Barnets bästa..vad är det????

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
har haft ett barn hos oss sedan barnet va 3 månader är idag 2,8 mån.Vi har vetat om sedan i feb att barnet ska flytta hem till biomamman så umg har utökats sedan 8 v har barnet bott hos biomamma varannan v och from nu skulle vi ha barnet varannan helg(fre-sön) men nu ibörjan skulle d bli 3 helger i rad så d passa in mina arbetshelger.NU tycker mamman att detta vi kommit överens om på möte att d inte funkar barnet mår dåligt så nu dras tiden ner till fre-lör för att sen rinna ut i sanden för biomamman är inte intresserad av att vi finns i barnets liv.Soc stöttar mamman i d hela åå tycker att hennes beslut är rätt,vi har pratat med BUP.bris å psykolog som tycker det är fel att plocka bort oss så abrupt.Mamman har ringt oss åå bett om pengar då hon sj inte har några åå ljuger om att soc sagt att vi ska ge henne barnbidrag å underhållsstöd vi har förklarat att barnbidrag får man i efterskott åå underhållsstöd ska biopappan betala eller f-kassan.Soc är helt oresonliga åå tycker att biomamman har all rätt åå plocka bort oss från barnet för så kommer d ju att se ut i framtiden.men att d ska gå lugnt till d är inget dom jobbar för utan bli av med d som ä jobbit så fort som möjligt.Barnet ska även få landa i sitt nya hem heter d men biomamma orkar inte med 2 barn(ha en liten med pappa nr2 som inte han heller finns med i bilden)så alltså 2 små under 3 år på ett bräde.första v barnet "bodde" hos bio bodde dom hos biomormor i 3 dagar sen när barnet hämtas av oss får hon i princip kliva in från mormoderns bil in i vår bil.Jag bara undrar vart begreppet BARNENS BÄSTA tog vägen.Det här var bara en mycket liten del av hela eländet.trodde iaf inte att soc jobbade på det här sättet,som en god vän till mej sa....sammarbete det är när två eller fler jobbar mot samma mål....inte när en sitter åå bestämmer åå alla runt om tvingas dansa efter dennes pipa.någon som vet vart man kan vända sej när man anser soc fattat fel beslut?pressen?
 
Oj.. så dom håller på. Låter ju inte alls som om dom tänker på barnet över huvud taget.
Jag hade pratat med länsstyrelsen - där kan man anmäla om man anser att soc gör fel.

Hoppas att du får en ljusning i allt detta för att få det stöd som både barnet och ni behöver.
 
Överklaga! det finns en paragraf...hm 5 kanske som gör att de måste strata en ny utredning! Din soc sekr har en chef! Gå dit!
 
Jag tror du har rätt,vi är för mesiga!Jag tror många har en övertro på soc o förlitar sig helt på dem!Många läser inte ens igenom kontraktet dom skriver med soc,utan förlitar sig helt på att allt är ok?Eller som en soc sekr sa till oss när hon tyckte vi var petiga med det skrivna ordet o hur man skulle tolka i genomförandeplanen,att aldrig förut har ngn opponerat sig o inte skrivet under för att alla är så glada att ha fått ett barn!!(Denna kommun får skriva om ALLA sina fam.hemsavtal nu efter att vi kontaktat kommunjurist.Det var inte ok sätt att skriva o det vi skriver under är juridiskt bindande!!Så tips,läs igenom o tänk innan ni skriver på papper!Sen är det försent!!Man behöver baske mig utbildning i allt möjligt för att ha uppdrag som fam hem!Fram för mer utb,kurser åt oss!(Men det kanske soc inte gillar......)Ett par kompisar upptäckte i sitt avtal att det var inskrivet att dom inte fick ta emot nya placeringar på ett år,det hade dom inte läst innan dom skrev på...Tilläggas kan att vi samarbetar inte med den kommunen längre o avråder alla till det.
 
Vad ska man tänka på då? det undrar jag, vi läste förvisso igenom avtalet, men hade precis fått våra små juveler till oss som skrek som galningar. Det gick verkligen inte att koncentrera sig på detaljer.
Ännu så länge har jag inte stött på några förhinder som står i avtalet, men vi har oh andra sidan inte heller haft våra små så länge ännu heller.
Jag hoppas ändå att vi och soc. ska komma överens även i framtiden, men, ja, det är så intensivt och fullt upp med våra små så jag har inte ens hunnit tänka så djupt i dem banorna.
Men ni som har koll och vet, vad bör man tänka på ska finnas med och inte stå osv?
Mvh MGB
 
Det står bra i rekommendationerna från Sveriges kommuner o landsting tycker jag.Lite uppspaltat vad avtalet bör innehålla.Se n skriver kommuner lite olika och har egna tillägg o så med som man ska vara observant på tex att man inte får ta emot fler placeringar!Tycker man inte det el något annat i avlalet är ok måste man be dom ändra,tabort eller lägga till så man kan stå för det man har skrivet på, för det är bindande handling.Skriv ALDRIG på ett avtal, kontrakt utan att först i lugn o ro läst igenom det tillsammans!Är det då ngt man ej förstår,fråga!När du skrivet på är det försent!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp