Behöver många styrke kramar!!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sittter här och väntar på kammarrättens dom :cry:
Tanker snurra om vi förlorar, enligt soc kan bio ta hem barnet när som helst fast barnet har bott hos oss i flera år!!! Dessa bios skulle ta hem henne omedelbart utan hemskolning bara för att de kan. De har inget barnpersektiv alls. De finns två syskon till som är placerade som snart ska upp i tingsrätten som bor i ett annat familjehem.
Finns det några paragrafer eller dyligt som kan vi kan ta till för att få ialla fall en lång inskolningstid. Hon känner inte alls sin bios utan bara haft några korta träffar. Vad säger man till "sitt " barn att nu måste du flytta till en annan familj som du inte känner eller älskar. Hon tror verkligen att vi är hennes föräldrar och de andra barnen i familjen är hennes syskon!!!!!!!!!!!
SNÄLLA finns det någon där ute som kan hjälpa oss? //Karin
 
Åhhh vilken tuff sits ni är i.

Tror soc att de kan vinna? Oftast lyssnar de väl på soc?

Kan bara skicka styrkekramar och hoppas att allt blir till det bästa!!!

KRAMAR
 
Lugn :smirk:
Är erat lånebarn LVU:at eller har barnet vård enligt SOL?
Vad jag har fått till mig så MÅSTE en hemgångsutredning (ca 4 mån) ske
& funkar den ok då blir det en hemplanerings plan för biosarna om allt går vägen.
Så är det väl nämdemän, som beslutar mm, det kan ta hur lång tid som helst en sådan hemtagningsbegäran, så ni hinner nog ha bra tid med er lille.
Jag undrar hur kan erat låne barn tror att det är bara är ni som är förälder, vet barnet inte om att denne har bio föräldrar ens?
Sen så har jag aldrig hört talas om att bios BARA får bara åka & hämta sina barn på familjehemmet ell, kan ha fel?
 
Karin70 Tro på att de ni har gett barnet kommer att ha betydelse NI är något för barnet jag lovar,
Likväl man inte"bara" tar ett barn från en förälder så flyttar man inte ett barn från en trygg miljö.
Jag vet (men de e alltid jobbigt)När allt rörs om.
Många styrke kramar
 
Åhhh vad jag lider med er!!

För oss blev det hemtagningsbegäran och då krävde vi att det skulle göras en hemutredn på biofar först. Den gjordes under ca 2-3 mån, vi fick datum för när flytt skulle ske. Dessvärre behöll biofar gossen på ett umg och höll alltså inte planen...med soc "goda" minne.
Nu var vår gosse LVUad de första åren och enl SoL det sista året. Enl SoL ska man göra det som är bäst för barnet och biofar ansåg att det var bäst att bryta fort...vi kunde inte göra ett skit!! Fick en timme och tio minuters avslut 3 mån senare :cry:

Undrar också om ert barn inte har kunskap om att det finns ett biologiskt föräldrapar?? Eller är hon handikappad så hon inte kan ta in att det finns flera föräldrapar?
Har det inte funnits ngr umgängen alls under placeringen??
 
Jag reagerar också på meningen " Hon tror verkligen att vi är hennes föräldrar och de andra barnen i familjen är hennes syskon!!!!!!!!!!!" .
Oavsett vilken ålder man får barnen i så är det väl självklart att man berättar hur det ligger till........
Låne barn kan aldrig bli "sitt/mitt" såpass så att man inte berättar och håller biofamiljen levande.
Jag vet att jag kanske låter hård men för mig är det lika självklart att hålla bio levande som främmande att förneka/inte berätta för barnet hur det EGENTLIGEN ligger till.
Oavsett ålder på barnet.............
 
Och jag reagerade med.....fast inte alls lika starkt.....Det är inte länge sedan vår 9-åring glodde på mig med enorma ögon och gapande mun samtidigt som hon frågade om jag skojade med henne när vi, för vilken gång i ordningen,pratade vid matbordet om hur det var när dom bodde med Maopa.... :?

Hon kom som 2½-åring, träffar Maopa 2 ggr i månaden (lika ofta hemma hos Maopa som här) och hennes båda storsyskon var ju 5 och 7 när dom placerade så det pratas ofta om livet hemma hos Maopa här.....och ÄNDÅ hade hon aldrig kopplat ihop det med sig själv!!!???
Tror vi andra stirrade och gapade lika mycket..... :D
 
Få se om jag kommer ihåg rätt nu............
Du/ni har adopterat barn också EJE? (eller blandar jag ihop er nu???)
Jag tror att vi lägger större vikt vid ursprunget än vad andra (ickeadoptivföräldrar) gör.
För visst, även om man pratar och pratar så är det alltid "nyheter" som kommer fram.

Ursprung ÄR superviktigt!
 
Nädå Honey....Vi har en adopterad dotter.....och styvbarn....och jag är själv adopterad!
Klart man lär av sina egna erfarenheter.....Och ändå blev det så tokigt!!!! :rollhappy: :roll:
 
Det är väl DET som står för det där att barn tar in så mycket dom klarar.......just då :idea: :claphappy: :angel
 
Jo....troligen!!!Vi tog det i alla fall med humor..... :banan: och skrattar ofta åt det komiska i det hela alla tillsammans :D :D :D :D :D :D
 
Jag kan förstå att vissa reagerar när jag säger att hon inte vet vem hennes föräldrar är. Tyvär är detta ärende (om man får utrycka sig så) väldigt känsligt så jag kan inte gå in och förklara varför det är som det är. Självklart kommer hon att få veta vem hennes bios är. Jag och min man har 15 års erfarenhet av att öppna vår dörr åt andras barn och vi har ALLTID jobbat för en bra kontakt med biosarna. I vanliga fall är halva arbetet gjort om det funkar mellan oss och biosarna, inte i detta fall. //Karin
 
Hej
Vi är i samma situation som er just nu :cry: Vi har ett barn placerat hos oss som kom som baby och som snart bott i 10 år i den här familjen. I sommar är det rättegång och ett beslut ska fattas vart detta barn ska bo fortsättningsvis. Har haft en god relation med biomor regelbundna umgängen var tredje vecka. Jag är HELT medveten om hur viktigt det är för ett barn att veta sitt ursprung och att ha en så god relaion med bioföräldrar som är möjligt. Sol placering. NU har biomor plötsligt bestämt sig för att ta hem barnet. Frågan är INTE alltid vem som fött barnet utan vart barnet känner sig tryggt och vart det har en anknytning när det bestämms om ett barn ska flyttas hem på bioföräldrars önskan. Barnet här mår dåligt av detta och säger att det vill vara kvar här. Denna sommar bävar jag för, tänk om det beslutas att hon ska flytta härifrån?? Har en stark rädsla att det så kallade barnperspektivet inte kommer att spela in när det väl gäller. Vore det inte lämpligt att hjäpa barn som bott i en familj en viss tid, exempelvis 4 år och "knytit ann", att få stanna kvar i den familjen då. Ur barnets perspektiv tänker jag att det vore en trygghet att veta här ska jag bo nu. Men givetvis umgås med bioföräldrar så mycket det bara går./Lycka till säger jag bara och medela hur det går.......Dont give up :?
 
:banan: JIPPPPPPIIIIII :banan:
Jag fick ett väldigt efter längtad samtal idag!!!!!! Kammarrätten var kloka nog och insåg att flytta hem idagsläget är inte aktuell. Nu kan vi börja planera julen tillsammans :wink: .
Jag är så j-la glad att jag inte kan sluta att sjunga (barnen blir inte glada av min vackra sångröst :angel: ).
Det är så underbart att leva idag!!!!!!!!!!
Super många kramar till er alla därute.
Karin
 
Vad man får för hjälp eller ersättning får man själv förhandla sig till vid en vårdnadsöverflytt!
Man kan alltså få ha kvar ers, omkost från soc. Det som är svårt är handledning o sådant.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp