Barn till förälder med lågbegåvning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Tänkte höra om det är någon här ute som har erfarenhet av att ta emot ett barn där den ene föräldern är lågbegåvad? Har fått förfrågan om en nyfödd så inga problem vad gäller anknytningen, men funderar klart kring riskerna att även barnet blir lågbegåvat...

Tacksam för alla tips och kunskap ni har att dela med er av!!! :roll:
 
...ja det är en risk att barnet "ärver" svagbegåvningen 50% om jag inte missminner mig? Men min erfarenhet att det är bra placeringar om man är beredd på arvet vill säga. Samt att umgängena är bra eller obefintliga. Men det finns säkert någon annan som har annan erfarenhet;)
Lycka till/ Carina
 
Vi har haft en sån :angel: som uppväxt i många år.
Av 8 barn föräldrarna fick så har nog 4 ordentliga svårigheter........
Jag skulle aldrig orka göra om det, ok när dom är små, men oj vad hjälp man verkligen kan behöva i tonåren.
 
Tack för era svar! Vi har verkligen något att fundera över! :?

Det finns ju aldrig några garantier för eventuella skador när man tar sig an ett familjehemsplacerat barn, men det är ett stort beslut...
 
båda bio svagbegåvade, fyra barn inga svårigheter än iaf. visst den minste är under året men dem andra äldre och där har det gått super bra!!!
 
Vad härligt att höra att det kan vara så my79! Har ni alla fyra barnen placerade hos er? Hur gamla var de när de placerades? Hur funkar det med umgänge och hur ofta har de umgänge?

Härligt med alla dessa underbara människor med massor av erfarenhet :wink:
 
vi fick alla med två timmars varsel. Då var dem mellan 3 månader och fem år gammla, det var minst sagt tufft men gud va roligt!!! Vi har kvar dem två minsta och dem "stora" har flyttat till ett nytt famhem. Vi har egna bio barn så det kändes lite övermäktigt med fyra till.

Umgängena funkar KATASTROF. Bio gör så gott dem kan men det blir så fullkomligt galet. Dem ser inte barnas behov utan enbart sina egna och det beror ju på att dem inte KAN, inte att dem är ego. Dem gör verkligen så gott dem kan och förmår men när dem ligger under barnas nivå.. ja du kan ju tänka dig själv :bounce:

Vi har umgänge en gång i månaden men det ska förhoppningsvis drygas ut. Barna mår så fruktansvärt dåligt både under och efter i flera dagar. Dem blir i stort sett apatiska för att sedan övergå till arga, lessna, frustrerade och vägrar släppa oss.
Det är tufft att se barna men min "soctant" ska försöka att dryga ut det så mycket det går med umgängen
Barnas soc har vart lite mesiga mot bio men nu har domen fallit och då KANKSE dem kan se till barnas behov nu....

Att ta sig an ett barn vars bio är lågbegåvade kan mycket väl innebära stora handikapp eller så blir det som hos oss, dem utvecklas trots traumatisering och blir riktigt fina ungar.
Man måste ju försöka att tänka några år fram, vet jag vad det innebär att få ett barn med handikapp, vet jag vad det krävs av mig som vuxen. Ja det krävs mycket men säg vilket barn som inte kräver mycket. I slutändan om barna stannar för "alltid" så är det ju så att vi älskar dem och offrar allt för dem.

Om du vill får du gärna pm:a mig. Kan vara svårt att svara för detaljrikt just här.
 
Läste precis en uppsats om barn till lågbegåvade föräldrar, där stod det att det är 85% chans att barn till lågbegåvade blir normalbegåvade, så det kändes ju ändå hoppfullt :wink:

Självklart måste man ta med i beräkningen att barnet kan vara lågbegåvat, men risken är kanske inte så stor som jag trodde först. Många tankar som ska tänkas och beslut som ska tas...
 
Hej

Jag har två placeringar, där alla fyra föräldrarna är svagbegåvade. Den äldsta kom till oss som 2 1/2 år är nu snart 7 år, har diagnosen adhd, men annars fullt åldersadvekvat. umgängen var 6 vecka, som fungerar skitbra :smirk: , dock blir hen väldigt uppskruvad och behöver någon dag på sig att landa igen.
Den andra placeringen kom till oss som 8 månader, så där är det svårt att säga något än, men har nyligen varit på sista bvc kontrollen som också visade helt åldersadvekvat. Den lilla plutten har umg. var tredje vecka och tar fullständigt slut, först helt apatisk för att sedan inte släppa mig på ett par dagar. Dom umg. är lite jobbigare eftersom bioföräldrarna inte har förmåga till att läsa av sitt barn alls. :littlesad

Tror att med god hjälp och mycket struktur så behöver inte svagbegåvning vara ett så stort handikapp.
 
Tack alla för era svar!!!

Det gör det lättare att komma till ett beslut när man vet att det finns andra i samma situation :razz:

Ska bara försöka komma överens om arvode och ersättningar...
 
Oj, jo du......Vi har liten med STORA bekymmer. Bott hos oss i 2 år och oj vilken resa vi gjort!

Vi trodde att eftersom lill kom som 18 mån till oss så skulle vår påverkan, uppfostran osv generera i jätte framsteg. Många saker klarar lill hjälpligt nu, men alltid med vuxenstöd.

I framtiden kommer lill att behöva resursperson på dagis osv. Livet vändes upp o ner ha ha. Absolut värt varenda sekund men jag tror inte vi gett oss på detta uppdrag om vi haft alla korten på bordet från början ;)

Nu är detta en uppväxt placering och vi har lärt oss en ny vardag som fungerar för alla. Älskar lill och tänker att om lill inte haft allt knasigt för sig här så hade det inte varit den lill vi älskar ♥.
Med hjälp av läkare, psykologer mm så har vi lärt oss hur lill tänker, hur det egentligen står till i den bubblan lill lever i. Inte alltid lätt och knacka hål på lills tänk. Lill har en heeeelt annan verklighets uppfattning än vi andra. Kan till ex hoppa rätt ut från soffan, utan att tänka....och inte bara EN gång...utan igen och igen. Har liksom "glömt" på 5 sek att det gjorde ju väldans ont.

Så ser vårt liv ut med vår älskade lill :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp