Biologiska föräldrars behov eller barnets??!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För 10 månader sedan fick vi förfrågan om att ta emot en 2 1/2-årig flicka. Vi talade om för handläggarna att så som våran familj ser ut i dag så vill vi ta emot en till placering men då kan vi inte ha tätare föräldra kontakter än 1g/mån. Socialen sa att de förstod det men att till en början så skulle umgänget vara 2g/månad och telefonkontakt 2g/vecka. Vi var överens om att när min tjänstledighet på 6 månader var slut och jag skulle börja jobba igen så skulle umgänget vara 1g/månad. Under dessa 6 månader har de alltid kommit försent till umgängena eller inte alls, 1/4del av telefonsamtalen har fungerat och med det menar jag att föräldrarna har svarat när jag ringt och att de ringt oss på RÄTT tid och RÄTT dag. Nu har jag arbetat i 2 månader och umgängena/telefonsamtalen ser fortfarande likadant ut. När jag pratat med soc i dag så berättar de att de kommer inte att ändra umgängena till 1g/månad. Anledningen är att nu är föräldrarna rätt lugna och soc vill inte att de ska anlita advokat och börja med en massa stämningar osv osv. De säger också att flickans behöv är att träffa bioföräldrarna 2g/månad och hur i hela friden vet dom det när de inte varit här i familjehemmet och träffat henne tillsammans med vår familj på över 6 månader??!!
På julafton kom bioföräldrarna och hämtade flickan i taxi och hade henne för första gången på 11 månader. Hon var med bioföräldrarna i 8h utan övervakning fast de höll henne gömd i 4 månader innan hon blev placerad. Vi hade erbjudit oss att skjutsa henne och vara med i 4h men det sa socialen nej till. De menade på att det blev för kort tid och att de skulle få vara med henne utan oss. När jag sa att vi var rädda för att de skulle gömma henne igen så sa handläggaren -flickan är van att leva gömd så det är bara vi vuxna som tar det hårt. Hur kan man säga så?? Handläggaren sa också att det är viktigt för biologiska föräldrarna att få ha flickan på självaste julafton. Men att barnen har höga förväntningar på julafton som biologiska föräldrar inne kan uppfylla har tydligen inte handläggarna en aning om.
Nu sitter vi här och funderar på hur vi ska göra. Ska man bita ihop eller säga upp uppdraget?
 
Vi hade samma problem i början ingen såg från barnets sida utan var ute efter att tillfredställa föräldrarnas behov fast dom missköte besöken.Men vi var stenhårda att vi tänker inte vara delaktiga när dom raserar barnets vardag,från 3ggr i månaden obevakade ,vi fick i uppgrag att lämna barnet där bio tycker alltså olika ställen.Det intressanta i detta är att pappan är mycket aggressiv soc har själv uttryckt obehag av att ha med honom att göra.Idag har vi 1ggr i mån 2tim bevakat med en kontakt person som lämnar och hämtar pga pappas aggressivitet.Men det gick så långt att vi bestämde krismöte med soc med våran handläggare,då vi efter samtal försökte få dom att förstå vad vi jobbade efter,när dom inte förstod så la vi uppsägnings lappen på bordet innan vi gick därifrån och sa lungt att dom har 1 mån på sig att fixa ett familjehem som kan stå och titta på när dom endast jobbar för att deras vardag ska fungera utan konflikter.Ursäkta min osammanhängande text men jag blir så FÖRBANNAD :evil:
 
Tyvärr ser de i de allra flesta fall till bioföräldranas väl å ve. De måste ju få träffa sitt barn! Om det sdan sker på bekostnad av barnet, äh det får de leva med.

Det går inte att lita på soc öht har jag märkt. De är alltid så förstående osv till en början och de säger en massa som de sedan inte står för :x

Vi har dock lyckats att få soc att se att vi INTE krånglar hela tiden som de trott innan utan att vi faktiskt jobbar för att det ska fungera. Vi har besök en gång i veckan för ett barn som är en uppväxtplacering. Det var tal om att glesa på det men nej det är ju inte bra, barnet kan ju glömma sina föräldrar, visst säkert!
Nu har de gått isär så de har fått en vecka var men vi har ju fortfarande besök en gång i veckan om nu bara av den ena föräldern.

Vet inte hur jag ska råda dig. Har ni ingen extern handledare? Vår handledare var med på det mötet då vi fick soc att inse att vi inte jobbar emot dem.
Kanske hota med uppsägning, vet inte, vissa nappar ju på det med engång och vad mår barnet bäst av? Orkar ni vidare ändå osv.

Önskar er lycka till!

Hälsningar Sara
 
Hej alla!
Jag sitter här och läser vad ni har skrivit och kan bara hålla med er. Vi har i fråga sett meningen med att våran placering ska fara till sin mamma 9.5 mil enkel väg mitt i veckan varannan onsdag och hämtas samma kväll, vi är hemma vid 19:30 och då ska h*n upp till skolan dagen efter. H*n är bara 6 år och behöver mycket sömn, minst 12 timmar. Vidare ska jag direkt efter jobbet ( slutar 16:30) och hämta h*n utan att få äta middag. Det tar ungefär 1,20 tim att köra enkel väg. Vi sa att vi hade svårt att hämta om de skulle bli onsdagumgänge men att vi givetvis skulle kunna ställa upp ibland. Vi såg hellre att umgänget skulle ske under helgen då det inte spelade någon roll hur sent det blev.
Vi får bara till svar av soc att det ingår i vårat uppdrag att hämta h*n. Jag tittade då på avtalet och hittar ingenstans att det står att vi har gått med på det.
Sen så vill inte h*n hem heller och kan inte förstå varför h*n ska fara så långt. Umgänet har ju skett här tidigare 4 timmar med en följeslagare. Nu kommer ju följeslagaren att vara med även nu, men h*n är inte trygg med mamma. Allt detta kommer att utvärderas efter 4 gånger, men det känns som om vad än vi säger så går det som mamman vill.

Nu har vi snart gett upp hellt........Efter 3,5 år så lyssnar dom hellre på mamman som dessutom misslyckas med att hålla sig ren och som det sista 9 månaderna inte har visat intresse att fråga oss om hur det går för barnet, hos oss eller på skolan.

Suck!!! Fia
 
Hej igen!

Vi har gett detta en sista chans. Vi har skrivit ett brev till soc där vi har förklarat våran synvinkel på detta uppdrag. Vi skrev också att vi tycker att uppdaget bara speglar föräldrarnas behov och inte flickans. Vi skrev också att därför måste vi nu sätta lite krav. Vi kräver att om detta uppdrag ska kunna fortsätta så måste umgänget ske 1g/mån (som vi alla var överens om tidigare) och att telefonsamtalen ska ske 1g/vecka.
Handläggaren ringde tillbaka och berättade att de inte kunde ändra på umgänget för att då skulle föräldrarna börja bråka och anlita advokater och börja stämma hit och dit. Jag blev alldeles paff. Med andra ord så vill de hellre flytta på en flicka som fungerar bra i familjen och på dagis än att ta en diskusion med föräldrarna!!!!
Dagen efter ringde jag till handläggarens chef. Han sa att han inte var så insatt i ärendet men att han eller handläggaren skulle ringa tillbaka.
Vi krävde i vårt brev att ändringen av umgänget skulle ske innan nästa stormöte (med oss, soc och bio) 10/3.
Blir inte förvånad om ingen från soc ringer innan. Soc kommer säkert säga till biosarna på stormötet: -familjehemmet vill bara att ni ska ha umgänge 1g/m. -Går ni med på det eller ska vi byta familjehem?
Fortsättning följer......
 
Om dom inte vill ändra utan fortsätta som förut - kan inte din tjänstledighet också förlängas? Då får er familj lugn och extra tid samt att barnet inte behöver flytta, föräldrarna nöjda och soc nöjda, eller?
Om dom är "rädda" för att få en massa trassel av att minska umgänget kunde väl det vara en lösning kanske?
Hoppas att det går bra för er - mötet närmar sig ju, skulle ju vara skönt att ha klart innan det antar jag! Lycka till!
 
Fox:
Jag började arbeta i januari och då sa soc efter många om och men att de kunde ersätta 25% så att jag kunde arbeta bara 50%. Tyvärr så gick inte min arbetsgivare med på det för att min tjänst är verkligen 75% och de kan inte ta in någon på bara 25%. Socialen sa att de inte kunde ersätta hela 75%.
Fia:
Har du kollat med soc ifall du kan få vara mer tjänstledig när du måste åka en vardag. Så att du inte behöver stressa ihjäl dig och barnet?
Sara:
Vi får ingen handledning. Dessa biosar har hållt flickan gömd tidigare i 4 månader. Har hört att många kommuner då har som regel att det alltid är en extern person med då på umgängena men inte i detta fall.
Bella:
Skönt att det verkar som att soc ändå lyssnade på er. Hoppas att det går bra i fortsättningen.
 
Hej!
Annapanna: Jag har kollat med soc och dom säger att det inte kan bli kortare dagar för då får inte mamman så mycket tid med barnet som det är tänkt.
mvh: Fia
 
Jag har varit med om umgängen som varit 2ggr/vecka trots att det var sk.uppväxtplacering.
När jag läser dessa insändare så får jag delade känslor i detta.
Umgänge ingår i uppdraget och inget umgänge kan bestämmas för alltid.Kanske det fungerar i en viss ålder med längre tid mellan eller kanske det trots allt är så att umgänge varannan vecka är bra för barnet???
Jag vill bara vinkla frågan lite.Med ett av våra barn försöker soc ha umgänge endast 2ggr/år men följden blev att bio gick och anlitade advokat.
Nu är det oroöigt för alla.Tänk på att soc inte ljuger utan att de vill förändra en katastrof genom att inte ändra umgänget i Annapannas fall.

Jag blir rädd när man pratar uppsägning hit och dit.Vi pratar om ett litet barn som har fått en ny familj ,men dessutom har rättighet att träffa sin första familj.Att sätta krav på soc och hota med uppsägning???

Tänk först på barnet gäller även familjehem.Vi kan bara göra det vi kan och när barnet inte mår bra så får vi försöka få soc att ändra på umgänge och går inte det så får vi ha en bra förklaring på varför???Kram Anna
 
Om Annapanna var tydlig med att familjehemmet bara klarar 1 umgänge per månad för att familjen har fler placeringar eller något annat.

Då är det väl socialen som ska avgöra om det är lämpligt att placera barnet där.

Om man vill ändra de villkor som parterna var överens om vid placeringens start bör väl detta innebära en ny överenskommelse eller kan en part ensidigt ändra vilkoren? Hur många arbetrstagare eller uppdragstagare "sväljer" en sån sak? Det är fult att utnytja såväl föräldrars som fosterföräldrars känslor till barnen när man vill diktera villkoren!
 
Tack Fru Larsson

Vi tycker att vi har varit så tydliga hela tiden, före och under detta uppdrag. Tyvärr är det många saker som socialen har ändrat på hela tiden utan att kolla med oss först och det gör att man känner sig "överkörd". Orkar inte gå in på alla detaljer.
Vi vill inget hellre än att flickan ska bo kvar hos oss men inte till vilket pris som helst!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp