En fråga!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Märkte nu att jag kanske har hamnat fel :D
Jag har en fråga och det ligger till så här:

Jag har en systerdotter på 16 år som för tillfället inte bor hemma, utan bor hos mina föräldrar. Men hennes mamma vill inte att hon ska få bo där längre, utan hon går med på att flickan ska få bo hos mig och min familj.
Så flickans kontaktperson på socialen kontaktade mig och frågade om det var OK. Och det är det väl.

Men jag undrar har man rätt till någon form utav ersättning för mat,kläder osv? Även om man inte är ett "riktigt" familjehem? Att tillägga är att det är meningen att hon först och främst ska bo hos oss i ca 2 veckor innan ett mer permanent boende hittas. Vilket vi tycker är konstigt att om det kommer fungera bra hos osss borde hon ju få stanna ist för att skickas runt till ytterligare ett ställe (vi blir nr 3 i ordningen)

Fast det hänger mest på hennes mamma,verkar vara hon som får bestämma vart hon ska bo, vilket jag tycker är konstigt eftersom flickat absolut aldrig kommer flytta hem igen som hon säger, då kommer hon bara rymma igen! :?

Tacksam om kan få något svar el något :smirk:

Kan vara om det är en frivillig åtgärd (blivande SOL-placering?) från mamman som hon får bestämma så mycket.
Om det är vad ni vill, varför inte föreslå soc att de utreder er för familjehemsplacering av tösen?
Då är ni, i de flesta kommuner, berättigade till både arvode och omkostnadsersättning.

Om det görs en privat, egen överenskommelse, om att tösen ska bo hos er får ni komma överens med bio om vad de ska fortsätta betala för och om, och med vad, de ska ersätta er med.
Det minsta man kan begära är väl i a f att tösen får sitt barnbidrag/studiestöd till fickpengar.

Det står i Socialtjänstlagen att i första hand ska man se om en anhörig-placering är möjlig och sker det så får du ersättning från soc.
Annars är det upp till mamman om hon vill ge dig ersättning.

Jag vet ett liknande fall, där fick pappan betala 1250 (underhållsbidrag) och mamman 1250 och barnet fick studiebidrag, dock inget arvode......
Så ca 3000 fick familjen.

Flickan rymde hemifrån för drygt 1 månad sedan, kom först då till en jourfamilj där hon stannat i 2-3 dagar innan mamman inte gillade den familjen. Hon ansåg att dom ljög om saker. Flickan fick då flytta till mina föräldrar, hennes morföräldrar då. Honhar nu bott där i drygt 2 veckor. Mennu har mamman förbjudit henne att bo även där. Då har flickan själv sagt till sin socialassistent att hon vil bo hos mig, och det har hennes mamma gått med på men bara i 2 veckor som sagt. Fast det är ju även socialassistenten som frågar om vi vill ta emot flickan, har vi då inte rätt till någon form att bidrag, till mat, fickpengar ?

Jag vill bara påpeka att jag absolut inte är ute efter att tjäna pengar på att ha henne boendes här, men då vi inte har det alltför fett i plånboken så är vi tvugna att då få lite hjälp. Vihar platsen och kärleken, men inte pengarna :love:

Jag vill också säga att mamman i detta fall vill ju att flickan ska komma hem. Men under en massa omständigheter så vill inte flickan det.

En sak till :D

Mamman och hennes sambo har under denna tid även ringt 4-5 ggr/dag till mina föräldrar och talat om vad flickan får/inte får göra osv. Oftast bara skitgrejer. Dom har även kommit och hämtat hennes skoldator samt alla hennes kläder :x Får man verkligen göra så? :?

tycker det låter som ett helt fel beteende av föräldrarna, tycker nog att en ordentlig utredning om tösens situation ska göras kanske man bestämmer ett lvu då.
Har liknande fall med tonåring där :angel: vägrar o flytta hem pga förhållandena hemma (strikta) ja visst mkt tonårs problem men vuxna som inte kan vara vuxna i situationen.
Då tonåring vägrar bo hemma gjordes en utredning o eftersom föräldrarna inte ser sina egna fel o brister o vägrar ta emot hjälp o samarbeta sattes ett lvu.
Och vill hon bo hos er kan ju ni ansöka om att bli fam hem tror nog att ni får bäst hjälp o stöd av o gå den rätta vägen.
Lycka till....

Håller med Hoppsan ...... rätta vägen att gå när förälder blir blind . Risken är ju annars att det blir så sönderhackat med placering hit och dit och att avståndet mellan förälder och barn till slut blir så infekterat att inget kan reparera förhållandet igen . Misstänker att om det får hålla på kommer det att eskalera . Tänker ett två år framåt ..... hur ser situationen ut då om detta får fortsätta , hur blir skolan , :angel: s trygghet o s v ?

Tycker jag deffinitivt är att utnyttja läget . Släktingplacering är oftare värre än vanlig placering . Släkten blandar sig och gör ofta en dålig situation värre . Alla tror dom vet bäst och ska "hjälpa till" eller attackera och det är omöjligt att hålla avstånd till dom .
Hualigen ..... skulle helt klart vara betalt . Min släkt är inte galen men ha en släktingplacering......... nopp , inte ens med "normal" släkt . :roll:
Där är samma fenomen som när någon dött . Usch . Fullständigt normala sansade människor blir som tokiga . Nu menar jag när grejorna efter den avlidne ska delas upp . :roll:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp