Barn till lågbegåvade föräldrar

Har fått en förfråga om att ta emot två barn till lågbegåvade föräldrar. Vad bör man tänka på? Någon med erfarenhet?

Tack!
 
Hej!
Vi har tagit emot ett barn där ena föräldern har en lågbegåvning. Det som jag tycker är viktigt är att läsa på om utvecklingsstörning så man har mycket på fötterna, särskilt i bemötandet. De är också individer och spannet kan vara stort i förståelsen kring olika saker. En sak kan vara självklar medan en annan är det inte. Det är viktigt att man är lyhörd och inkännande.

En annan mycket viktig sak är att alla vet sina roller, särskilt hur ert uppdrag ska se ut. Ibland kan man vara "för positiv" eller "för stöttande" så föräldrarna tror att de kan få hem sina barn snart, vilket kanske inte alls är fallet. Här behöver soc vara mycket tydliga och förklara på DERAS nivå varför de inte kan ta hem sina barn, men inte för den delen klanka ner på deras föräldraskap. För de gör så gott de kan med de förutsättningar de har. I vårt fall så fanns det ingen möjlighet för föräldrarna att ta hand om sitt barn. Med tiden så uppdagades det problematik hos barnet som idag kräver många vårdkontakter. Idag är barnet vårdnadsöverflyttat.

Så läs på om utvecklingsstörning och var lyhörd och inkännande. Och glöm inte bort att spannet kan vara väldigt stort i vissa avseenden och att man därför kan få förklara samma sak men på olika sätt för det är viktigt att de får alla möjligheter att ta del av viktig information och beslut som ska fattas.

Har du fler funderingar så får du gärna skicka PM till mig.

Anne
 
Hej!
För att skicka PM så klickar du på min användare. En ruta kommer då upp, välj där Starta en konversation.

Anne
 
Tillbaka
Topp