Det här med maten

Alltså har slut på ideer . Känns som de äter ris kyckling varje dag. Idag gjorde jag potatismos fiskpinnar sa jag vill de smakar. När jag stekte fiskpinnarna kom ena brorsan sa bad smell.
Idag satte jag mig ned pratade med dem sa att de måste börja prova mer mat de bor bara här tillfälligt och ska ju flytta vidare. Inte säkert nästa familj visar någon som helst hänsyn. Hur tillmötesgående är ni när det gäller mat
 
Har samma problem. Idag lagade jag en persisk lammgryta. Den ska göras på många örter. Jag hittade dock de på konservburk i en invandrar affär för 22 kr. Det blev en hit och barnen åt upp maten. Den ända maten som annars har fungerat är hamburgare och wok. Det enda bröd som de äter är liba bröd.Kostar inte många kronor att handla i mataffären. När jag skulle bjuda på fisk visade de att de skulle kräkas om de skulle äta det. De har troligtvis aldrig ätit fisk. Det är svårt att få dem att prova. Har bara varit i Sverige några veckor och jag hoppas det blir bättre när de börjar skolan.
 
Våra har bott en månad hundmamma. Och jag märker ju mer jag är till lags desto mindre flexibla blir de. Ex från början gjorde jag pomme eller ris . Nu vill de gärna ha både och. De börjar tom laga egen mat. Kan ju ses positivt men blir dyrt i matkostnad. Och våra barn äter ju inte deras mat. Och de rynkar mer och mer på näsan. Tänker att man kanske tänker bakvänt man vill fasa in dem försiktigt men man kanske gör dem en björntjänst .? Som du säger de kommer ju börja skolan och i vårt fall flytta till familjehem om vi då kört snälla varianten( vilket vi gjort) kan ju det straffa ut blivande familjehemmet om de säger att de får äta vad som serveras?
Tror i vårt fall vi måste tänka om lite . Våra vill också bara ha liba bröd och vi har köpt det. Men är det så man ska tänka? Fler reflektioner vill gääääärna ha input och tankar
 
Har en ensamkommande i yngre tonåren. Han får käka allt (vi har inget hemma). Inget halal i huset. Fisk, nöt, kyckling och lamm går hem & går att göra det mesta på. . Vi köper det mesta ekologiskt och har en veggodag alt soppdag för att jämna ut matkostnaden.H*n gillar inte potatis men tar en eller två ändå. Ris en gång i veckan och pommes på lördagen de andra dagarna får de andra barnen bestämma mat. Självklart anpassar vi efter ev allergier och det finns alltid knäckebröd och sallad ifall middagsmaten inte faller i smaken.
Det var mkt "krav" i början om mat och allt annat men vi har inte ändrat något mer än att ersätta .
H*n sekreterare vet om vår filosofi och hon tycker vi visar rätt väg.
Vi överöser med kärlek och aktiviteter tillsammans men är hårda med hus regler och pengar.
Om h*n vill skicka pengar till sin släkt får det vara egna fickpengar i första hand (två diskussioner sen inga fler om det ämnet)..
 
Vi lagar mkt grytor på nöt funkar ju att ta vilken bit som helst som är på rea.Ena gossen klaga till soc att han var van med äkta hemlagad mat så som pommes o hamburgare
pommes o hamburgare eller nuggets en gång i veckan.
Tror du har rätt om skolan där finn ju ingen pardon är det fisk så är det .
kör med en vegorätt i veckan oftast blir det grönsaks biffar som kan göras på allt o inget slattar av frys grönsaker morötter. ....naturell yoghurt och ägg köper jag mkt av yoghurt anv dom som sås på det mesta och ägg till frukost och kvälls mål jo hemlagad köttsoppa med bröd till är poppis. Vi har 10 mil till affär som säljer bröd dom tycker om så när vi är i stan köper vi ca en gång i månaden blir det.
 
Tillbaka
Topp