De första dagarna ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag förbereder mig på det värsta - det känns enklast så för att klara så mycket turbulens som möjligt.. för när soc åker står det ju en liten förskole*** där och vet väldigt lite om oss men att h*n ska vara kvar..
rädda och hårt ansatta barn - hur brukar de få det ? vilken inskolningsperiod ska vi förvänta oss ? ett par månader eller mer ...
Hur länge bör jag vara hemma - räcker 6-8 månader ?
 
Alla barn är ju olika!

När vi fick våra två första,då 2½ och 5 år gamla,så omplacerades dom efter 4 månader pga skilsmässa i familjen. :oops:

Det gick jättefort......Samtal ena veckan,besök av föräldrarna efter ett par dagar och besök av barnen efter ytterligare ett par dagar och inflytt ett par dagar efter det.

När det brakade hos barnens första f-hem så skickade soc dit en hemterapeut....som hann vara där med barnen i ett par veckor och sen följde barnen hit-hon tom sov över här första natten.Sen var hon kvar här dagligen ett par veckor för att sen trappa ner närvaron här till en gång/månad när hon kör föräldrarna hit för umgänge.

När barnen kom var vi helnervösa över hur barnen skulle ta det.....men hela deras värld var ju redan uppochner så dom reagerade inte alls....Allt som hände här var så mycket till det bättre(ordning & reda & roligheter & god mat & sömn) att dom ganska snabbt anpassade sig till det här livet.Men hur man än ser det så tar det nog alltid ca 1 år innan man kan säga att man landat som familj på allvar varje gång man får en ny familjemedlem.....fast det sker ju gradvis.

Är det klart med ert "nya barn" och hur gammalt är det barnet?
Lycka till
 
halvt

halv-klart vi ska ta slutgiltigt beslut inom familjen. Barnet är 6 år och vi vet inte hur snabbt h*n kommer. hoppas det blir snabbt men någon hjälp via någon som kommer vara med tror jag inte vi får, det finns nog inte möjlighet. Kanske att reaktionen kommer senare ... ska försöka få vara hemma så länge som möjligt för trygghetens skull.. H*n är välkommer och vi är beredda på det mesta..
Ordning och reda och förutbarsäghet kommer vi långt med hoppas jag och framförallt trygghet och tålamod.
 
Tänk på era egna barn. Vilken ålder de har och matchningen mellan det nya och era egna barn. Av egen erfarenhet bör det vara flera år mellan placeringen och egna barn då äldre barn kan kräva så mycket mera.

Vill inte avskräcka er på något sätt utan bara ge en lite tankeställare, ni har säkert redan tänkt och tänkt och tänkt igen men vi har fått oss en tankeställare efter en sådan placering som inte fungerade. Att det bör vara flera år mellan barnen. Men det är såklart olika från familj till familj.

Till din fråga, hur snabbt det ska gå, när barnet är så pass gammalt skulle det vara önskvärt att det tar flera veckor med inskolningen (om situationen tillåter) för att barnet ska "rota" sig litegrann innan den verkliga överflytten sker. Sen hur länge du bör vara hemma, ja barnet ska väl skolas in på lekis/skola och då brukar man inte få vara hemma så länge minsann. Men det varierar såklart även det från kommun till kommun. Det beror såklart även på problematiken som finns och hur soc anser att anpassningen kommer att gå.

Se till bara att ALLA överenskommelser finns på papper INNAN placeringen är klar.

Jag är bara lite trött på hur soc tänker därför låter jag kanske lite negativ.
Jag hoppas verkligen att allt går vägen för er och jag ser det du läser att du har ställt in dig på hur vardagen ska "rutas" in för att det ska bli så smidigt som möjligt och det brukar gå lättare då. Det har fungerat för mina även om de varit små så har det underlättat för mina egna barn och övriga familjen också.

Lycka till och berätta gärna hur det går, nyfniken :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp