det tar naturligtvis tid. Sedan får h*n pengar av släkten lite i smyg (h*n är den som smyger) vilket gör att det finns mer pengar i omlopp än vad vi vet av.
Nå, i alla fall kan det vara svårt när lånebarnet får dubbelt upp och dessutom inte uppskattar vänligheten till fullt värde. Det blir också lite snedvridet det här att bara få och få från alla håll. Jag förstår mycket väl farmors snälla tankar. Vårt lånebarn firar alltså två julaftonar med massor av paket från bägge sidor. Vi försöker att ge lite mindre för att parera och försöka få det rättvist men det blir ändå på tok för mycket då även vår släkts fastrar också ger. Jaa, det är inte alltid lätt det här...
 
Håller med Lollipop att inte är lätt det här...
Vi har bestämt att vår släkt inte ska ge något till vårt "lånebarn" vid jul m.m. då h*n har bägge föräldrar med resp släkt som ger presenter/julklappar. Det blir i annat fall dubbelt av allt och så länge det finns en egen släkt som vårt lånebarn firar jul/högtidsdagar med så tror vi att det är bäst om vi håller jul/högtidsdagar inom familjen och inte blandar in även vår släkt.
Hoppas ni alla får ett underbart 2008.
 
Jag däremot är så tacksam för att min och min mans släkt ger våran pl. paket som till alla andra.
Denna pl. får inget av sina föräldrar när hon fyller år eller till jul. Hon fick ett litet paket av bio. mormor. Det brukar vara minimalt.
JAg vet att det finns andra familjer(släkt) där det plaserade barnet inte alls räknas med till familjen.
Visst jag förstår att man kan bestämma att släkten inte ger paket till det pl. barnet för att det blir "orättvist", men så blir det inte i vårat fall.
JAg och min familj är iallafall nöjda med vårat sätt att göra, alla är vi olika.
Jag passar även på att önska er en god fortsättning.

Bara en parantes det finns inget barn som är så tacksam för sina presenter som detta barn. Trots att hon har varit pl. i många år glädjen är total. Min mamma tycker att det är allra roligaste att ge till henne. :idea: :idea: :idea:
 
presenter...

Vår vänner o fam gör likadant! Lika till alla!
Vi har dock två plac som får minimalt av bio...

När jag tänker efter så har det nog alltid bott barn här som haft dåligt med kontakt med sina bio....
Visst händer det att vår plac får pengar främst från bio morfar...men det spelar våra biobarn ingen roll. Trots att de är lika gamla...
De är båda 16...
 
Dagny sa:
Håller med Lollipop att inte är lätt det här...
Vi har bestämt att vår släkt inte ska ge något till vårt "lånebarn" vid jul m.m. då h*n har bägge föräldrar med resp släkt som ger presenter/julklappar. Det blir i annat fall dubbelt av allt och så länge det finns en egen släkt som vårt lånebarn firar jul/högtidsdagar med så tror vi att det är bäst om vi håller jul/högtidsdagar inom familjen och inte blandar in även vår släkt.
Hoppas ni alla får ett underbart 2008.

Bara som förtydligande så firar vårt "lånebarn" julen hos sina föräldrar, vi firade i år jul några dagar före julafton enbart för h*n och då öppnar vi julklappar som vi gett till varann. Vid födelsedagar firar vi här med hennes kompisar sedan åker h*n hem och firar med föräldrarna.
 
Vi pratar väl inte om någon motsats här? Det är väl självklart att vi alla skulle vara glada över att vår släkt även firar vårt lånebarn när det inte blir firat av biologisk familj!?! Vem skulle inte vara glad över det?

Jag skrev om vårt lånebarn som överöses av paket och pengar från alla håll. Jag tycker att det måste vara någon måtta, såväl till våra biologiska barn som till lånebarn. Varför ska ett lånebarn som har kontinuerlig kontakt med biol. släkt ha långt mer än gemene barn? Nej, snällhet är bra men det kan även bli fel...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp