Funderingar....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej...

Finns det nån här här inne,som har erfarenhet av att vara jourhem till tjejer(utlandsfödda),som är placerade pga."kulturkrockar/viss hederselaterade problem med den egna familjen?

Vi fick en förfrågan i dag,om en tjej i nedre tonåren,lvu med skyddat boende.Det finns altså en viss hotbild mot henne från bio.
Mina funderingar rör ju den egna familjens säkerhet,jag kan inte hjälpa att dessa funderingarna dyker upp...
Vid våran allra första placering,för några år sen(en annan komun),var det även då skyddat boende för barnen.Men,soc lyckade ENDÅ.pga.rent slarv,avslöja våran adress för bio. :? Med det resultat att två små,redan svårt traumatiserade barn fick "slängas" i all hast in i bilen och köras i väg....
Detta var fruktansvärt! :x
Vet nån här,om det förekommer ofta,att sådant sker,att adressen avslöjas för dom som inte skall ha den?
Jag har ju ett litet barnbarn som brukar vara hos oss,och dessa tankerna om säkerhet dyker ju upp i huvudet,då denna förre erfarenheten var så hemskt jobbig.
Tacksam för lite tankar kring detta..
 
Svårt med skyddad identitet för det är alltid någon klantskalle som röjjer...en secretessmarkering är inte speciellt säkert det enda som brukar fungera bra är om det blir en KVARSKRIVNING, då är det endast en enda person på skattemyndigheterna som vet vem personen är.
Sånt är väldigt svårt att få och "bara lite hot och misstankar" gör inte att man får det.

Har haft en Irakisk flicka som jour, men garantera 100% säkerhet är oftast otroligt svårt, bara en sån sak som tandläkarbesök är marigt, jag har varit med om barn som fått gått till tandläkaren utan personnr och soss har betalat räkningen hos folktandvården för att ha ett ordentligt skydd.

Men jag tror inte man behöver vara särskilt rädd för den egna säkerheten....vill nån verkligen ha tag på barnet så är det barnet dom är ute efter inte er eller eran familj.
Men självklart så är det lite speciellt.
 
Här är ju faktisk en sak som borde varit med i Maria larssons förslag. "Bättre skydd till utsatta barn". Detta nämns överhuvudtaget. HUR SKA VI KUNNA LITA PÅ SOC. De borde få direktiv och rutiner för att skydda placerade barn samt de familjhem som tar emot dem. Snacka om att familjjjehemen blir osäkra.
 
Absolut... jätteviktigt

Trygga Rekan sa:
Här är ju faktisk en sak som borde varit med i Maria larssons förslag. "Bättre skydd till utsatta barn". Detta nämns överhuvudtaget. HUR SKA VI KUNNA LITA PÅ SOC. De borde få direktiv och rutiner för att skydda placerade barn samt de familjhem som tar emot dem. Snacka om att familjjjehemen blir osäkra.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp