Bebis!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

För en månad sen tittade jag in här för första gången och fick så mycket fina råd och varma ord. Tack alla fina!

Nu behöver jag er igen! Jag och min man har blivit erbjudna en bebis, trots att vi egentligen var inställda på ett större barn. Efter den initiala chocken är vi nu försiktigt lyckliga (men oroliga att det inte blir av, vi får avstå från massor som går i kras oavsett om barnet kommer). Det finns en massa skäl till att de valde just oss trots att vi är oerfarna som just familjehem – vill inte gå in på det av sekretessjäl, men det är verkligen välöverlagt av soc. Nu ska vi snabbutredas och om allt går vägen har vi sötnosen här före midsommar. Våra handläggare är underbara. :angel: har bott på jourhem sen födseln. Inget umgänge med biosar.

Någon annan som tagit mot bebis (drygt ett halvt år) som vill berätta hur det gick till och vad vi ska tänka på? Hur lång tid brukar inskolningen ta och hur går den vanligtvis till? Vilka krav kan vi ställa?
 
Hej!
Vill bara gratulera till att de valt er!
Jag har ingen personlig erfarenhet men jag vet några som gjort det och hoppas att iaf någon av dom har möjlighet att svara dig.
Lycka till!

/Adal
 
Tack snälla! Vi hade faktiskt inte alls planer på bebis, men vissa konstiga omständigheter gjorde att vi passade in – och det blev svårt att tacka nej!
 
Hej först vill jag säga grattis till kommande bebis. Ja du vi har tagit emot två bebisar nu.
Vår första var 8 månader när hon kom. Det var vår första placering och vi trodde att det skulle gå lätt, jag menar en liten bebis hur svårt kan det vara? Hon hade då varit i ett jourhem sen födseln. Det blev en chock kan jag säga hon hade ju redan hunnit knyta an till jourhems mamman och vår första år blev en pärs. Vi kunde inte åka bort, vi kunde inte ha gäster allt sådant ordsakade hela nätter av vakenhet o skrik och tillbakagång i utvecklingen. Sen valde hon ut mig så jag fick ensam ta henne det första halvåret, det funkade inte med någon annan, hon blev helt hysterisk. Vi fick senare reda på att man skulle vara försiktig med att flytta på barn just runt 8 mån för att det är en känslig period i barnens liv, men ibland har man ju inget val. Nu ska det tilläggas att den lilla damen har ett häftigt humör och det hjälpte säkert till att göra det extra besvärligt. Det har dock gått bra hon är nu 3,5 år och vi har blivit hennes vårdnadshavare.
Men så fick vi en ny förfrågan av en spädbarn placering och min första tanke var aldrig mer men så frågade jag om hur gammal o var bebisen befunnit sig. Barnhem 4 mån. Vilken skillnad, då h*n befunnit sig på barnhem hade h*n inte knutit an till en person utan var van vid att flera tog hand om h*n. 4 mån eller 8 mån gör en mils skillnad. Detta uppdrag har gått som en dans liten har knutit an och anpassat sig fort.
Vad jag vill säga med detta är att ställ in er på att det blir jobbigt så kan det bara bli bättre, en bebis har mycke mer med sig än man kan ana. Men snälla bli inte rädda, trots att det många gånger kändes som jag inte skulle orka har det såhär i efterhand ändå varit värt varje sekund. Hade bara varit skönt om någon kunde förvarnat mig så jag inte hade ställt in mig på att det skulle bli lätt. Så en stor kram från mig och lycka till. :claphappy:
 
Tack snälla! Jag har mycket barnerfarenhet men ingen bebiserfarenhet (min man har rejäl). Alla tips och erfarenheter är guld värda! Det är lätt att underskatta anknytningsproblem för bebisar! Jag läser på som bara attan.
 
Vi har hämtat tre bebisar den första var 3mån då en 14 dagars inväning en vecka i vardera hem först i jourhemmet gick super smidigt.
Bebis nr två 7 mån hämtade jag på sosialkontoret tog med en av dom andra barnen så dom kunde underhålla liten i baksätet åkte via coop och handla skötbord o prylar. Där gick det fort? bebis sov inte mer en 10min i stöten första veckan.
Bebis nr 3 var 4 mån min man tog inväningen på den lilla super mysigt att gå hemma och vänta o Boa...
den tog 14dagar oxå Men när bebis komm hem och upptäckte mej så har h*n inte släppt mej o är i dag 14mån och det är alltid lika tufft roligt jobbigt ja allt så lycka till med liten :claphappy:

Skriv gärna och berätta hur det går KRAM
 
jag har alltid tänkt att det måste vara lätt för soc att hitta Familjehem till bebisar. har jag rätt????

Men vid närmare eftertanke så måste det ju vara fruktansvärt om barnet sedan ska flytta åter. Att knyta an till ett spädbarnn ligger väl i vår natur. Jag skulle dubbel kolla så att det fanns både hängslen och livremm så att placeringen värkligen ska bli uppväxt. Helt säker kan man ALDRIG vara men ganska säker.

Vad får man i ersättning och arvode för bebis förutom föräldrapenningen. Vi har aldrig haft så små.
 
Hej vi har ju tagit emot två bebisar. Man får inte föräldrapenning utan soc ers din lön som du skulle haft fullt ut, så har dom iallafall gjort för oss och det är två olika kommuner. Sen arvode och omkostnad följer rekomendationerna precis som för större barn. Vi har tillsammans med soc diskuterat hur länge jag ska vara hemma vilket ju varierar beroende på utveckling av barnet och dyl. Men vår första bebis var jag hemma ett år och nu med den andra kommer det nog att landa på ett och ett halvt ca. Ska tillägga att vår första bebis nu är 4 år och vårdnadsöverflyttad. Hoppas att du fick lite svar. :D
 
Ja tack.

men får du ha ditt jobb kvar (det riktiga/vanliga. Vilken arbetsgivare godtar att man är hemma med 2 bebisar/familjehemsbarn+ Att vara F-ledig för biobarn eller adopterade är lagstadgat att man får. Men det är det inte med familjhemsbarn. Hur har din arbetsgivare ställt sig i detta????
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp