Dålig ersättning??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi kommer att ta emot ett tvillingpar på 1 år om en vecka och jag tycker att det var ganska låg ersättning vi blev erbjudna. Men jag är så oinsatt på det så jag tänkte jag skulle fråga er andra.
Vi kommer att få 4730:-i ersättning och i omkostnad 3745:- per barn. Vi kommer även att få ersättning för lönebortfall och sånt. Det är lägsta vad jag förstår. :littlesad
Jag vet att mamman har varit jobbig i tidigare placering, speciellt mot mamman i familjehemmet, men barnen tror jag är normala ettåringar, men två på en gång så det blir ju jobbigare.
Tycker ni det är normalt arvode och omkostnad eller skall vi försöka begära mer?

Arvode och omkostnad ska du ha betalt per barn, kanske det var så du menade också. Inkomstbortfallers. ska du ha samma summa som du har haft i lön inkl. semesterersättning.
Är biosidan krävande är det en aspekt att ta hänsyn till vid arvodesersättning. Ska barnen gå hemma hur länge då är tänkt? Jag skulle verkligen råda dig att begära att din man får vara hemma en första tid parallellt också. Min sambo är det och har varit från första början, det ska nu förlängas med minst 3 månader ytterligare, från vårt soc. sida så anser dem det är en självklarhet och en investering för våra juvelers framtid.
Dem vet vad institutioner kostar så dem anser att vi familjehem kostar "småpotatis" i jämförelse.
Ifall barnen ska gå på dagis så småningom behöver ni ju få ett högre omkostnadstillägg som inkluderar dagisavgifter.
Olika kommuner är olika generösa eller snåla, jag har en annan bekant från GBG hållet och hon har lägsta ersättning i både arvode och omkostnad, kanske GBG är en snål kommun?

En annan bekant till mig som är famhem. tar enbart ut arvode, inte inkomstersättning, men hon begär då ett högre arvode. Totalt sett ger det en lägre inkomst, men till saken hör att den dagen soc. drar bort inkomsters. står man där med bara arvodet och man kanske inte vill/orkar yrkesarbeta, men måste för att kunna försörja sig och sin familj.

Med ett från början högre arvode men ingen inkomsters. så fortsätter den summan bara att "rinna in", (hittade inget bättre uttryck). Hur vanligt det är att man förhandlar så vet jag inte, men min väninna krävde så i varje fall och fick igenom det utan problem.

Ja, detta med ersättning är svårt.

Jag tycker väl att rent generellt så borde ersättningen vara högre då det rör sig om två barn.

Ska din man gå hemma samtidigt?

Biomamma....ta ett snack med soc, de får göra upp ramar som hon ska följa. Telefontid varannan tis ex.vis.

Övervakade besök med soc hjälp i början.

Tack för svaren.
Min man har blivit erbjuden att vara hemma med inkomstbortfall, tyvärr så får han inte tjänstledigt då hans jobb inte anser att det är av familjärvikt. :? Han är militär. Men han kommer att vara ledig ändå i två veckors perioder, sen jobba två-tre veckor och så ledig igen så det kommer nog att gå bra.
Men jag får för lönebortfall och ersättning enligt lägsta nivåerna. Jag får för två barn, men jag funderar på om jag inte skall begära lite mer då det blir dubbelt jobb då barnen är lika gamla/små. Jag har frågat om det går bra att mamman inte träffar de små första tiden då de måste få tid att knyta an till mig och familjen. Soc var väldigt positiva till det.
Hur länge tror ni man måste ge de små innan mamman kan komma med i bilden? De blev akut omhändetagna i våras och bodde på jourhem i tre veckor innan mamman fick hem dem igen. Så jag kan tänka mig att de har kvar det i minnet och det kanske försvårar något, men jag vet inte. Jag tänker be att möterna sker hos soc till att börja med med en personal med.

Är det något mer jag skall tänka på när jag möter soc? Det kommer att bli i samband som barnen kommer då det skulle ske direkt efter Länsrättensförhandlingar. Så jag tror inte vi kommer att ha så mycket tid, tyvärr.

tycker att du ska begära mer i arvode och omkostnad det är mycket jobb med så små.
och det defenitivt inte gratis..
sätt dig ner och skriv ner extra utgifterna och ha det när ni förhandlar det ska kännas bra när man skriver på man ska inte känna sig lurad :smirk:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp