Ett familjehem i några år till...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har anmält oss som intresserade för fler barn. Vi tänker oss att det skulle passa familjen i några år till sedan kommer hela familjen att gå in i ett nytt skede i livet. Barnen kommer i tur och ordning flytta hemifrån och vi föräldrar kommer att omforma oss, skaffa nya intressen, ta upp gamla vänskaper...

Så nu till saken. Frågan är om vi är så eftersökta. Läste om en annan familj här på forumet som tydligen bodde alltför långt söderut för att riktigt vara aktuella. Själva bor vi tydligen lite för långt norrut. Sedan har vi en önskan om ett yngre barn, ja, 5-6 år, eller något sådant, men soc letar mer efter familjer som kan ta ungdomar.

Ett par år till kan vi tänka oss vara "tillgängliga" men sedan känns det som om vi går in i ett annat skede. Hallå! Är det någon som vill ha oss!?!

Hej Lollipop!
Vi bor i västerbotten och har konstant placeringar som är mindre. vårat spann är 0-12 år.
Vi har haft mest barn runt 8-12 och det har passat oss bra.
Hör dig för till kring kommunerna, jag hörde mig för med 15 mils radie.
Vart i landet bor ni?
/Fia

Lollipop sa:
Vi har anmält oss som intresserade för fler barn. Vi tänker oss att det skulle passa familjen i några år till sedan kommer hela familjen att gå in i ett nytt skede i livet. Barnen kommer i tur och ordning flytta hemifrån och vi föräldrar kommer att omforma oss, skaffa nya intressen, ta upp gamla vänskaper...

Så nu till saken. Frågan är om vi är så eftersökta. Läste om en annan familj här på forumet som tydligen bodde alltför långt söderut för att riktigt vara aktuella. Själva bor vi tydligen lite för långt norrut. Sedan har vi en önskan om ett yngre barn, ja, 5-6 år, eller något sådant, men soc letar mer efter familjer som kan ta ungdomar.

Ett par år till kan vi tänka oss vara "tillgängliga" men sedan känns det som om vi går in i ett annat skede. Hallå! Är det någon som vill ha oss!?!

Många gånger vet man ju inte hur långvarig placeringen blir.
Många får höra att det nog blir uppväxtplacering men sen flyttar den lille efter 2 år medans andra får veta att det TROLIGEN bara är placering i något år..... men hemsituationen blir åt andra hållet istället.
Så att man med säkerhet kan säga att det handlar om max 5 år det tvivlar jag på...... och en liten som funnit sig till rätta kan man ju inte kasta ut för att man vill göra annat i livet.
Tror ni kommer få äldre barn ja.....

Oj, Trixen, nu tror jag att du missförstod eller att jag uttryckte mig fel. Naturligtvis menade jag inte att vi önskade ett barn till bara för några få år :oops: ?! Självklart vill vi ha barnen så länge vi får!

Åh nej, vad jag menade var att jag ville ha barn samtidigt med den barnaskara vi har. Våra barn är mellan 9 och 17 år. Det skulle det vara roligt att få fler barn som åldersmässigt kan stämma in i vår familj och som vi också skulle passa till. Därav vill vi ha något barn yngre än 9 år men inte alltför litet.
Vi vill däremot inte få ett barn till åldersmässigt mellan de barn vi har. Det beror på de erfarenheter vi fått då vårt familjehemsplacerade barn kom till oss. Vad jag menade med några få år till är alltså att våra liv just nu kretsar mycket kring barnen och deras aktiviteter. När alla barn flyttat hemifrån, ja, då kommer nog våra liv mer kretsa kring barnbarn och kanske lite resande vilket vi inte hann innan barnen kom.

Däremot kan det ju hända när vårt yngsta barn är tonåring att vi känner att det skulle vara kul med en ungdom till men det får tiden utvisa. :wink:

Ja du, Fia. Vi har hört av oss till alla kommuner inom 20 mils radie. Vi har blivit mycket positivt bemötta av alla kommuner. Ett par kommuner skulle lämna vårt telefonnummer till en handläggare som skulle höra av sig - vilket inte har skett. Kanske är tanken att man själv ska höra av sig och ligga på?!? Alla kommuner säger sig bli glada över att man hör av sig för de behöver fler familjer att matcha mot men sedan känns det som om man bara blir ett papper i en pärm och så går tiden...

Vi bor i ett litet samhälle och kommunerna runt omkring har inte så många "omhändertagningar". Därför kan det också bli så att tiden rinner iväg för oss och inget händer. Vi har i alla fall även hört av oss till de städer vi har omkring oss. Så kanske...

Då missförstod jag Lollipop, trodde du menade att du ville vara familjehem några år. :wink:
Det kan man ju också vara men då är det ju så klart svårare om det är mindre barn eftersom man aldrig vet hur lång tid det blir.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp