Ett steg till på väg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Handlingarna finns hos tingsrätten och jag förmodar att de formella handlingarna är på väg till biosarna. Som jag förstått det skickas de med mottagningsbevis. Vad händer om biosarna inte löser ut dem? Måste de uppsökas personligen då? Krångligt det här, jag har inte varit i kontakt med rättsväsendet förut så jag har ingen erfarenhet av detta.

Jag vet att de efter mottagandet av stämningsansökan (eller vad det nu kallas) har två veckor på sig att svara. Men hur lång tid brukar det ta därefter? Jag antar att de först kallas till muntlig förberedelse och sedan till huvudförhandling? Känns som detta inte kommer vara avklarat förrän efter semestern...

Någon annan som är mitt i en vårdnadsöverflyttningsprocess nu?
 
Hej

Nej, vi är inte där än, kommer väl dit såsmåningom.

Hur länge har barnet bott hos er.

Håll oss gärna uppdaterade.

Hoppas att allt går bra.





Annisen sa:
Handlingarna finns hos tingsrätten och jag förmodar att de formella handlingarna är på väg till biosarna. Som jag förstått det skickas de med mottagningsbevis. Vad händer om biosarna inte löser ut dem? Måste de uppsökas personligen då? Krångligt det här, jag har inte varit i kontakt med rättsväsendet förut så jag har ingen erfarenhet av detta.

Jag vet att de efter mottagandet av stämningsansökan (eller vad det nu kallas) har två veckor på sig att svara. Men hur lång tid brukar det ta därefter? Jag antar att de först kallas till muntlig förberedelse och sedan till huvudförhandling? Känns som detta inte kommer vara avklarat förrän efter semestern...

Någon annan som är mitt i en vårdnadsöverflyttningsprocess nu?
 
I mer än fem år nu. Helt otroligt hur tiden går.

Jag återkommer med uppdateringar, om än något i otakt med verkligheten, eftersom relationen till biosarna inte är på topp just nu. Vill inte riskera att skriva något på nätet som skulle reta upp dem ännu mera ifall de skulle stöta på det.

Förutsättningarna borde vara någorlunda goda i alla fall, för även om de är negativa till en vårdnadsöverflyttning har de inga planer på hemflytt och visar liten eller ingen förståelse för barnets problematik. Kort sagt är de nöjda med att ha barnet hos oss, men vill att allt ska förbli som det varit.
 
För oss var det så att föräldern fick papper hem vad jag förstod och den hade två eller tre veckor på sig att kommentera/protestera om/mot detta. Då föräldern var nöjd med allt så antar jag att tiden gick ut och denne inte hade gjort något mera än att vänta ut tiden så att säga.
Sen rullade det på igen i tingsrätten. Det blev en skrivbordsärende kan man säga. Ingen var uppe i rätten och då går det ju lite fortare. Men det tog sin tid ändå. Tror att handlingarna gick in i rätten nån gång i början av sommaren och sedan var allt klart i september/oktober tror jag.

/Sara
 
Hej

Vi har precis tackat JA til en överflytt efter fem års placering. Vi har fått frågan två gånger tidigare men valde då att avvakta pga umgänget med biosarna men nu har vi fått till ett avtal där kommunen tar ansvar för detta även efter en överflytt.

Soc tror att hela proceduren kommer att ta ca två år med alla överklagande till högsta instanser då inte bio accepterar överflytten.

8) hälsningar från Skåne
 
2år...det var lång tid det. Tycker synd om barnet som under denna tid ska leva med den osäkerheten också. Hoppas det rullar på snabbare för er. Lycka till!


nikitalo sa:
Hej

Vi har precis tackat JA til en överflytt efter fem års placering. Vi har fått frågan två gånger tidigare men valde då att avvakta pga umgänget med biosarna men nu har vi fått till ett avtal där kommunen tar ansvar för detta även efter en överflytt.

Soc tror att hela proceduren kommer att ta ca två år med alla överklagande till högsta instanser då inte bio accepterar överflytten.

8) hälsningar från Skåne
 
Hej och tack för alla svar!

Två år låter ju som en orimligt lång tid! Synd att det inte går att påverka tidsförloppet.

För vår del ska det väl kallas till muntlig förberedelse innan sommaren. Vad händer om de inte dyker upp då? Och sedan vid huvudförhandlingen, vad händer om de inte dyker upp då? Kallas de flera gånger eller fattas det beslut ändå? Det känns som om det kan bli en evighetshistoria det här :(
 
2 år är nog inte så konstigt, vi är inne på det snart.
Kan tyvärr inte gå in på detaljer här men vår överflytt kan gå precis hur som helst med en massa orimliga krav.

Ingrid
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp