Ersättningar och lönebortfall

Hej alla erfarna, skulle behöva höra lite synpunkter.

Vi är färdigutredda för att bli familjehem och har sagt åldern 0-6 år.
Men nu har jag fått veta att våran kommun endast ger 80% av lönen om man är tvungen att vara hemma, som man ju självklart kommer att bli tvungen till om det är ett mindre barn. Sen har de även ett maxtak. Vet inte vad taket ligger på men både jag och mannen tjänar rätt bra och ligger troligtvis över taket.

De ger även minimirekommendationerna (om ens det, lät det som) i omkostnad samt arvode och inget alls utöver det. Behöver man tex köpa in spädbarnsutrusning (säng, vagn, osv) så får man inget extra.

Tycker själv att pengar är jättsvårt att prata om speciellt när många (har själv fått kommentaren) tror att man vill bli familjehem för att bli rik. Jag tycker väl inte man behöver gå plus på det men när jag försöker räkna på det så kommer vi att gå back flera tusen i månaden om det blir ett barn där någon av oss måste vara hemma. Ska det verkligen vara så? Samtidigt sitter de och säger att de har sån brist på familjehem.

Vi var så peppade här förut men nu känns det bara trist eftersom vi troligtvis kommer att få tacka nej till en placering. :(

Är det normalt att kommuner har såna här villkor?
 
Hej

Välkommen in i vår värld !!

Så här tänker jag........
Ta några korta placeringar och lär er hur det går till.
Sedan kan ni vara tuff i förhandlingen.
Enskilda handläggare har en massa idèr om pengar mm, det är bara å välja en annan samarbetspartner.

Generellt är kommuner sämst å jobba med, samt deras handläggare är sönder stressade och ligger under enorma sparkrav.
Kommunen kör sönder deras egen personal och du får helt plötslig en ny handläggare typ 2 gånger om år.

Jobba med organisationer är mycket bättre, ta vilken som helst.
Kommunernas socialtjänster "misshandlar" familjehem och undrar sedan varför de inte får några utan måste vända sig till organisationer.

Sök gärna på min nick så ser du ungefär mitt resonemang.
Vi har idag 2 syskon: max skl arvode och max skl omkostnad, dock inget lönebortfall.
Vi har ju båda vanliga jobb som inte störs av placeringarna.
Vi blev tillfrågade av en org för några veckor sedan om en placering.
Där var erbjudandet LBE och skl högsta arvode och omkost.
Dock kunde ingen av oss få tjänstledigt från jobbet.
 
Nja, måste ju säga att det finns bra kommuner att jobba med också.
Vi har haft en liten jouris i 4 månader och det har inte varit några problem alls med pengar.
Vad vi har behövt har vi fått köpa, pengar i förskott eller efterhand har varit upp till oss.
Full LBE, 150% på både arvode och omkostnader + barnbidraget.
 
Vi har fullt lönebortfall och högsta arvode och omkostnad. Vi fick startbidrag för kläder och möbler. Vi har fått detta på alla våra tre plus att vi fått extern privat handledning som soc betalt, vi valde handledare och sen fick de göra upp kostnaderna.
Gå inte med på vad som helst, när du väl är inne i cirkusen och ni är utredda, då kommer ni få fler erbjudande där ni kan säga vad som krävs.
Kan säga att våra lönebortfall är 100% ersatta och soc gnällde inte över båra löner trots att vi har ganska saftiga löner, de sa bara att de inte hade något tak. Så våga stå på er, det finns fler!
Vi finns i Sthlm, vet inte om det har någon betydelse. Större tryck här kanske.

Lycka till!
 
Hej alla erfarna, skulle behöva höra lite synpunkter.

Vi är färdigutredda för att bli familjehem och har sagt åldern 0-6 år.
Men nu har jag fått veta att våran kommun endast ger 80% av lönen om man är tvungen att vara hemma, som man ju självklart kommer att bli tvungen till om det är ett mindre barn. Sen har de även ett maxtak. Vet inte vad taket ligger på men både jag och mannen tjänar rätt bra och ligger troligtvis över taket.

De ger även minimirekommendationerna (om ens det, lät det som) i omkostnad samt arvode och inget alls utöver det. Behöver man tex köpa in spädbarnsutrusning (säng, vagn, osv) så får man inget extra.

Tycker själv att pengar är jättsvårt att prata om speciellt när många (har själv fått kommentaren) tror att man vill bli familjehem för att bli rik. Jag tycker väl inte man behöver gå plus på det men när jag försöker räkna på det så kommer vi att gå back flera tusen i månaden om det blir ett barn där någon av oss måste vara hemma. Ska det verkligen vara så? Samtidigt sitter de och säger att de har sån brist på familjehem.

Vi var så peppade här förut men nu känns det bara trist eftersom vi troligtvis kommer att få tacka nej till en placering. :(

Är det normalt att kommuner har såna här villkor?

Vi är också nya, såpass nya att vi inte ens är färdigutredda. Men det är på G :)

Vi resonerar som så att vi ( det kommer att bli jag som går ner i tjänst/slutar jobba ) vill ha fullt LBF och allra, allra minst högsta arvode och omkostnad.
Vill soc inte ge LBF så vill jag jobba så som jag gör idag och jag vet inte riktigt vilken placering man kan ha och att det fungerar..?
Absolut kanske det kan funka om jag jobbar halvtid och får halvt LBF, men då ska det också vara en placering där det fungerar att jag jobbar 20 h/v

Vi kommer absolut inte att påbörja något om vi inte känner att den ekonomiska ersättningen är helt ok.
 
Tack för svar. Hur fungerar det om man jobbar för en grannkommun? Tänkte på umgängen, antar att det då blir familjehemmet som får åka fram och tillbaka? Med eller utan ersättning? Vi bor inte så långt ifrån Stockholm tex. så det skulle nog funka.
Har även funderat på organisation, men de har ju lite svårare placeringar vad jag förstått och vi har ingen erfarenhet alls av tex diagnoser.

Bevakare: Att ta några kortare placeringar för att bli lite varma i kläderna känns smart men det är väl bara jourhem som har korta placeringar, får man ens veta hur länge barnet kommer att stanna som familjehem? De brukar de väl inte ens veta?
 
Nja...delvis sant.
Men förslagsvis säg att ni vill ha korta placeringar för att se hur det går när ni är nya.

vi har fått ett par stycken som skulle vara uppväxt, men av olika själ blev korta.
Sedan har vi haft 2 som skulle vara korta placeringar och så blev det.
Första 1 månad och så blev det.
Andra 4 månader och blev 5 veckor.
Nu har vi två syskon som skulle bli några månader och verkar bli uppväxt, men det är helt okey för oss.
Dessa kom i slutet på oktober, vi får se hur det blir.
 
Angående umgänge i annan kommun.
Vi har haft placeringar från x-köping, 1,5 h bort från oss.
I början åkte vi dit en lördag i månaden för umgänge, givetvis mot extra milersättning.
När ena bio flyttade ytterligare 1 h bort sa vi stopp och då fick dom komma till vår stad istället.
X-köping samarbetade med vår kommun så de fick hyra deras umgängeslägenhet en lördag i månaden.
När det blev dags för hemskolning körde vi hela sträckan två gånger, sedan möttes vi på halva vägen.
Allt med milersättning givetvis.
Kan tilläggas att det var barn i skolåldern.
 
Tillbaka
Topp