Avtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla!!
Försöker att få kommunen att skriva ett avtal med oss för att säkra att vi får en kontaktperson i umgänget efter vöf. Kommunen säger att de inte kan göra detta!
Snälla finns det någon där ute som har fått något avtal?
 
Intressant fråga. Ev VÖF här med framöver. O soc säger att vid en VÖF så försvinner allt stöd kring umgänge. Har gör mig att det kan skrivas in i avtal.... Någon som har skrivit avtal om sånt? O vet att det går?
 
Hej kolla Anne har säkert super koll men trädde inte en ny del in i lagen ang vöf ? Tror den löd att hjälpen från socialen inte för svinner utan skall finnas kvar som före vöf ? Men jag kan vara helt ute och cykla ?
 
Hej!
I socialtjänstlagen står följande:

6 kap. 11 §
Om vårdnaden av ett barn har flyttats över till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare som barnet tidigare varit familjehemsplacerat hos, får kommunen fortsätta att betala dessa vårdnadshavare skälig ersättning. Vid sådan överflyttning av vårdnaden ska socialnämnden ge särskilt förordnade vårdnadshavare råd och stöd.
Råd och stöd ska ges av socialnämnden i den kommun som beslutat om familjehemsplaceringen om särskilt förordnade vårdnadshavare begär det. Lag (2012:776).


Vilket sorts stöd står det dock inte men jag vet att det finns några få kommuner som fortsätter att ge stöd som tidigare även efter en överflytt, bla. Landskrona gör det.

Om det är föräldern som behöver stöd vid umgänget så borde föräldern kunna ansöka om att få ha med någon som stöd vid umgänge med sitt barn.

Tillägget är från årsskiftet och jag tror att det kommer att ta ett tag innan man kommit fram till vad för sorts stöd man kan fortsätta att ge till familjehemmet. Och det behövs att några kommuner tar täten och "visar vägen".

Anne
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp