Erfarenheter ang LVU?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er alla erfarna!
Som många av er vet så ska vi äntligen ta emot en placering, vår första!! :claphappy: :claphappy:
Men jag undrar hur turerna brukar gå...

Tex:
Hur lång tid till placering, från att man blir tillfrågad och tilltänkt tar det?
Vi har ett LVU på vår, men det måste beslutas i Länsrätten först och i värsta fall överklagar bios (såklart) hittills har vi väntat i snart 4v....

Jag tycker det tar så lång tid från att soc börjar misstänka att barnet far illa, sedan undersöks det, sedan ska det meddelas att de tänker ta barnet, sedan ska det lämnas till länsrätt, sedan ska det beslutas där! Pust!! är det "duktiga" Sverige 2010?? Jag bara undrar...stackars barn!

Hur har det varit för Er?

Vill och Kan NU!
C

Hej!

Tyvärr kan turerna i de olika rättsinstanserna ta ganska lång tid. Det ska förberedas och sedan ska det till en tid i Länsrätten. Sen brukar föräldrarna ha tre veckor på sig att överklaga. Om de överklagar ska det kanske sedan upp i Kammarrätten då får man vänta ytterligare på en ny datum.
Vår första placering kom till oss innan det ärendet kom upp i Kammarrätten, detta gjorde man istället för att jourplacera barnet.

Kram Tre

Hej igen!
Tänkte bara jag skulle uppdatera (för andras vetskap om hur lång tid det kan ta) vi väntar fortfarande på vår placering då kammarrätten kommer att ta upp ärendet i nästa vecka! sen får vi se...
Vi har nog fått väntat längst av alla! Placeringen är ej jourhemsplacerad, bor kvar hemma..hua,

"lärt mig tålamod" :roll: /C

Ja när ett barn är omhändertaget enligt LVU så kan det ta sin tid vad jag förstår. Vårt barn som vi nyss börjat skola in hos oss är också omhändertaget enligt LVU och h*n har varit i jourfosterhem i 7 månader under tiden som det har förhandlats och överklagats.
Dock behövde vi inte vänta så länge för vi kom in i bilden för 3 månader sedan och direkt efter utredningen av oss var klar så blev vi erbjudna detta barn och nu har b inskolningen börjat, men det var ju för att barnet som vi blev erbjudna redan hade haft sin tid med överklaganden och sen har de inte haft någon familj att lämna över till.
Förstår din frustration, jag har tyckt att de här 3 månaderna med utredning och möten har tagit en enorm tid och det känns verkligen skönt nu när inskolningen börjat. Om några veckor är h*n hos oss helt och hållet.
Hur gammalt är barnet som kommer till er? Vår lilla :angel: är 3,5 år. :razz:

Det låter konstigt att barnet är kvar hemma, brukar inte LVU omhändertagna barn hamna direkt i jourfosterhem??

Ja, tid kan det ta och ibland blir det ingenting av det..................
Har "lovat bort oss" hela hösten i avvaktan på en tilltänkt (specifik) placering som efter nästan 4 månaders väntan blev............ingenting :cry:

placeringen är drygt 1 år...jourhem eller ej beror nog på orsak.

Jag hoppas vi inte hamnar i er sits Honey, det var bara bra jobbigt att behöva vänta ytterliga 2 mån efter inskolning i nov...
(Fast nu hade du väl en liten 4 månadrers att snosa på...)

Tålamod :bow

Lyckat till alla som väntar!
C

Visst har jag det :D
Men det är ju den där hopplösa ketchupeffekten.
Har tappat räkningen på hur många förfrågningar vi fick med vi "höll på oss".
När vi sedan, av olika anledningar sa nej till erbjudandet, ja, då blev det tyst.
Så dök Liten ner i vårt hus på jour och VIPS så börjar luren ringa igen :claphappy:
NU när vi inte KAN ta emot!!!!!

Jaja, sånt är livet på en pinne ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp