Funderingar angående umgänge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! jag har suttit och läst alla kloka frågor och svar på denna sida men inte kommit mig för att skriva själv än fast jag funderar på många saker.
Vi har en fyraåring placerad hos oss sedan 1 1/2 år, umgänget med skilda biosar ska ske varje månad. Båda har en helg var, lördag-söndag hemma hos oss. De sover på annat ställe men är här från morgon till kväll båda dagarna. Detta är mycket påfrestande för hela familjen framför allt för våra tre biologiska barn som har svårt att vara sig själva i sitt eget hem dessa helger.
Har ni några ideer vad man kan hitta på att göra? Biosarna tar sig inte för något själva utan man måste hitta på saker hela tiden tex att dom kan leka i sandlådan eller cykla en liten tur. Hela familjen anstränger sig verkligen för att det ska fungera och försöker hitta på saker att göra.
Är det meningen att man ska skicka bort sina biologiska barn eller ska de behöva stå ut med att få rytningar och andra otrevliga kommentarer av biosarna när de är här?
Det känns som man aldrig hinner vara en hel familj, umgänget äter liksom upp det vi hinner bygga upp. Barnen tycker att det är jättejobbigt när biosarna kommer så jag vet inte ens om det är värt att fortsätta med placeringen. Vi vill ju egentligen inget hellre än att ta hand om detta lilla barn som är tänkt att växa upp hos oss.
Hälsningar Ullis :?
 
Hej!

Sitter precis just nu med vår placerade 11-åring och sliter mitt hår.
Umgänget har sedan h*n placerades för 2 år sedan fungerat katastrofalt dåligt. Mamman har vägrat besöka barnet de senaste 4 månaderna eftersom hon inte tyckt att h*n varit "samarbetsvillig". Barnet tycker bara det är skönt att slippa.

Nu har hon precis ändrat sig och meddelar att hon kommer i slutet av den här veckan och ungen tvärvägrar. Hotar med att inte sätta sig i bilen när vi ska hämta mamman vid tåget.

Ja, visst är det jobbigt med umgänget, och vi har haft samma problem som ni med de biologiska barnen, som skräckslagna flytt hemmet.

Nej, så här ska det ju inte vara, men just nu är vi lika uppgivna som du "Ullis".

Ville bara säga att vi är fler som kämpar och ibland är beredda att ge upp. Inte alls på grund av barnet - utan just på grund av umgänget som suger musten ur hela familjen precis som du skriver.

Kämpa på!
 
Nej, det låter faktiskt inte alls klokt att besöken ska ta så mycket tid av er familj. :x Två hela helger tycker jag är för mycket. Barnet hinner inte återgå till det "normala" och biobarnen får ta för mycket. Jag skulle fråga soc om dom inte kan tänka sig att det bara gäller en helg i månaden. Alltså att mamman kom en dag och pappan nästa. Ni har väl inte skrivit på att ha mamma/barn eller pappa/barn placering? Inte heller är detta bra med tanke på barnets ålder och "uppväxt"placerings-tanken. Och vi familjehem måste faktiskt också tänka på våra biobarn. Vi själva har två syskon vars förälder håller sporadisk kontakt. Ibland är föräldern frånvarande i flera månader och då mår barnen bäst och sen kommer de intensiva dagarna/veckorna då det lovas bot och bättring och "nu har jag slutat och snart får jag lägenhet och då kommer ni hem" (vilket inte kommer att ske). Då mår barnen som sämst och ändå kan vi inte betacka oss för dessa telefonsamtal/besök. :x
Jag har fått itutat så många gånger, hur viktigt det är med föräldrakontakten och jag kan förstå det, men det är inte bra med en så ostrukturerad kontakt! Ibland hittar vi på något hela familjen (och lämnar mobilen hemma :evil: ) för att skydda ungarna, när det blir som värst. Idén med att träffas någon annanstans än hemma, ska jag också ta i beaktande, speciellt eftersom vi misstänker att vissa saker har försvunnit på ett konstigt sätt :( . Trots allt är det svårt att bevisa :?
Fråga soc. Dom kanske inser att det blir lite väl tufft för alla. Kämpa på, men inte på bekostnad av den egna familjen.
Kramizar :smirk:
 
Ett förslag vi fick nu senast var att någon annan skulle ta umgänget med biosen som strular..någon anställd alltså.. Kanske kan vara något för er Ullis!? Kolla med BUP, och se vad de kan hjälpa er med.. En lösning finns det alltid, bara soc är villiga att lyssna på era förslag!

Lycka till och styrkekramar inför nästa umgänge!!
 
ullis sa:
Hej! jag har suttit och läst alla kloka frågor och svar på denna sida men inte kommit mig för att skriva själv än fast jag funderar på många saker.
Vi har en fyraåring placerad hos oss sedan 1 1/2 år, umgänget med skilda biosar ska ske varje månad. Båda har en helg var, lördag-söndag hemma hos oss. De sover på annat ställe men är här från morgon till kväll båda dagarna. Detta är mycket påfrestande för hela familjen framför allt för våra tre biologiska barn som har svårt att vara sig själva i sitt eget hem dessa helger.
Har ni några ideer vad man kan hitta på att göra? Biosarna tar sig inte för något själva utan man måste hitta på saker hela tiden tex att dom kan leka i sandlådan eller cykla en liten tur. Hela familjen anstränger sig verkligen för att det ska fungera och försöker hitta på saker att göra.
Är det meningen att man ska skicka bort sina biologiska barn eller ska de behöva stå ut med att få rytningar och andra otrevliga kommentarer av biosarna när de är här?
Det känns som man aldrig hinner vara en hel familj, umgänget äter liksom upp det vi hinner bygga upp. Barnen tycker att det är jättejobbigt när biosarna kommer så jag vet inte ens om det är värt att fortsätta med placeringen. Vi vill ju egentligen inget hellre än att ta hand om detta lilla barn som är tänkt att växa upp hos oss.
Hälsningar Ullis :?

Har inte så mycket råd att ge dig angående ert umgänge men vill bara skriva att jag tänker på er och hoppas det blir bättre planering av era umgänge.
Kram Ingrid
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp