Flyktingar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Hej
Är det någon som har erfarenhet av nyss inkomna flyktingar till Sverige? T ex flickor från Somalia etc?
Har funderat på att ta emot men har några frågor.

Hur är det med kontrollen av sjukdomar när det kommer till Sverige? Tänker mest på t ex tbc. Kontrolleras det direkt eller först när de blivit sjuka?

Ska de ha speciell kost, t ex halalmat?

Jättetacksam om någon kunde svara :razz:
 
Har inga svar vet bara en sjukdom till som jag tänkt på och vet kan förekomma. Salmonella kan man ha latent...vet ej hur det kollas heller?
 
Jag har inte haft ensamkommande men däremot har jag haft barn som varit kort tid i sverige, dom jag har haft har kommit till en släkting som inte velat ta hand om dom. Dom hade bott 3 månader i släktingfamiljen.
Sen har jag haft barn från uganda och Irak men dom har kommit med familjerna.


Där emot känner jag några i vår handledargrupp som haft en hel del ensamkommande.
Största gruppen som kommer är Afganistan och Irak, dom flesta är killar mellan 12-"16". att jag skriver "16" beror på att dom flesta vet att det kan ta 2 år att få PUT och därför är dom 16..... för att bli behandlade som "barn". :angel
Vet en som tog en "16-årig kille", familjen kände att denne är mycket äldre men han hävdade att han var 16, tiden gick och när han väl fick PUT och lärt sig svenska så fick han flytta till studentlägenhet, innan han flyttade så frågade familjehemmsmamman -oss emmellan du har ju fått uppehållstillstånd nu men du kan väl berätta hur gamal du är? -27 svarade den nyblivna 18 åringen.

En vän till mig tog en kille på 12 (han sa att han var det) han sa hela tiden att föräldrarna var döda, efter drygt ett år när han fått permanentuppehållstillstånd så kom föräldrarna till sverige..... (då får dom uppehållstillstånd eftersom barnet fått det och dom är släkt) Såna fall kallas "ankarbarn", inte helt ovanligt.
Det barnet var gruvligt itutad exakt vad han skulle säga vid alla frågor.

Vet också några som haft ensamkommande som verkligen verkar vara föräldralösa och bott i flera år.
Dom flesta är muslimer och har inte ätit griskött, men dom familjer jag känner har inte ställt upp på specialslaktad mat. Vet en som hade ett barn med TBC om alla kollas vet jag inte men det var någon inkappslad variant som inte smittade, men dom fick ta prover var 3é månad på det barnet.
 
Ensamkommande flyktingbarn genomgår en läkarundersökning tidigt. Kanske inom ett par veckor el Max en månad efter att dom kommit.

Många är muslimer men om hallal inte går att få brukar ko och kyckling gå bra. Det är ju lite olika från person till person och är og lite åldersberoende också. Är dom barn nöjer dom sig nog med att inte äta gris.
 
Tack snälla för era svar :razz: .
Just det där med sjukdomar är lite otäckt. Man vill ju helst att de ska vara kollade innan de flyttar in.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp