Bli kontaktfamilj?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Jag och min sambo vill gärna bli kontaktfamilj och senare i framtiden familjehem. Jag ska kontakta vår kommun för lite mer information men frågar er så länge =)

Vi är unga och har ännu inga egna barn, men stor erfarenhet via syskonbarn + arbete, kan det vara ett hinder? Vi har idag inte möjlighet att ge kontaktbarnet ett eget rum, men att inreda en del av vardagsrummet som ett "rum", är det ett hinder? Vi känner oss mest trygga med att ta hand om yngre barn då det är det vi har erfarenhet av, överlag brukar det vara möjligt att bli kontaktfamilj åt ett barn som är yngre (0-7 år) ? Tacksam för er hjälp =)
 
Hej och välkommen hit!
Förstår att du har många funderingar och du har ju kommit till rätt ställe :razz: Det finns många duktiga tjejer och killar här inne med massor av erfarenhet av både kontaktfamilj och familjehem.

Att inte ha egna barn behöver inte alls betyda att de inte vill ha er. Kontakta kommunerna ni är intresserade av och se till att de vet att ni finns, hembesök med utredning kan ta lite tid så utrusta er med tålamod. De berättar ju hur just DE ser på saken med delav vardagsrum som sovalkov...kan ju funka alldeles utmärkt.

Vi fick i början av sommaren en liten :angel: som vi var kontaktfamilj åt varannan helg. För 2 veckor sen blev det en jourplacering och nu bor lill* :angel: här på heltid för minst ett par månader.

Lycka till!
/Adal
 
Adal sa:
Hej och välkommen hit!
Förstår att du har många funderingar och du har ju kommit till rätt ställe :razz: Det finns många duktiga tjejer och killar här inne med massor av erfarenhet av både kontaktfamilj och familjehem.

Att inte ha egna barn behöver inte alls betyda att de inte vill ha er. Kontakta kommunerna ni är intresserade av och se till att de vet att ni finns, hembesök med utredning kan ta lite tid så utrusta er med tålamod. De berättar ju hur just DE ser på saken med delav vardagsrum som sovalkov...kan ju funka alldeles utmärkt.

Vi fick i början av sommaren en liten :angel: som vi var kontaktfamilj åt varannan helg. För 2 veckor sen blev det en jourplacering och nu bor lill* :angel: här på heltid för minst ett par månader.

Lycka till!
/Adal


Åh tack för ditt svar! Är så spänd inför det här, känns verkligen som en grej för oss! Fungerar det bra med omställningen från kontaktfamilj till familjehem åt den lilla? Hur gammal är er :angel: ?
 
Hej!
Skrev ett långt svar som tydligen kom bort i rymden :?

Förstår att du är spänd men du ska se att det går bra. Vi är flera här inne som umgås lite utanför listan med minst 1 träff/år då vi umgås en helg på något trevligt ställe med alla barnen.

Visst är det en omställning men hittills har det fungerat bra - vi kände vår :angel: så pass bra sen innan och nu har h*n landatganska bra. Börjar visa sitt rätta jag :wink: , :angel: är snart 4 år.

ha det gott!
/Adal
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp