Avundsjuka / ogillande mellan biobarn & plac

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har haft vår första plac. nu i ca 2 mån. Hittills har det fungerat ganska bra mellan våra biobarn & plac. Nu har plac. och en av biobarnen kommit varandra ganska nära, vilket känns positivt. MEN...Det har orsakat avundsjuka från ett av de andra biobarnens sida, som vill ha sitt syskon "mer som förut"... De har alltid stått varandra nära, men nu ställer sig det avundsjuka biobarnet vid sidan av och beter sig relativt illa åt pga. avundsjuka. Inte handgripligen eller ens muntligt, men vi märker det tydligt på humöret. Det biobarn som kommit nära plac. känner sig väldigt illa till mods och vet inte hur situationen ska hanteras, slits mellan de två.... ( Det fungerar IBLAND att de umgås alla 3, men det är inte alltid den viljan finns....)
Till saken hör den att vi hade diskuterat en evt. placering och vad det skulle kunna innebära för vår familj SÅ GRUNDLIGT (i flera år faktiskt) och "det avundsjuka biobarnet" har varit den mest positiva i frågan. Våra barn är i åldrarna 12-19 år, varav den "avundsjuka" är äldst. Det handlar alltså om syskonrivalitet, inte åtsidosättande på något sätt från oss vuxna. Vi har en sund relation till alla våra barn och pratar mkt. om allt.
Nu börjar jag bli orolig att plac. ska känna sig ovälkommen här pga detta beteende, då frågan redan har kommit om den äldsta inte gillar plac ! (Dvs. plac. frågade det... :littlesad )
Snälla, snälla, kom med ett råd , vad ska vi göra ??????????????????? :roll:

Ta upp det med er familjehemssekr. Hon vet vad som kan göras, vilka resurser som kan kopplas in, för ni behöver hjälp utifrån med detta. Bra att ni ser det tidigt att ni ber om hjälp tidigt.

Jag ställde denna fråga till vårt soc som en hypotetisk fråga, vad skulle hända om våra barn tyckte det var jobbigt med vår placering.

Fick då svaret att vi hade fått en hel del resurser för att lösa det ,då de inte vill flytta på barnet i onödan.

Lycka till

Vilket bra svar Turnit. Jag har själv funderat på detta men har haft turen att det aldrig uppstått några större problem med avundsjuka eller liknande.

Vi har i.o.f. sig haft placeringar som tagit mycket tid, tid som fått tas från de andra barnen vilket inte alltid setts med blida ögon men det har löst sig innan det hunnit "bli" nåt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp