Här är en 18 årig tjej om varit placerad på olika i 10 år

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ni får gärna komma med frågor om olika saker, jag svarar på ALLT.
Jag har haft §3(LVU) och § 2 (familjeförhållanden)

Jag hamnade på ett barnhem för första gången när jag var 7 år gammal, pga av en missbrukande mamma. Att bo hos min pappa, var inte aktuellt på lååångt håll.

Jag flyttade vidare till ett familjehem, bodde där i 4 år och flyttade senare vidare till ett HVB hem,bodde där 1,5 år, skötte mig ej så bra, trvides inte heller ås bra, så jag hamnade på ett
§12 -hem (låst ungdomshem) bodde 5 månader, och fick mitt LVU där.

Flyttade senare till en av mammas väninnor, som blev familjehem till mig, men dock funkade det inte hos henne heller. Då hamnade jag på ett annat §12- hem och där bodde jag i 1,5 år. Skulle göra ett försök att få flytta hem till min mamma, efter 9 år.
Det funkade inte heller, bodde hos henne 1 vecka.

Fick komma till ett Jour-hem som jag bodde på i ca 4 månader, efter det fick jag en egen lägenhet, och här har jag nu bott i 2 år, och allt (mitt liv) är SUPER! Har en underbar pojkvän sedan 2 år tillbaka också :)

Så fråga på, om det är något ni undrar över!

Mvh Yasmin

Varför

Blev lite nyfiken så jag ställer lite frågor som man kan tänka sig att familjehemmet skulle kunnat fråga?

Vad var det som inte funkade i fam 1?
Vilket var bättre famhem eller HVB hem? o Varför?

Vad tror du att det berodde på att det funkade i HVB 2 ?

Din egen mognad eller HVB hemmet?

Hade familjehemmet kunnat göra något annorlunda?

Re: Varför

Helgona sa:
Blev lite nyfiken så jag ställer lite frågor som man kan tänka sig att familjehemmet skulle kunnat fråga?

Vad var det som inte funkade i fam 1?

Det första familjehemmet bodde jag då i 4 år.
Och Det var mycket som strulade där. Familjens son var för det första VÄLDIGT elak mot mig.
Sedan var det mest små grejer, som att hela familjen åkte på semester utan mig, dem var snåla, men åt alla andra var dem generösa.
Fick 20 kr i veckopeng (för att jag inte "lydde" dem, vilket jag gjorde) Fick cykla, vart jag än skulle (var ganska liten då, och själva "city", med affärer och allt, var flera Kilometer borta)
Dem var "uppnosiga" (kan berott på att dem var så himla "fina" av sig och rika! Även socialsekreterare jag pratat med, tyckte att den familjen var hel rubbade (faktiskt- rent ut sakt)

Vilket var bättre famhem eller HVB hem? o Varför?

HVB- hemmet var nog bättre. Det var ju mer folk, så man hade mer tillgång att göra saker oftare och så. Då det fanns så mycket folk runt omkring en. Vilket ovantående famhem inte kunde, då de jobbade hela tiden och jag ofta kom hem och jag var själv m.m
HVB hemmets "mamma" och "pappa" hade inga jobb på sidan av, utan det var deras jobb att sköta hemmet då.

Vad tror du att det berodde på att det funkade i HVB 2 ?

HVB 2? Jag har bara bott på ett HVB hem. Det jag nämde ovan.
Kan tyvärr inte svara på denna fråga
:wink:

Din egen mognad eller HVB hemmet?

På HVB hemmet bodde jag inte "klart" på utan jag rymde därifrån, och polisen skjutsade mig direkt till §12 hemmet då. Så det är varken eller på denna fråga :smirk:

Hade familjehemmet kunnat göra något annorlunda?

Familjehemmet var bara katastrof för mig. Och som jag skrev på första frågan så förstår du säkert lite. Men det är ju lite svårt att fförklara hur dem betedde sig mot mig. Men det dem kunde ändra på det var ju att jag skulle kunna känna mig mer älskad och liksom "tillhöra" familjen, vilket jag inte gjorde under dem 4 åren. Dem kunde även varit MYCKET trevligare. Kan nog rabbla upp en massa, men det var 6 år sedan jag bodde där, så det är lite svårt att komma ihåg allt.

Hoppas du blev nöjd med svaren, på dina frågor!
:D

Glömde även att nämna att i det första familjehemmet, fcik jag ha STÖDFAMILJ!! Hallå? Jag bodde liksom i ett famhem, och hade en stödfamilj vid sidan av? tycker ni det är rätt?

Jag tyckte det var helt absurt iallafall. :x

hm

När jag skrev HVB hem 2 tänkte jag nog på P12 hemmet...

hm då var du 11 år när du kom till Hvb hemmet?

Alltså om jag summerar mycket kort så skulle du vilja ha varit älskad i ditt familjehem då hade du stannat? o mått bättre?

Re: hm

Helgona sa:
När jag skrev HVB hem 2 tänkte jag nog på P12 hemmet...

hm då var du 11 år när du kom till Hvb hemmet?

jag var 13 år när jag flyttade till HVB hemmet.
innan dess bodde jag ju på familjehem i 4 år, och innan dess på ett barnhem i ca 1 år.

Alltså om jag summerar mycket kort så skulle du vilja ha varit älskad i ditt familjehem då hade du stannat? o mått bättre?

Ja precis. Och att dem hade varit mycket trevligare mot mig.

Hej Yasmin!
Jag hoppas verkligen att du har fått kommit till ronu äntligen. Jag känner igen en del av mig själv i det du har berättat här. Jag är numera 40 år och har fått en del livserfarenhet, gick hos psykolog i många år för mina upplevelser.
Numera tänker jag som så att- Jaja, min barndom var inte som andras, den var fattig med ej närvarande föräldrar. Så vill inte jag att mina barn ska ha det, jag har konstaterat att så var min barndom, men jag har liksom gått vidare, jag gör medvetna val idag, speciellt vad jag INTE vill utsätta mina barn för.
Så, sköt om dig och lycka till med resten av hela ditt långa liv! Som jag hoppas att du ska få njuta av.
Vänliga hälsningar Mia

Jag tänker precis som du! Jag har ett bra liv nu, och jag vet att min barndom inte heller har vait så bra, men som du säger, nu gör man bra val och jag har haft stor lärdom av vad som hänt tidigare i mitt liv, då jag vet hur jag kommer att uppfostra mitt barn, så att H*n inte råkar lika illa ut som jag, i min barndom. Så visst har det fört gott med sig, att man alltid tänker ett steg längre!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp