Avlastningsfamilj vid vårdnadsöverflytt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Är på gång med en Vöf :banan: Men har en fundering, har någon här som har fått igenom en Vöf en avlastningsfamilj till :angel: ?
Vi är i behov av detta och tror att det blir så, inom vårt nätverk :D så det känns bra, men hur blir det med ersättningen då, till avlastningsfamiljen, fortsätter soc att betala ut till dem trotts att vi är vårdnadshavare (soc. kontakten upphör ju då) eller ökar de vårt arvode o omkostnad, och vi i vår tur "ger" ersättningen till vår avlastningsfamilj?
Kanske detta är ovanligt med avlastningsfamijer vid vårdnadsöverflyttningar, eller är det så att allt är "som vanligt" utan några särskilda behov när de görs en Vöf :angel
Hoppas någon vet :bow Mosten
 
mosten sa:
Hej!
Är på gång med en Vöf :banan: Men har en fundering, har någon här som har fått igenom en Vöf en avlastningsfamilj till :angel: ?
Vi är i behov av detta och tror att det blir så, inom vårt nätverk :D så det känns bra, men hur blir det med ersättningen då, till avlastningsfamiljen, fortsätter soc att betala ut till dem trotts att vi är vårdnadshavare (soc. kontakten upphör ju då) eller ökar de vårt arvode o omkostnad, och vi i vår tur "ger" ersättningen till vår avlastningsfamilj?
Kanske detta är ovanligt med avlastningsfamijer vid vårdnadsöverflyttningar, eller är det så att allt är "som vanligt" utan några särskilda behov när de görs en Vöf :angel
Hoppas någon vet :bow Mosten

Du ska numera ansöka om hjälp i din hemkommun, det är dom som ska bevilja avlastningsfamilj.
Är barnet LSSát så är det LSS i din hemkommun som du ska kräva hjälp ifrån.
 
Fick precis ett medelande från våran komun att alla vöf som görs har man rätt att ha kvar stödet från kommunen !! Toppen tycker vi även då det Inte är någon vöf på väg här :)
 
Mosten - Vi har två barn som är överflyttade. Vid själva överflytten hade vi ingen avlastning utan detta ansökte vi om i vår hemkommun senare.
Vi har haft kontaktfamilj till vårt ena barn. Ansökte om detta i vår hemkommun, inga problem. Vi fick genomgå en utredning för att se vilka behov vi hade. Eftersom vi inte var främmande för frågorna som ställdes eller hymlade med vad som var jobbigt så gick det väldigt fort att utreda oss :D
Vi hade redan en familj i åtanke som vi berättade om för socialen, vilket de tyckte var jättebra. De utredde familjen och blev barnets kontaktfamilj.

Till barn nr 2 så kände vi att kontaktfamilj inte skulle fungera och eftersom barnet är inom LSS så ansökte vi om korttids. En kort utredning, och så var det klart. Inga problem där heller.

SKORPAN01 - Jag tror att stödet kan se olika ut. Först och främst tror jag att tanken är att stödet ska finnas kvar för familjehemsföräldrarna, så att de inte ska känna sig "lämnade" med ett kanske tufft uppdrag. Jag tror också att placeringskommunen ska kunna fortsätta stödja när det gäller umgänget. Däremot så kanske det inte gäller avlastning utan den söker man i sin hemkommun. Men det är vad jag tror :razz:

Anne
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp