Familjehemsguiden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
har anmält mig på familjehemsguiden. Vi är inte utredda. Nu undrar jag hur detta går till, är helt grön. Vi ska skicka in papper från belastningsregistret. vad kommer att hända sen, utreder kommunen barnet kommer ifrån oss, eller hur går det till egentligen?
 
Hej och välkommen i familjehemssvängen. Jag bara undrar du sa att ni skulle skicka in utdrag från register. Vem ska ni skicka det till? Man kan ju kontakta både kommuner och så finns det organisationer som sen utreder en. Om man blir utredd av en kommun så får man om jag har förstått det rätt utredningen när den är klar och kan då använda den i kontakten med andra kommuner. Vi är själv utredda av en org som har avtal med en massa olika kommuner och då får vi inte utredningen. Det här är en hel djungel har jag märkt, vi är själv nya i den bemärkelsen att vi är utredda sen i Januari men har fortfarande bara fått förfrågningar som än så länge inte har lett till någon placering. Vänta och längta är något man blir bra på. Lycka till!
 
Hej och tack för ditt svar. vi ska sända papper till familjehemsguiden. De tar in både utredda och outredda familjer.
Vilken oranisation har ni anmält er till?
 
Vi är utredda av VoB syd ( vi bor i Skåne). Mycket trevliga. Vi står också med i familjehemsguiden men som outredda eftersom vår org då inte släpper vår utredning. Har även blivit utredda för ett tilltänkt uppdrag av en kommun men där blev vi inte godtjända med ursäkten att vi hade det för bra??? Hur man nu kan ha det? Och den utredningen var jättejobbig vi hade gått igenom 20 tim intervjuer och sen Kälvestensintervjun innan en psykolog kom och sa nej. Jag var helt knäckt efteråt så nu stannar vi hos vår org där vi är utredda och godtjända, tänker inte utsätta mig för något sådant igen. Gör familjehemsguiden utredningar också? Får man åka till dom då för intervjuer och liknande? Annars finns det lite olika organisationer man kan kontakta det är bara att söka på nätet. Ha det bra mvh Ahmi
 
Vi anmälde oss till familjehemsguiden (sposit) när vi först började... Men vi borde ha vänt oss till vår hemkommun direk för att få bli utredda. Nu var vi naiva nog att tro att vi skulle behövas ändå så det tog nog ett år innan vi kontaktade hemkom och sen ytterligare ett år innan vi fick gå PRIDE (det var inte tillräckligt många innan) och nu är det ett år sen... Så kontakta er hemkommun, någon org, grannkommuner osv. tills någon gör en utredning. Det kan bli en lång väntan...

Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp