Har kommuner en skyldighet att ha jourhem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns det en lag som säger att en kommun har skyldighet att ha jourhem? Eller är det upp till kommunerna? Vad händer med de barnen som bor i kommuner där det inte finns jourhem, hamnar de i familjehem direkt?

Alla kommuner har behov av jourhem och behöver ha tillgång till det. De flesta har egna men en del kommuner går via org ifall de ej har egna.

Jo, men oavsett vem som ordnar jourhemmet så är ju kommunen den ansvarige. Har kommunen skyldighet att ha ett jourhem som kan ta emot barn NU på direkten, oavsett om det är kommunens egna jourhem eller om det är genom en org?

Jag tänker lite på förskolan, även om det inte är samma sak...Att där är kommunen skyldig att erbjuda plats inom 4 månader. Finns det reglerat i lag att kommunerna är skyldiga att ha ett jourhem där barn kan tas emot exakt NU?

Nika sa:
Jo, men oavsett vem som ordnar jourhemmet så är ju kommunen den ansvarige. Har kommunen skyldighet att ha ett jourhem som kan ta emot barn NU på direkten, oavsett om det är kommunens egna jourhem eller om det är genom en org?

Jag tänker lite på förskolan, även om det inte är samma sak...Att där är kommunen skyldig att erbjuda plats inom 4 månader. Finns det reglerat i lag att kommunerna är skyldiga att ha ett jourhem där barn kan tas emot exakt NU?

Det vet jag ej. Varför undrar du?

Nika sa:
Finns det en lag som säger att en kommun har skyldighet att ha jourhem? Eller är det upp till kommunerna? Vad händer med de barnen som bor i kommuner där det inte finns jourhem, hamnar de i familjehem direkt?

Hej!
En del kommuner har s.k kontrakterade familjehem, andra har familjehem som kan ställa upp med kort varsel, det blir då en jourplacering. Jag har läst lite i socialtjänstlagen (2001:453) och funnit följande:

6 kap. Vård i familjehem och i hem för vård eller boende

2 § Varje kommun ansvarar för att det finns tillgång till familjehem och hem för vård eller boende för enskilda och familjer som behöver vårdas och bo utanför det egna hemmet. [...]

6 § Ett barn får inte utan socialnämndens medgivande eller beslut om vård tas emot för stadigvarande vård och fostran i ett enskilt hem som inte tillhör någon av föräldrarna eller någon annan som har vårdnaden om honom eller henne.
Socialnämnden får inte lämna medgivande eller fatta beslut om vård utan att förhållandena i det enskilda hemmet och förutsättningarna för vård i hemmet är utredda av socialnämnd. Om nämndens prövning gäller ett hem i en annan kommun, skall nämnden informera och samråda med den kommunen innan den fattar sitt beslut.
Socialnämnden får inte placera ett barn i ett sådant enskilt hem som vid upprepade tillfällen tar emot barn för tillfällig vård och fostran (jourhem) om inte förhållandena i det enskilda hemmet och förutsättningarna för vård i det är utredda av socialnämnd.
Om det inte finns särskilda skäl får ett barn vårdas i ett jourhem i högst två månader efter det att socialnämndens utredning enligt 11 kap. 2 § om ingripande till barnets skydd eller stöd avslutats. Lag (2007:1315).

Vad jag kan utläsa så finns inget krav på att kommunerna måste ha jourhem.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Sara

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp