Dom

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Jag undrar om det finns någon där ute som vet hur man kan få ut bio:s dommar utan att behöva ta det genom soc och vill vara anonym. Föräldrarna skulle inte bli glada :twomad: om de får veta att vi har begärt ut dommarna. Vi har idag en bra relation och vill inte riskera något i nu läget. Jag tror att vi som familjehem kan ha nytta av dommarna när vi bemöter deras barn i det dagliga livet.
//Karin
 
Jag antar att du har bios födelsenummer?
Då kan du vända dig till den tings/läns/hovrätt där domen är fälld och begära ut den.
 
Karin70 sa:
Hej
Jag undrar om det finns någon där ute som vet hur man kan få ut bio:s dommar utan att behöva ta det genom soc och vill vara anonym. Föräldrarna skulle inte bli glada :twomad: om de får veta att vi har begärt ut dommarna. Vi har idag en bra relation och vill inte riskera något i nu läget. Jag tror att vi som familjehem kan ha nytta av dommarna när vi bemöter deras barn i det dagliga livet.
//Karin

Låter olagligt & kränkande!
 
Men om du tycker det är olagligt och kränkande så är det ju en helt juridisk process vad som står i Sveriges lagbok.
Den har ju inget med familjehem i sig att göra.
En dom är inte hemlig, du eller vem som helst kan gå upp till Tinghuset och begära ut domar.
Våra större kvällsmassmedia har som en gyllene regel att inte visa utseende och namn förrän domen är fastställd. Det ÄR inte förbjudet att visa upp innan, men ett kutym som dem håller.
Det har absolut inte med familjehem i sig att göra helt enkelt!
 
Varken olagligt eller kränkande!
Domar är offentliga handlingar som vem som helst kan begära ut, även UTAN personnummer (fast det gör det lättare att hitta rätt).

Välkommen till verkligheten!
 
Jamen precis Honey! Kunde inte ha uttryckt med bättre ord själv! Jag blir nog egentligen mest förvånad över att det faktiskt finns folk som inte vet att domar är en offentlig handling! Jag lät visserligen kanske inte så ödmjuk nu, men det är något av det man lär sig i bla grundskolan på Samhällskunskapen så jag blir lite förvånad över reaktioner som "olagligt och kränkande".
 
Hej

Jag begär alltid ut domarna efter varje förhandling, ibland får man betala en mindre summa för kopiering. Jag kommer inte i håg vilken instans som tar ut avgiften.

Jag vill själv läsa för att kunna bemöta bios i olika läge när detta kommer upp.

:banan: ha de bra
 
marie_dgb sa:
Ni ska inte kunna få ut papper på bioföräldrarna ni är bara familjehem

Jag förstår inte vad du menar. Eftersom det är offentliga handlingar så kan ju vem som helst få ut dom efter att domen fallit och allt är klart.
 
Då TS fått svar på sin fråga och vi kan konstatera att domstolshandlingar är offentliga handlingar, så låser jag denna tråd.

/familjehemmet.se
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp