Beslut om LVU

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Vi sitter just och väntar på att ett beslut skall tas ang ett LVU för ett barn som ska placeras hos oss.
Min fråga är, ifall någon vet, hur går detta till?
Ärendet är inlämnat till länsrätten men är det något som de beslutar typ enl. samanträde med bara nämndpersoner eller är det en "riktigt" rättegång?

En annan fråga jag har är: Fick veta att de har 3-4 veckor på sig att besluta från det att ärendet kommit in, men har det någon betydelse att det varit Jul, Nyår och nu Trettonhelg, räknas tiden ändå på samma sätt eller menar man arbetsdagar?

Har fått information om att detta ska vara ett "solklart" fall men kan man lita på det och hur vanligt är det att länsrätten går emot soc rekomendationer?

Ja det var en del frågor, hoppas att någon kan svara på något, Vi är som ni säkert förstår mycket spännda och förväntansfulla och ser verkligen fram emot att få göra en insatts för den här :angel:

Jag är inte 100% säker, men såhär har jag för mig att det är;
Länsrättens nämndemän+domare bekräftar eller förkastar soc.nämndens beslut om tvångsomhändertagande, dtta beslut tas alltså utan "rättegång". Nästa instans däremot, kammarrätten, dit en ev. överklagan går, där är det som en vanlig rättegång med hörande av inblandade parter och deras ev. vittnen.

Länsrättens dom kan alltså överklagas men det kan inte kammarrättens, där är det stopp och kammarrättens dom kvarstår.

Både länsrätten och kammarrätten har en tidsfrist att hålla sig till men denna tid överskrids nästan alltid, särskilt i jul/nyårstider samt i semestertider. Det vanliga är att barnet tas omhand under handläggningstiden och t.o.m. placeras hos det kommande familjehemmet (om fam.hemmet går med på det), åtminstone under överklagandetiden hos kammarrätten.

Huruvida rätten beslutar annorlunda än omhändertagande soc. nämnd så är det vanligaste naturligtvis att länsrätten går på soc.nämndens beslut men det händer emellanåt att de går emot, främst då man gjort ett omhändertagande utan att erbjuda tillräckligt med annat stöd innan omhändertagandet.

Det är bara att vänta och hålla tummarna tyvärr.

Vi har just för ca 1 månad sedan fått klart att vår senaste :angel: stannar hos oss då kammarrätten gick på soc.+ länsrättens linje och motsatte sig överklagandet från bio.

skärtorsdagsnatt sa:
Länsrättens nämndemän+domare bekräftar eller förkastar soc.nämndens beslut om tvångsomhändertagande, dtta beslut tas alltså utan "rättegång". Nästa instans däremot, kammarrätten, dit en ev. överklagan går, där är det som en vanlig rättegång med hörande av inblandade parter och deras ev. vittnen.

Länsrättens dom kan alltså överklagas men det kan inte kammarrättens, där är det stopp och kammarrättens dom kvarstår.

Både länsrätten och kammarrätten har en tidsfrist att hålla sig till men denna tid överskrids nästan alltid, särskilt i jul/nyårstider samt i semestertider. Det vanliga är att barnet tas omhand under handläggningstiden och t.o.m. placeras hos det kommande familjehemmet (om fam.hemmet går med på det), åtminstone under överklagandetiden hos kammarrätten.

Huruvida rätten beslutar annorlunda än omhändertagande soc. nämnd så är det vanligaste naturligtvis att länsrätten går på soc.nämndens beslut men det händer emellanåt att de går emot, främst då man gjort ett omhändertagande utan att erbjuda tillräckligt med annat stöd innan omhändertagandet.

Vi har just för ca 1 månad sedan fått klart att vår senaste :angel: stannar hos oss då kammarrätten gick på soc.+ länsrättens linje och motsatte sig överklagandet från bio.

Vad bra bra att du klargjorde så bra :claphappy:
Förra gången var vår biosf ända uppe i regeringsrätten.

Tilde sa:
skärtorsdagsnatt sa:

Vad bra bra att du klargjorde så bra :claphappy:
Förra gången var vår biosf ända uppe i regeringsrätten.

Vad konstigt, man kommer ju inte längre än till kammarrätten men biosf kanske försökte i alla fall eller så fanns andra saker som inverkade på hur man kunde bedöma.
Det är samma sak för kommunen, om de får avslag i kammarrätten så måste de göra en ny LVU och då med ytterligare skäl än vid förra LVUet.

.[/quote]

Vad konstigt, man kommer ju inte längre än till kammarrätten men biosf kanske försökte i alla fall eller så fanns andra saker som inverkade på hur man kunde bedöma.
Det är samma sak för kommunen, om de får avslag i kammarrätten så måste de göra en ny LVU och då med ytterligare skäl än vid förra LVUet.[/quote]

Ja nu blev jag ju själv fundersam men det var vad soc sa.

Tilde sa:

Det är samma sak för kommunen, om de får avslag i kammarrätten så måste de göra en ny LVU och då med ytterligare skäl än vid förra LVUet.[/quote]

Ja nu blev jag ju själv fundersam men det var vad soc sa.[/quote]
Men det kan säkert stämma, biosf kan ha dragit det till regeringsrätten utan att det togs upp där. Eller också finns andra omständigheter, det verkar vara en djungel av bestämmelser.
Men i "vanliga" fall går ärendena inte längre än till kammarrätten.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp