Barn som ej somnar utan trubbel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sitter här en sen kväll, med halvdåligt samvete och tänker på vårt bonusbarn. :roll:

Barnet har nu börjat vägra blunda på kvällarna och blånekar att prata då vi undrar vad :angel: vill. Om det vill ha en kram, en puss eller vill berätta något. Det är precis som om det låser sig. Mycket frustrerande att inte kunna hjälpa. Samtidigt hålla på det faktum att det är läggdags. Någon som har något bra tips???? :?

Det här irriterar oss vuxna. Vi blir mycket bestämda på rösten men talar om att vi älskar barnet, men att vi inte tycker om att det inte blundar. Barnet har upplevt fysiskt och psykiskt trauma i tidig ålder och vi vill ju inte göra ont värre, men samtidigt hålla på rutiner. Vara konsekventa. Det senaste halvåret har barnet börjat våga "trotsa" :claphappy: . Ett positivt tecken för detta barn. Men balansgången mellan att vara konsekvent och trösta är svår vid läggdags. Det hade varit lättare att hantera ett barn som protesterar mer högljutt, ber om saker eller går ur sängen, men detta barn gåra aldrig ur sängen på eget initiativ och kvällsprotesten är total tystnad och ofta gråt. Trösta ett barn som man presis sagt till 5 gånger att det behöver sova för att orka leka imorgon???!!!??? :? :? :? :?

Ska vi låta barnet ligga och stirra i timmar eller ska vi fortsätta påminna det om att det ska sova och att man då behöver blunda. Vissa dagar går det fort och det går ALLTID fort då det blundar. BARN BEHÖVER JU SOVA. Och det här barnet visar tydliga tecken på att just nu ha sömnbrist. Tilläggas ska att barnet tidigare haft perioder med vakna timmar nattetid- då liggandes tyst i sängen- och kan ligga i timmar på morgonen utan att ge besked att det vaknat. Barnet är i förskoleålder.

Vi behöver hjälp, eller support på något sätt att vi ska härda ut. Just nu känner vi att det påverkar barnet oavsett om vi ser till att det somnar eller att det ligger vaket. Blir någon slags maktkamp?? !!!Å andra sidan kandke det inte alls påverkar barnet negativt. Eller oxå kanske den här prövningen mynnar ut i att barnet bormin sig mer, om det handlar om "trots" - vi står kvar och älskar det trots att vi blir irriterade.

Tusen tankar här- någon där ute som har några fler att bidra med??? :smirk:

Usch vad jobbigt, låter inget roligt alls! =(
Ingen erfarenhet av liknande alls men slänger till dig ett halmstrå att prova om du inte redan gjort det...hehe.

Tänker på hur jag fått min lillkille att somna (vägrade sova sedan han var spädis förrutom natten)...enda sättet att få honom att somna var att spela musik. I vårt fall gärna "tuggummipop" fast det det finns ju alla möjliga sorter, kanske finns nån lugnande/sövande musik.

Hoppas ni kommer på nåt som funkar. =)

Hej

Låter som om ni har det ganska så besvärligt och jag vet inte om
jag har något gott råd til er.
Men det som kan vara värt att prova är en kopp med kamomillte med honung ca en halvtimme trekvart
innan läggdags. Kamomillen är milt rogivande så även honungen. Funkar ganska så bra på vår :angel: som har en bokstavskombination och har svårt att komma till ro om kvällarna.
Jag har även tidigare provat massage på banet om kvällar´na för att få det att slappna av.

Vet inte om du kan ha nytta av det här
Lycka till
Mammamoa

Gillar :angel: att ni läser högt för :angel: ?
Försök att få :angel: att förstå att om :angel: blundar så kan ni läsa................
Förklara att :angel: kan försöka se det framför sig som ni läser........

Låter som mutor/hot (blunda annars läser vi inte) men det finns alltid olika sätt att lägga fram saker på.
Hoppas du förstår hur JAG menar.......
Trött efter en heldag på High Chaparall :bow

Ja det finns många tips och idér. Men oftas så kan jag känna detta går ut på att barnet testar hur länge vi vuxna orkar. Samt på vad vi skall hitta på nästa gång. Hade en pojke för många år sedan som gjorde exakt samma sak. Jag gjorde inte mycket av det utan om han sov dåligt ena natten så blev det bättre nästa. Försöket få honom att inse hans vinst om han somnade som han skulle. Att ha musik på eller sagor som berättas på CDspelare är ett bra sätt att få dom att tänka på annat. En banan och lite mjölk innan sänggång fick vi som rekomenderat av BVC och det gjorde säkert nytta. Dena period varade väl ca 6-7 månade så att vara för aktiv gynnar inte den som skall stå för alla idé om hur man skall få barnet att somna. Har ni varit i kontakt med BVC? Om inte så skulle ni kanske slå dom en signal. Försök att inte göra något stort av detta. Lycka till

Ert engagemang värmer och det gör att vi/ jag har lättare för att behålla lugnet. :bow .

Tack för förslagen; tror att barnet "bara" testar oss enormt mycket. Det finns troligen psykologiska aspekter med som spelar in med rädsla för att sova osv men som det verkar nu är det hela mest en maktkamp. :twomad: . :wink: .Vårt älskade bonusbarn har vid ett flertal tillfällen legat vaken, tyst i sin säng i 4 timmar och en period på tre dagar försökte vi ha barnet i vår säng för att se om vår närhet kunde ge trygghet - men barnet låg och stirrade och plockade på våra ansikten oavbrutet-sen förstod vi att vi inte skulle hålla i längden då det slutade med att vi alla tre var trötta och griniga. Och vi ställde oss frågan vad som gagnade oss mest....att alla var trötta eller att enbart barnet var trött. Svaret var givet. :smirk: Nu har det gått från att vara vaket i 4 tim till 2 timmar igår och IDAG 45 minuter!!!! Så det går framåt... :razz:

Tack åter! :razz:

Ps. Jag igen. Barnet pratade dessutom mer med mig under läggningsprocessen och tittade på mig och visade med kroppen att det ville ha kram och puss. Hon stirrade inte bara på mig eller teg som muren. Det kändes skönt. Enormt underbart!!! :bounce: Jag tycker att barn som trotsar med tystnad eller av annan anledning kopplar bort är svårare att hjälpa. Då vet man ju inte alls vad den lilla personen tänker eller tycker...man får ingen som helst nyckel att ta sig in... Ds

Åhh vad roligt att det börjar bli bättre och framför allt att barnet börjat kommunicera åtminstone lite grann...att få noll respons är ju skitsvårt att hantera, hellre islka nästan...hehe! :D

Ja, barn som springer ur sin säng 20 ggr varje kväll, eller som protesterar högljutt har jag enklare att hantera- har fått några sådana barn att sova genom åren men detta gjorde/gör mig både irriterad och bekymrad . Maktlöshetskänslan är ingen god känsla att ha.

Gick bättre idag iaf, 30 min och det var lugnt. Liten somnade bredvid. GUD, så skönt. Kanske var det "bara" gammalt hederligt test- för att se vad som hände. Isåfall gjorde vi rätt som var "tuffa", fast det sved i hjärtat då vi inte visste alls vad problemet var. :littlesad . Vill ju ge Liten trygghet.

Nej, just nu känns 30 min som absolut INGENTING!!!! :banan: .
Största vinsten är att barnet - och jag idag kunde gosa utan att det blev gosa istället för att sova. Ett lugn i rummet! Måtte det bara hålla i sig!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp