Behöver råd och hjälp.

Hoppas att någon kan hjälpa mig vad som är rätt och fel, å tips och råd.

Jag fick ett meddelande en morgon av en bekant , att nu skiter jag i de här och soc får ta barnen, gör va du vill.

Jag åkte då och hämtade 3 av 6 barn efter skolan, detta va en månad sedan.

Har aldrig varit familjehem eller kontakt tidigare. Blev kontaktad via soc då de fått mitt nr, sa att de va ok att 3 va oss mig, och att jag klarade resor till och från skolan nu, ca 20mil/ dag. Och detta pga att jag va sjukskriven.

Sedan välldigt tyst. Men kontaktar dem flera ggr om hur de kommer att bli, att om de ska bo kvar behöver jag gå ner till halvtid ,för att hinna lämna egna barn, och de andra. De säger ok och jag får ett intyg. Frågan är nu att jag blir utredd som familjehem, helt ok, men ersättningen är de lägsta på alla plan, och ingen ersättning för min tjänstledighet. Fungerar de verkligen så här?? Har även fått gjort egna inköp till kläder, sängar och de nödvändigaste. Nu tyvärr vet jag inte om jag av ekonomiska skäl klarar de här, men känner mig så himla elak. Snälla snälla hjälp. Vad kan jag begära?? Har försökt med ersättning upp till heltid, utan tillägg.

Mvh panik
 
Är du sjukskriver måste du kolla med fkassan så du inte blir av med ersättningen därifrån också, och det måste du göra först!!
Klart du måste ha kontrakt och ersättningar för jobbet du gör, utan det ser det som frivillit åtagande Och då får du ingen ersättning.
Barnen måste familjehemsplaceras/jourplaceras hos dig för korrekta ersättningar.
Arvodet för arbetet och omkostnad för de utlägg det innebär (mat, kläder, lek, resor mm mm)
Jag hade åkt till handläggaren och inte gått därifrån utan kontrakt
 
Tack för svar. Kommer inte att få ersättning från försäkringskassan, så avslutade min sjukskrivning och börjar halvtid, detta pga kommunikation med bussar å skola inte fungerar, å bor inte i samma kommun. Detta vet soc om.
Har fått ett placeringsbeslut och ett avtal, men skriver inte på, då de inte är ekonomiskt försvarbart att inte kompensera mitt lönebortfall. Å lägsta arvode, å det gör att jag nästan kommer upp i min grundlön. Sedan lägsta omkostnaderna.
Men gör mig så ledsen att jag inte kan hjälpa till, då de kommer att påverka mina biologiska barn och mig förmycket. Men är det okej att inte kompensera min lön??

Mvh
 
Alla sådana här saker ska man ha klart innan man tar till sig en placering, annars hamnar man lätt där du är nu.
Kan tyvärr inte råda dig då jag inte hänger med riktigt i Hur du menar.
 
Hej!
Står det i avtalet att de följer Sveriges kommuner och landstings rekommendationer? I årets cirkulär för ersättningsrekommendationer så har SKL även tagit med rekommendationer kring andra områden. Där kan man läsa exempelvis om tjänstledigt. Om uppdragsgivaren anser att man som familjehem behöver vara hemma en tidsbegränsad period och behöver ta tjänstledigt så föreslås nämnden att kompensera för detta. Tyvärr så måste det vara socialtjänsten som gör den bedömningen, det är inget man kan "bestämma själv" så att säga och sedan få ersättning för det. I början av en placering så behöver ofta en vuxen vara hemma en tid men sedan är tanken att man ska återgå till vardagen "som den var innan", (sätter inom " tecken för vardagen/livet blir inte som det var innan).

Inköp som man behöver göra står också med i rekommendationerna. Här finns det lite olika sätt att göra på. I en del kommuner så får man ett startbidrag att handla kläder, möbler m.m för, i andra så får man göra en lista på saker man anser att barnet behöver och sen tar kommunen beslut om det ska beviljas och sedan får man lämna in kvitton på det man handlat och får ut det månaden där på.

Tyvärr så hamnar man ibland i kläm när det blir så här hastigt. Din bekant ringde dig, du sa ja = ni kom överens om att du skulle ta barnen, och soc sa ok. Sen ska socialtjänsten göra en utredning av familjen för att se vad familjen behöver för hjälp, och vad som är bäst för barnen i ett längre perspektiv. Samtidigt så får inte ett barn vara placerat i ett familjehem/jourhem utan att det är utrett och godkänt. Detta blev lite annorlunda eftersom du och mamman kom överens om att du tar barnen och soc är trygga med att barnen är hos dig och då är det inte bråttom att göra en utredning på samma sätt och du står då där och vet inte vad som händer och får kanske heller inget stöd.

Jag vill varmt rekommendera att läsa de rekommendationer som finns, om du inte redan gjort det, för att få lite mer på fötterna i kontakten med handläggaren.
Du hittar årets ersättningsrekommendationer och lite andra rekommendationer här och SKL´s cirkulär 08:81 som innehåller fler rekommendationer. Det de inte skriver med i årets rekommendationer är att de har skrivit om en del texter som är hämtade från den senaste uppdateringen av rekommendationerna som de gjorde 2008 inför 2009 i cirkulär 08:81. Så titta noga vad som står i de båda cirkulären om det har ändrats något i året 17:52.

Anne
 
Tillbaka
Topp