Behöver råd om "systemet"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mamman har råkat ut för en olycka och har livshotande skador och barnen vill inte bo hos pappa. I vanliga fall bor de hos mamma. Pappa bestämmer roliga grejer och dyker inte upp. Han har alkoholproblem, ingen inkomst, och en dom för våld mot barnens mormor. När barnen hälsar på pappan får mamman vanligtvis hämta dem för att de ringer och han är full. Just nu bor de hos sin moster som de ville åka till. Barnen vill inte ens prata med pappan i telefon när han ringer. Hittills har de inte haft någon reaktion på olyckan, jag tror att det inte sjunkit in än, de är kvar i förnekelse stadiet. Vad kan man förvänta sig händer med barnen? Hur ska vi som släktingar agera? Tacksam för råd och åsikter.

Jag ser att många har läst men ingen svarat.

Jag tror inte någon sitter med ett facit men kanske någon som kan komma med något råd om hur vi kan hjälpa barnen bäst. Vad tycker ni?

Mamman är nu stabil så det ser ljusare ut. Men det kommer ta lång tid innan familjen klarar sig själva. Hur kan vi kusiner, mostrar mm hjälpa barnen? Någon?

Är det NÅGON som ställer frågor/undrar över vart barnen "tagit vägen"?
Är mamman ensam vårdnadshavare?
Hur stora är barnen?

Kontakta socialförvaltningen i barnens hemkommun och säg som det är.
Eller också ser ni bara till att "finnas där" som ni gör nu och avvakta tills det "händer något"........

Svårt att råda när det finns så många frågetecken.
Alla "fall" är olika beroende på förutsättningarna.

Lycka till

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp