Goda råd tack

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Vi har en :angel: med adhd och medicinerar för det, något jag värkligen kan störa mig på
är när h-n sätter sig på knäna och ålar fram och gnäller, när h-n ska tex gå och lägga sig eller
duscha m,m när vi ska borsta tänderna så biter han i tandborsten och tittar åt annat håll, inte lätt
att borsta tänderna då inte, vid matbordet kan h-n inte sitta på rumpan utan gärna med fötterna under eller så hasar h-n ner så man bara ser huvudet strax ovanför bordkanten, jag kan dra många exemplar våran :angel: . I bland blir man bara så frustrerad att man behöver skriva av sig lite och
få höra om det är flera där ute med liknande fall???finns det någon med goda tips man kan använda sig av när man känner att nu håller jag på att bli galen snart...att man hela tiden måste påminna om allt
och då kan h-n tycka att jag tjatar, men jag måste ju det annars glömmer han jackan,väskan,strumpor,borsta tänder, ja listan kan bli lång....hoppas på att få lite goda råd tack...
 
Vi har två barn med ADHD varar den ena håller vi på att hitta medicin och dos på. Den andra har medicinerat i ca 1 års tid nu.
I mina öron låter det som att medicinen inte gör den verkan som den borde?? Vi ökade dosen på första barnet efter ca ett halvår då barnet började att bli som innan, så dosen och medicinen är lite som en färskvara.

Några andra råd än fyrkantighet och förutsägbarhet har jag inte. Men det är ju oftast så man redan lever med dessa barn. Har ni gått någon utbildning kring tex utåtagerande barn? Vi gick förstärkt Komet och fick många bra verktyg därifrån men det är väldigt svårt att använda dem om inte vardagen annars fungerar hemma. Kaos blir bara mer kaos och tillslut sitter man där på botten och undrar hur man ska orka upp igen.

Lycka till!

Hälsningar
Sara
 
Läs Explosiva barn av Ross W.Greene
Problemskapande beteende av Bo Hejlskov Jörgensen
Tjat ger stress som ger ännu mer oönskade beteenden.
Ett ADHD- barn har inte uppnått den mognad i hjärnan som gör att de KAN skärpa sig och komma ihåg saker som andra barn i den åldern kan. De misslyckas oftare än andra barn och får tillsägelser och kanske straff fast de inte har FÖRMÅGA. Det innebär i sin tur att de får dålig självkänsla, blir rädda föra att misslyckas och beter sig ännu mer illa för de handlar under stress.
mat-tilda
 
Halloj
Ett tag sen du skrev hoppas att det går bra för dig..
Du skrev ej hur gammal barnet är men ger dig ändå några goda råd..
Piktogram (vet ej om jag stavat rätt)
detta minskar tjat på tex insidan av toa dörren satte jag upp bilder i följd tvätta händerna torka händerna hörde hur tom kompisarna vände i dörren och började om :D
Belönings system samla stjärnor tex för att borsta tänderna
Alla barn är olika med diagnos eller inte så det är svårt
Vissa saker funkar för en men inte för den andra.
Hade tex en klåfingrig kille som egentligen var bara jäkligt impuls styrd där istället för att tjata tog jag bara sonika bort handen utan att säga något vi hade en liten lek i affären då han gick och rullade tummarna allt för att inte pilla sönder saker..
Men som någon tidigare skrev läs,läs,läs finns en uppsjö av böcker som är riktigt bra
Lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp