Funderar på att bli jourhem (löshäst)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.
Jag och min fru funderar på att bli jourhem som "löshästar". Vi har vuxna barn på 23,22,19 år, men har lite undringar på hur livet som jourhem är. Här har man läst en hel del om hur soc kan bete sig, hur en del av barnen kan vara men hur funkar vardagslivet för ett jourhem. Får dom biologiska reda på vart barnen finns vid en placering? Ersättning vid skador/stöld? Frågorna är många.
 
Välkomna hit till oss!

Jag är tyvärr inte jourhem så jag kan inte svara er men jag hoppas att du får bra svar från någon kunnig här inne.
 
Hejsan Hasse!
Välkommen hit.
Är jourhem sen massa år tillbaka, och är "löshäst", både fördelar o nackdelar.
I 99% av fallen så får föräldrarna veta var barnen/ungdomen är placerad.
Har haft fall där ensam förälder hamnat på sjukhus och då är det ju oftast inga stora problem med vare sig förälder eller :angel:
Har haft 1 fall (!) där det var hot med i bilden och vi levde med larmtelefon.
När det är mindre barn så sker oftast umgängena i ditt hem.
Att få ersättning för skador och stöld är svårt...... möjligen kan soss betala din självrisk resten går oftast på din egen hemförsäkring.
Har haft ADHD barn som rivit ner tapeter, klippt sönder gardiner o sängkläder....... glöm att ma får ersättning för sånt........ :roll:
Har två vildar som bor här just nu, när dom flyttar så kommer vi få måla om hela rummet, ritat på väggarna :angel:
Har haft tonåringar som snott som korpar..... och vet en familj som blev av med datorerna.... en morgon när dom vaknade så var familjens datorer utburna o borta, den lille :angel: var så klart också försvunnen, om dom fick ersättning eller inte vet jag faktiskt inte.
MEN vi har också haft supermysiga ungar som man inte kan låta bli att älska och som faktiskt bara tillför med sin blotta närvaro.......dom finns :claphappy:

Ersättningar är så olika, eftersom vi har massa års vana så har jag direktkontakt med några kommuner som jag jobbar åt, har som vana att förhandla mig till "Attendolön" (Attendo är en av organisationerna som betalar sina jourhem en hyfsad lön)
Kommunerna direkt vill oftast gå efter kommunförbundets rekomendationer.

Har du fler frågor så fråga på...... :banan:
 
Hej ! Jag och min man håller på att utredas av en organisation för att bli familjehem :bounce: . Nu har dom börjat att prata om att vi skulle passa som ett kortidsboende ? är det samma sak som jourhem :?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp