Hämta eller lämna?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Enligt Soc i vår kommun så är det kutym att man som familjehem lämnar eller hämtar barnet hos dom biologiska föräldrarna. Ingen reseersättning lämnas. Nu har vi kört så i snart ett år. Barnet är 6 år, jag arbetar heltid och måste ta ledigt för att ombesörja detta 2 ggr/mån. Biologiska föräldrarna arbetar inte, utan är hemma hela dagarna. Nu har jag tröttnat, det är 10 mil fram och tillbaka, tar en evig tid, samt att dom vägrar ta emot i hemmet, utan vi skall träffas i någon korsning någonstans i närheten. Soc menar på att det även är bra för barnet att se att man kan samarbeta - men det kan man ju knappast tycka det här är.. Enligt soc gör alla familjehem så här!! Hur gör ni alla andra? :banan:

Jag hade inte gjort det utan att få betalt både för förlorad arbetsinkomst och för milersättningen. Det ingår ju i erat uppdrag, då får de ju öka upp omkostnaden.

Hade jag varit du hade jag tagit helt ledigt de dagarna, så får soc betala det.

Varför ska vi vara så snälla?

Ta upp det med dem och lämna in milersättning för ett år tillbaka!!

Vår lille är såpass liten så här sker umgängena hos oss. Har varit ett umgänge hos bio, men då tog jag inte ut resersättning, men är det nåt som kommer att återkomma så tänker jag begära det.

Får bet av soc tur och retur till bio
tandläkarbesök+läkarbesök +föräldramöten i skolan+om jag har blivit kallad till skolan.
Förut fick jag till dagis 3ggr i veckan
Stå på dig eller begär höjd omkostnad vad resersättningen skulle ge

Hej igen! Tack för era svar! Grejen är att jag vill helst slippa köra dessa mil - jag tycker att hans föräldrar kan engagera sig i detta istället som inte gör någotannat. Är det rätt av mig om jag vägrar hämta eller lämnar? Föräldrarna säger sig inte ha råd, men kan dom inte få reseersättning av Soc istället för mig? :?

Har dem bil och körkort? Hur mår barnet av att bio hämtar/lämnar? Tänker på att det är en trygghetsfråga för barnet.
Jag själv skulle nog tom propsa på att hämta/lämna själv, (jag vill väl få se att barnet kommer tryggt fram och hem osv).
Men kanske har bio så ordnade förhållanden så att dem fixa sådant.
Det är lite svårt rent generellt att svara, men prata med ditt soc. Det är väl alltid den bästa vägen att gå för att lösa ev. problem?
Lycka till!
Mvh MGB

Skorpan sa:
Hej! Enligt Soc i vår kommun så är det kutym att man som familjehem lämnar eller hämtar barnet hos dom biologiska föräldrarna. Ingen reseersättning lämnas. Nu har vi kört så i snart ett år. Barnet är 6 år, jag arbetar heltid och måste ta ledigt för att ombesörja detta 2 ggr/mån. Biologiska föräldrarna arbetar inte, utan är hemma hela dagarna. Nu har jag tröttnat, det är 10 mil fram och tillbaka, tar en evig tid, samt att dom vägrar ta emot i hemmet, utan vi skall träffas i någon korsning någonstans i närheten. Soc menar på att det även är bra för barnet att se att man kan samarbeta - men det kan man ju knappast tycka det här är.. Enligt soc gör alla familjehem så här!! Hur gör ni alla andra? :banan:
Vi skjutsar våra laceringar till umgänge två gånger i veckan....Soc.betalar självklart reseersettning för desa gångerna! Vansinnigt om dom inte gör det,tycker jag!

Om det inte funkar att köra så långt eller att ta ledigt från jobbet så länge säg ifrån er fam måste först och främst funka (kanske ta varannan gång?)
visste ni att det skulle bli på deta sättet med långa körningar när ni tog placeringen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp