Bryta uppsägningstiden ???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan inte gå in på detaljer, men det handlar om en av våra placeringar. Hon placerades med anledningen att hon behövde " lugn och ro". Inga större problem fanns. Det var väldigt viktigt för oss då vi bla. har en liten bebis som kräver sitt så att säga. Vi var såklart noga med att tala om det , och det var inga invändningar mot detta från soc. eller bio.
Nu har det visat sig att plac. har STORA problem som kräver MASSOR av tid och engagemang, man kan lugnt säga att sommaren går åt h-vete.
Undrar därför om det på något sätt går att kräva att de flyttar plac. snarast, då det faktiskt inte fungerar rent praktiskt (eller ens känslomässigt) i vår familj. Det som vi alltså var så noga med att påpeka vid förfrågan ! Vi har annars enl. avtal 1 månads uppsägning och vi vet absolut inte hur vi ska lyckas med den månaden utan att alla bryter ihop totalt :littlesad
 
Eftersom dom (soc) kan bryta av tal med några dagars varsel borde ni kunna göra det också........
Det "värsta" som kan hända är väl att de inte ger er ersättning under uppsägningstiden???
Kommunerna har ju jourplatser som ska kunna utnyttjas vid sådana här tillfällen.
Jag ser ingen skillnad på akut placering från hemmet kontra familjehemmet.

Lycka till, jag vet hur det är när bägaren är fylld till bristningsgränsen och man måste "rädda det som räddas kan"
 
borde inte vara ngn skillnad, men jag tänkte mest på framtida uppdrag. Så man inte blir svartlistad så att säga... :roll:
 
Har ni påtalat och påtalat behoven så måste de ju själva inse att till slut GÅR det inte mer.
Det är ju snarare en styrka att inse sin begränsning och värna om att orka med övriga familjen.
Är men i negativ spiral är det ju inte bra för någon, varken familj eller placering.

Vår första placering var sån.
Vi formligen skrek efter hjälp men nej, "så länge X sköter skolan så är det INGEN fara"!!!!
Till slut kraschade vi...........
Och EFTER avslutet, ja då fick vi handledning!!!
 
Hej Kråkan

Att vara hemma med sin baby ska vara den bästa av tider i livet. Är det Ert första barn?

Be om ett brådskande möte med soc och påtala att ni blivit felinformerade. Detta var mer än någon som behöver lugn och ro. hur har ni löst det ..är en av er hemma med ersättning från soc samt föräldrapenning? Eller är båda hemma?+ Om det är så att en är hemma..Ge soc möjlighet att låta båda vara det under en period(om ni tycker att det skulle lösa situationen.

annars ska soc flytta placeringen omgående då de faktiskt felinformerat er.

Stor kram och njut av babyn.
 
Trygga Rekan sa:
Hej Kråkan

Att vara hemma med sin baby ska vara den bästa av tider i livet. Är det Ert första barn?

Be om ett brådskande möte med soc och påtala att ni blivit felinformerade. Detta var mer än någon som behöver lugn och ro. hur har ni löst det ..är en av er hemma med ersättning från soc samt föräldrapenning? Eller är båda hemma?+ Om det är så att en är hemma..Ge soc möjlighet att låta båda vara det under en period(om ni tycker att det skulle lösa situationen.

annars ska soc flytta placeringen omgående då de faktiskt felinformerat er.

Stor kram och njut av babyn.
Nej, vi har flera barn, dock mkt. äldre.Det är bara jag som är hemma, någon annan möjlighet finns inte. Det har nu framkommit (om möjligt) ÄNNU mer ang. denna placerings behov. Kräver 100% engagemang och uppmärksamhet, något som är en praktisk omöjlighet. Det är RIKTIGT akut nu, från att ha varit "ingenting"..... Soc. vet, hoppas bara att det händer grejer VÄLDIGT omgående. Detta har vi inte ens kompetens för, så det är helt galet .
Kram och tack för stödet !
 
jag förstår. Men GUD vad du har det jobbigt med baby och fler barn samt denna "lätta" placering.

Soc bör ju ingripa akut dvs innom någon timma. Om jag minns rätt från annan länk så hade väl x misstänkt ätstörning. Soc bör ju lägga in x för utredning på ätstörningsklinik.

Alternativt om inget händer via soc. Åk till akuten med x och kräv en inläggning och åk därifrån.
 
Trygga Rekan sa:
jag förstår. Men GUD vad du har det jobbigt med baby och fler barn samt denna "lätta" placering.

Soc bör ju ingripa akut dvs innom någon timma. Om jag minns rätt från annan länk så hade väl x misstänkt ätstörning. Soc bör ju lägga in x för utredning på ätstörningsklinik.

Alternativt om inget händer via soc. Åk till akuten med x och kräv en inläggning och åk därifrån.

Har pratat med soc. om att hon kanske skulle behöva läggas in, av olika anledningar, men nej då !
HON vill ju inte det själv.... :bounce:
Nej, de ska leta nytt familjehem, och DET kan ju ta tid eftersom det är ett så svårt uppdrag ???? :?
Men VI ska klara det, som absolut inte har förutsättningarna !
Det känns bara som att jag kommer brista vilken minut som helst :littlesad
 
Så, nu har det alltså gått från "att behöva lugn och ro" till att "vara ett svårt uppdrag???
Snacka om att ha blivit förda bakom ljuset!!!!
 
En fråga till, bara för nyfikenhetens skull.... Vad skulle NI begära i arvode för en placering som kräver
tillsyn dygnet runt ?? Inte lönebortfall eller dyl. "Bara" arvode.
 
Då vi haft en sådan så är det rimligt med 800 kr/dygn i arvode samt avlastning i ggr/ månad. dessutom högsta kostnadsersättningen då hon äter er ur huset.

om kommunen inte går med på det så får de vända sig till organisation och då kostar det minst
90 000/månad

Lycka till.
 
Trygga Rekan sa:
Då vi haft en sådan så är det rimligt med 800 kr/dygn i arvode samt avlastning i ggr/ månad. dessutom högsta kostnadsersättningen då hon äter er ur huset.

om kommunen inte går med på det så får de vända sig till organisation och då kostar det minst
90 000/månad

Lycka till.

Runt 24000 kr i månaden alltså, i arvode ? Ojoj, då ligger vi i "lä"..... :roll:
Men jag läste här nånstans att organisationer kostar ca 45.ooo i månaden, kan det skilja så mycket ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp