Bio som är avundsjuk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har precis fått en liten 3 åring o vår 11 åriga dotter är lite avund...HOn tycker han får saker hela tiden...
Jag förklarade att när hon var 3 år så hade hon ju massor o han kom ju tomhänt så då får vi "köpa ikapp" lite nu....

Ska fixa hans rum också o då blev hon lite sur...hon vill ju ha nytt i hennes också...det är också tanken men man hinner ju inte allt samtidigt o hans ligger på nedervåningen...mer synligt så att säga..
 
När vi fick syskon till vårt första barn fick vi som tips att göra "ettan" delaktig och få en tydlig roll i sammanhanget. Finns det inte möjlighet till att biobarnet får välja tapeter etc. Tala om hur hon/han tycker att rummet ska se ut. Bli er egen inredningsarkitekt...

Detta kanske ni redan tänkt på och det är inte konstigt, tycker jag, med dessa känslor ert biologiska barn har. En "främmande" som helt plötsligt ska "ta" mina föräldrar och få så mycket... Som förälder försöker man dels ge möjlighet till en god anknytning till det nya barnet samtidigt som ordinarie barn kräver sitt. Svårt, svårt, men det brukar ju lösa sig med tiden. Kämpa på!
 
smart!

Tack för det goda rådet! Kommer helt klart att ta med henne så hon får vara med o vara "arkitekt" haha

Hon är ju egentligen van...vi har haft flera barn som kommit, stannat ett tag o sedan flyttat...men denna kille ska stanna som uppväxt o det har hon vetat hela tiden. Kanske är det som som är det "nya"...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp