Förberedelser..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Är ny här på forumet. Vi ska få en placering, ett barn på 6 år.
Vi är nya så jag hoppas på lite hjälp från er :D
Vad kan man begära inför placeringen? H*n har ingenting med sig annat än några små prylar.
Vi har ombetts att skicka in vad vi behöver.....säng, skrivbord osv.
Men hur mycket kan man begära att köpa leksaker för? Kläder?
Vill ju att h*n ska få en bra grund utrustning för det blir nog en uppväxtplacering.
Jätte tacksam för förslag och ideer! Gärna andra tips oxå som är bra att veta :wink:
Mvh. Anna
 
Hej Anna P

vÄlkommen till oss.Hoppas du får många trevliga år framför dig.

Du ska begära till rummet
säng madrass täcke överkast 2 omgångar lakarn kudde
skrivbord +stol leklåda att ha sakerna i.
byrå om du inte har garderob med hyller
gardiner jysk har rätt så billigt med fina motiv på el ikea
Gungställning sandleksaker någon bil mjukisdjur att ha i sängen
lång+kortbyxor 3-4 av varje
" " tröjor 3-6 " "
kalsonger 5-6 par
strumpor 5-6 par
regnkläder
En hel del kan man köpa på seken hand jättebilligt
Visar du intresse av att hålla kostnaden nere (men fina grejor i alla fall)
så brukar soc vara bra om man vill ha något extra sedan.
En liten ryggsäck att ha till ( dagis skola el bad lek)
Lycka till har säkert glömt något
 
Om ni har egna barn sen innan så tänk på vad dom har, både "saker" och kläder! Vi försöker att ha samma "standard" för våra fam.hemsplacerade barn som för våra egna! Mysfaktorn är viktig - det ska ju vara hemkänsla och tryggt i det nya hemmet!
Lycka till!
 
När vi blev familjehem så skulle vi köpa kläder och skor för den närmsta säsongen, så en hel sommargarderob, glöm inte jacka, tjocktröja och ett antal skor. Man ska bara behöva tvätta en gång i veckan, så kläder så det räcker till det. Vi fick också köpa en cykel, begagnad men en bra. Bokhylla att ha saker i plus det som nämnts tidigare, även matta. Sen skulle vi ha samma standard som barn i samma ålder i vår kommun/del av samhälle. Så kolla vad andra barn har i sina bokhyllor/leksakslådor i grannskapet. Eller vad dina egna barn har om du har barn i samma ålder. De ska inte känna att det är någon skillnad. Lycka till.
 
Mitt tips, utöver det som redan skrivits, är att ha ett godkänt och påskrivet kontrakt INNAN placeringen påbörjas. Där ska klart och tydligt framgå vilken ersättning ni kommer att få i arvode och omkostnadsersättning. Även andra saker som umgänge mm kan vara inskrivet.
En hög omkostnadsersättning brukar villkoreras - tex. att man inte senare kan begära extra pengar för resor, ny cykel, moped etc.
Vid en lägre nivå på omkostnad brukar man kunna söka och få extrapengar då behov uppstår.
Oavsett vad ni får för arvode och omkostnad så ska "startbidraget" vara så väl tilltaget så att det täcker det som barnet faktiskt behöver för att starta sitt liv hos er. En del barn har med sig en del då de kommer, men många har ju INGENTING...
 
Hej!!
Och tack snälla ni för alla tips :D
Ni får gärna fortsätta att skicka tips för det här är ju som sagt våran första placering så SNÄLLA fundera...alla tips o råd mottages tacksamt :P
Mvh.Anna :D
 
2500 kronor - jag tror jag svimmar....

Vi har en nyplac. som har absolut ingenting - jo, ett par trasiga t-shirts,ett par jeans som är så nötta så det är mest trasor, o ett par gympaskor och 3 par strumpor o underkläder, det är sorgligt.
I kommunförbundets rek. står det ju att socialnämnden ska utrusta för kommande säsong, utifrån behovet som finns - och här är behovet stort!
Vi har tillsammans gått igenom vad som fanns och vad som skulle behövas, men det är inte kommunen intresserade av, dom har satt en summa på 2500 kr som ska räcka till allt som behövs.
Jag har varit på stan och tittat och försökt få till bra lösningar så att pengarna ska täcka behovet men det går inte - även om vissa saker går att köpa på second hand så räcker inte pengarna till!
Vad gör man? Tips och råd mottages tacksamt!
 
Verkligen klurigt att få 2500 att räcka till allt :? En del kan du nog hitta på tradera iaf. Där finns det en hel del.

Men 2500 är inte jättemycket. Så det blir nog till att komplettera de närmaste månaderna. Men har ni en himla tur så :)

Inga bekanta som har lite större barn som ni kan få "ärva" av?
 
Jag är nyfiken på vad kommunen har tänkt på när de satt just den summan. Be dem specificera var enda krona. Tänker att det då är lättare att påpeka de saker de "glömt" att ta med i beräkningen.

Som sagt innan - vi har massor med bekymmer med vårt soc men aldrig när det gäller pengar... på gott och ont...
De talar om exakt vad de anser att pengarna ska gå till tex. Säger vi att det inte räcker för vi behöver ditt och datt dessutom så lägger de på extra på summan när man motiverat sin tanke.
 
De säger att dom går efter normen - antar att dom kanske menar socialbidragsnormen!?!
Dom menar också, efter att ha gått igenom listan med kläder som behövs, att allt behövs men att 2500 är allt dom ställer upp med - varifrån resten ska komma vet inte jag - men jag antar att vi får betala det. Jag vill ju inte att h*n ska vara utan kläder - utan kunna få byta underkläder och ha shorts, ha badkläder och kunna delta i det vi alla andra gör utan att känna sig utanför på grund av kläderna! Men som sagt, allt fattas nästan så hur det ska gå till att få ihop det utan att hela omkostnadsdelen ryker första månaden vet inte jag!
Men jag ska "ragga" kläder bland våra bekanta och kolla tradera :D
Ha det bra
 
Hej..

Jaa, jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Vi fick också en summa på runt 2500 kr som skulle täcka ALLT för en liten pojke...800 kr för bilbarnstol och 700 kr skulle täcke kläder för kommande vintersäsong...

Resten skulle gå till möbler, leksaker, matta, osv. För oss var det oerhört viktigt att killen skulle få samma standard som våre egna barn och vi valde att lägga ut pengar själva. Eftersom flytten till oss skedde så hastigt (kanske 3-4 dagar efter beskedet) så fanns ju ingen större tid att inhandla begagnat...!!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp