DATORER?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag undrar hur ni andra gör med dator till era låne (och biobarn).

Jag har försökt att få soc att betala en dator till en 11 åring. Men får nobben, med motiveringen att en egen dator inte är en självklarhet.

Min spontana reaktion är att en dator överhuvud taget är ett baskrav för våra ungdommar. vår biodotter har ofta läxor som ska göras på dator. hon får även använda datorn i skolan.

I vår familj har alla en personlig egen dator. Jag kan inte låna ut min pga att jag jobbar politiskt och har sekretessbelagda dokument. Att låta någon av barnen låna ut sin anser jag bara skapa konflikt eftersom den är en personlig present som de fått i julklapp.

jag frågade soc vem i familjen som de anser ska upplåta sin personliga dator???????? Fick då inget svar.
 
SKL:s rekommendationer cirkulär 08:81

7.5 Extra utrustning till barnet
Det är inte möjligt att ha generella rekommendationer när det gäller nivån på extra utgifter för olika behov. Det kan t.ex. vara fråga om inköp av cykel, moped eller en dator. I det fall barnet har egna tillgångar, t.ex. pengar på ett spärrat konto, bör kontakt tas med Överförmyndaren för att få pengar till den extra utrustning som barnet behöver. Behovet kan även tillgodoses genom att nämnden beviljar kostnaderna för sådana inköp. En sådan extra utrustning är till för att täcka barnets behov och tillhör barnet och inte familjehemmet, vilket kan behöva tydliggöras. Om barnet flyttar från familjehemmet ska barnet få denna utrustning med sig.

Det förekommer även att kommuner beviljar körkortsutbildning för ungdomar i familjehem som avser att bosätta sig där och när det finns brister i de allmänna kommunikationerna. Körkortet är en förutsättning för att de ska kunna få arbete. Det ses då som ett led i förberedelserna för vuxenlivet.

Barn och unga som placeras i familjehem för en längre tid ska inte särbehandlas. Hänsyn måste därför tas både till den placerades behov och till familjehemmets standard. Det har betydelse om tanken är att det ska bli en lång placering – kanske hela uppväxten - eller om det är en tillfällig placering när inköp ska göras för barnets räkning.

För att kunna bedöma vilka extra kostnader som kan bli aktuella i ett visst familjehem bör nämnden redan innan placeringen informera sig om familjens levnadsvanor, fritidsintressen, semestervanor och liknande.

När placeringen pågått en längre tid kan familjehemmets levnadsvanor ha förändrats så att de kostar på sig t.ex. utlandssemestrar som inte var aktuella vid tiden för placeringen. En allmän standardhöjning i samhället gäller även för familjehemmen och kan leda till förändrade levnadsvanor. Vad som är att betrakta som extravagant utrustning vid en viss tid kan längre fram anses som en vanligt förekommande utrustning t.ex. hemdatorer. Våra värderingar förändras över tiden.

Socialnämnden måste själv ta ställning till vad som är rimligt i det enskilda fallet.

Familjen bör redan inledningsvis informeras om nämndens regler när det gäller olika extra kostnader. Att lämna sådan information först i samband med en begäran om extra ersättning kan leda till störningar i relationen mellan nämnden och familjehemmet.

Kostnaden för den beviljade extra utrustningen betalas till familjehemmet, som gör inköpet. Beloppet redovisas som omkostnadsersättning på kontrolluppgiften till Skatteverket.
 
"Socialnämnden måste själv ta ställning till vad som är rimligt i det enskilda fallet."

Det innebär ju att politiker som är helt främmande för både barnet och familjehemmet är de som ska avgöra. Helt idiotiskt i min värld ( är själv politiker dock ej i socialnämnden)
 
Trygga Rekan sa:
"Socialnämnden måste själv ta ställning till vad som är rimligt i det enskilda fallet."

Det innebär ju att politiker som är helt främmande för både barnet och familjehemmet är de som ska avgöra. Helt idiotiskt i min värld ( är själv politiker dock ej i socialnämnden)

Visst är det så och särskilt när de får den bild som soc.sekr. väljer att lägga fram. Om de redan har en åsikt klar så vinklar de det åt det hållet.

Jag tänker mycket på denna mening:
"Barn och unga som placeras i familjehem för en längre tid ska inte särbehandlas. Hänsyn måste därför tas både till den placerades behov och till familjehemmets standard."
Kan inte se något annat än dator ingår i detta. Om alla andra har varför ska inte placeringen ha en? Och datorn som soc betalar tillhör barnet så det är en investering i barnet och dess framtid oavsett om barnet flyttar hem eller stannar kvar. En dator är idag många gånger ett måste och man kan inte kräva att biobarnen ska upplåta sina privata saker hela tiden.

Det är intressant när man ställer en sådan fråga till soc, vem av de andra barnen som ska avstå sin eller sitt, (personliga saker, aktiviteter, kompisar m.m.)? De har aldrig nått svar på den frågan...
 
Vi har i familjen tre stationära (barnen varsin och Gubben och jag delar en), en laptopp som mannen har sekretssaker på, en minidatorn som jag surfar på :angel :wink: och en gammal laptopp som vi lånar ut till jourplaceringar.
Den gamla lappen klara surfning men inte några avancerade spel.
Barnens stationära är våra gamla som de fått överta, fått nya skärmar o s v..........

Den dagen det blir en fast placering, den dagen kommer vi att kräva en dator även till det barnet beroende på ålder.
Har de kommit upp i skolåldern så behöver de det!.
Är de yngre kommer vi äska medel den dagen de behöver en egen
 
Helt rätt Honey,

det är exakt vad vi försöker göra INNAN placeringen flyttar in. Gissa om de tycker att jag är jobbig. Jag kräver att barnets rum ska vara klart innan inflytt, vi vill inte låna ut våra pengar för inköp av möbler och dylikt, baskläser etc. Vill ha det förskotterat, och dessutom en dator. jag vill även ha feedback om vad barnet önskar i rummet i färg och detaljer. tycker det är SJÄLVKLART att en 11 åring ska få prägla sitt rum när det är en uppväxtplacering. Det som X önskar mest i världen är en egen dator. Jag kommer hur som helst att fixa det, men tycker att den försörjningspliktige (SOC) som ska stå för detta. men vi vet alla som jobbat länge som familjehem att vi får lägga mycket tid och kraft för att dessa lånebarn ska få det vi anser är SJÄLVKLART. Det som vi själva köper till våra biobarn utan att blinka för vi förstår vad som är viktigt och nödvändigt för dem.Våra stackars lånisar ska bli hänvisade till en nämnd med politiker som ska avgöra. :twomad: Tycker inte att lånisar ska särbehandlas i negativ mening. Men det värkar vara mer en regel i Sverige år 2011.

Jag ringde faktiskt en ledamot i en socialtjänstnämnd och ifrågasatte ett beslut de tagit. Denna visste inte vad jag pratade om kom inte ihåg att denne varit med trotts att namnet stod på beslutet., skruvade och ursäktade sig. MITT BUDSKAP VAR KLOCKRENT skicka tillbaka underlaget med fler frågor. Gå inte bara på vad socialsekreterarna skriver. TÄNK SJÄLVA. det är barns liv och framtid det handlar om.
 
Är man 11 år är det väl självklart att man ska få vara med och påverka!
Har ni ingen inskolning/inslussning?
Vi gjorde sånt när vi skolade in dom (det tog 2 veckor), tittade i kataloger och var i de butiker vi har på orten.
Fyllde på när de var borta och den dagen vi hämtade dom, ja då var rummen klara!
SJÄLVKLART!

Det var några år sedan och DÅ hade inte våra egna datorer.
Då delade barnen på en speldator men OM de haft egna då också, ja då hade vi äskat för det!
Idag är det annat, idag kommer en dator tillhöra basutrustningen!
 
fick ut en ny dator till våran 5 åring!
för hos oss så är det STANDARD att alla har en dator i familjen,och då ska inte våra "lånebarn" ha det sämre!!!!

så våga ställ krav,andvänd dom skrifter som finns för att sätta lite "press" på soss ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp