Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Autism!
Vi har en kille som är 16år och har autism. Han går i särskola. Är det ngn som har erfarenhet om vad arvodet bör ligga på. Om det är ett förhöjt arvode på ett barn med den här problematiken. Tacksam för svar :wink:
Hej jag har en tjej som har adhd och jag fick det högsta arvodet när diagnosen blev fastställd .Hon är 8 år. Det är väll inte svar direkt på autism men högsta arvodet skall du ha .Min tjej går i vanlig skola och klass Stå på dig KRAM mammamu
Autism är ju ett svårt funktionshinder och det allra minsta du ska ha är maxbelopp, men frågan är ju om dem summan räcker? behöver du stanna hemma eller kan du arbeta heltid? Hur mycket omsorg kräver detta barn? Jadu, ställ dig själv alla dessa frågor så har du kanske själv svaret.
Vänlig hälsning Mia
Bägge mina plac har autism förutom sina egentliga handikapp. För den ene har jag ett kraftigt förhöjt belopp och för den andre har jag inte riktigt max vad gäller arvodet men förhöjt när det gäller omkostnaden. I o f sig har autismen inte så mycket med detta att göra för desa två eftersom den ingår i en större problembild och upptäcktes efter hand.
Sedan kan ju autism vara väldigt olika. En del är inbundna och behöver extra stimulans medan en annan kan vara överdrivet social utan förståelse för sociala regler osv. Gemensamt är att tillvaron behöver anpassas i större hänseende till personer med autism eftersom de har mycket begränsad, eller ibland ingen, förmåga att anpassa sig efter sin omgivning. Som förälder/familjehemsförälder måste man finnas till extra mycket för dessa barn och allt kring dem tar längre tid.
Men som med allt annat som gäller ersättningar så försök att se till att få så hög ersättning som möjligt redan från början. Det finns inget som är så svårt som att få höjt ett redan fastställt belopp även om man tycker att det finns solklara orsaker.