Eget rum till varje barn ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Måste" man ha ett rum till varje barn man önskar ta emot ? Naturligtvis kanske man inte sätter ihop en tonåring med ett litet barn, men två jämnåriga tonåringar ? Finns det några "riktlinjer" för hur stort eget utrymme varje tonåring ska ha ? Hjärterum finns det gott om men bara ett normalstort sovrum över.....
 
Jag själv anser att det är självklart att varje barn ska ha en eget rum. Ett eget krypin där man kan stänga dörren om sig om man så vill.

Vi kommer alltid att eftersträva att varje barn ska ha ett eget rum. Har vi inga rum så tar vi inga barn/ungdomar förrän vi har ledigt så att säga.

Men det är min personliga åsikt.
 
Jag håller med, i alla fall när det gäller tonåringar. Mindre barn, upp till tom lågstadiet är det väl ok att dela rum med någon som är jämnårig, men annars ska de ha egna rum. De har ofte större behov än "normala" barn att kunna dra sig undan. Och då ska de inte behöva fråga var det kan ske osv....
 
Hej! Tycker det är skillnad om det är två för varandra främmande tonåringar eller syskon. När det gäller syskon så måste deras behov gälla. Två tighta syskon kan det till och med vara en fördel för att få dela rum (om de är av samma kön) tycker jag. Har själv två syskon placerade som till och med sover i samma säng för att öka tryggheten. För dem, som inte riktigt är tonåringar men nästan, skulle eget rum vara förkastligt. Och vad ska jag säga om det som också sover bäst när gubben sover bredvid? :wink:

Mama
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp