Funderar på att bli Jourhem!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Vi funderar nu på att bli jourhem!
Vi har lääääääänge tankt bli kontaktfamilj, men det känns som jag skulle vilja prova med att bli jourhem direkt för att sedan kanske på sikt bli familjehem. vad tycker NI med erfarenhet? läser ofta här och ni är ovärderliga!!!!!

Vi har tre flickor 3-12 år, stort hus med tomma rum, stora hjärtan, erfarenhet av arbete på fsk och skola, bor på landet, skog o sjö, alla förutsättningar enligt mig själv*S
Jag vill vara hemma mamma, sköta hem o familj och några till....
vi vill ta hand om mindre barn 0-6 år gärna syskon.
Om en vecka kommer våran kommun på hembesök =första kontakt. pirrigt!

kom med tips råd erfarenhet...
tack på förhand
mammac :banan:
 
Hej mammac!

Vi är familjehem med två placeringar, en liten och en stor + två biobarn 9 och 14. Jättespännande och utmanande uppgift.

Lycka till !!!!!!!! :claphappy:

Tre
 
Hej tre!

Precisera jättespännande o utmanande uppgift om det går*L

Arb du för kommun eller org?

Hur reagerar dina egna barn när nya kommer? Hur lång tid tar det innan de acklimatiserar sig, jag menar dom måste ju vänja sig vid att de behöver dela dig med andra barn?

snurrigt?*L men jag vill vara väl förberedd.... så jag vet vad jag ger mig in i.

Väl mött MammaC
 
Hej igen!

Det var många frågor, jag tar dem i turordning så jag inte missar någon.

Jag tycker det är spännande att möta nya personer, att lära känna dem, att få dem att trivas och må bra.
Det utmanande är att ta hand om de egenskaper de har med sig, men det mest utmanande är nog föräldrarna till lånebarnen. Man ska försöka komma överens efter bästa förmåga trots att man är den vuxne som ska ta över ansvaret för deras barn. Det är ofta väldigt tufft för dem att acceptera att någon annan kan göra det "jobbet" där de har brustit. Där är det mycket viktigt att man har socialtjänsten bakom sig i det arbetet.

Vi började att arbeta för en organisation, genom dem fick vi vårt första uppdrag. Genom mitt arbete (specialpedagog) fick jag sedan kontakt med olika kommuner och när de fick veta att vi var familjehem kom det fler förfrågningar. Vi arbetar nu för två olika kommuner. Det fungerar jättebra, vi har kanonbra kontakt med soc i båda kommunerna. I båda ärendena är det de som har frågat om våra tjänster.

Vår första placering tyckte barnen var mycket spännande. Det var en bebis. H*n stannade i något år och flyttade sedan hem, både sorligt och roligt. Innan vi tar emot en placering så pratar vi med barnen om vad de känner och tycker, det påverkar sedan det beslutet vi tar. Våra barn är utslutade positiva till att ta emot placeringar. I början av en ny placering har vi varit noga med att vi har varit hemma både jag och min man, dels för våra egna barns skull men även för placeringen. Då får h*n lära känna oss båda samtidigt och där finns två vuxna till hands. Jag har också valt att gå ner lite i tjänst för att kunna finnas där för barnen.
Vi har också varit noga med att göra aktiviter med alla barnen bio+placerade (t.ex semester) som en belöning för att de ställer upp och hjälper varandra. Detta är något som alla ser fram emot. Det är också något som gör att vi kommer närmre varandra.
Det har tagit allt mellan ca 1-4 månader innan det känns som vi är en familj och innan barnen har hittat varandra på riktigt. Innan de vågar vara osams och visa riktig uppskattning. Under tiden har det fungerat bra, men man känner när det är på riktigt.

Hoppas att jag har kunnat ge dig några svar.

Tre
 
Hej tre!
Tack för ditt svar!
Det är så spännande att höra er syn från verkliga livet*L
Skriv gärna mer om du kommer på något tänkvärt.
Ska prata med "min hk kommun på fredag" kommer hon hit...
funderar ven på att ringa till någon org imorgon.

Tack igen!

Hoppas att fler vill berätta om sina erfarnheter*L

mammaC
 
Alla här! :claphappy:
Dela med er av era erfarenheter till en grön nybörjare! Jourhem/familjehem jag känner mig mest förvirrad i mitt val :?
Kram MammaC
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp