Har man rätt att gå ner i arbetstid vid fam.hems placering?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag och min man har varit familjehem i 19 år (uppväxtplacering) denna placering avslutades i och med student. Nu ska vi få en ny placering, mamma m barn. De sista åren har jag jobbat heltid på en av våra största myndigheter i Sverige. Jag blev överraskad idag när min arbetgivare sa att han inte visste om han skulle bevilja mej att få gå ner i tid. Jag har läst föräldraledighetslagen och där står det att lagen gäller för den som" har tagit emot ett barn för stadigvarande vård och fostran i sitt hem" är det någon som vet, eller har erfarenhet hur vi som familjehem har rätt till ledighet från ordinarie jobb?
 
Re: Har man rätt att gå ner i arbetstid vid fam.hems placeri

Som jag och några andra uppfattat detta genom åren så gäller lagen dig då du faktiskt ämnar vårda och fostra .
Nämnas kan åxå att det är inte alla arbetsgivare som har koll på lagen och några har det men försöker ta sig förbi den så att den inte ska gälla dom :? . Bästa är att prata med facklig representant och jusist .
Skriv upp de paragrafer och använd delvis det högtravande delvis svårbegripliga språk som används i lagtext . Om arbetsgivaren förstår att du kan lagen och tar reda på vad lagen säger genom jurist o dyl. kan det korta ner ev. diskution till ett minimum .

Hoppas det hjälper ..... andra här kanske har konkretare att ge dig .
 
Re: Har man rätt att gå ner i arbetstid vid fam.hems placeri

Vad jag ha förstått, efter hjälp av mitt fack, så har jag rätt att gå ner i tid de 25 % sm alla föräldrar har rätt att gå ner i tid då de har barn under 8 år, eller t o m det år barnet går ut 1a klass. Tar man emot barn som är under 18 månader har man rätt till ledighet 100 %. Rätta mig ngn om jag har fel- men tror att det var det som stod i Föräldraledighetslagen - gå in o läs den. Tror detvar paragraf/kapitel 5 ????? Skrev om detta i en tråd för 10 månader sedan- då mitt jobb sa att jag inte hade några rättigheter alls. Vad som gäller mor/barnplaceringar vet ajg iinte. MEn man har ju barnet i sin vår d även om det är en mor som också är placerad- det finns ju en anledning till varför en mor inte kan klara sig på egen hand....

Har man barn under STADIGVARANDE VÅRD o fostran har man dessa rättigheter. Tror min tråd låg under ekonomi....du kan leta efter den , där står det mer utförligt. Kvällen är sen...o Luciafirande väntar imorgon...hoppas du finner svaren. Annars får du skriva igen- o du skriv gärna o berätta hur det går!!! :wink:
 
Re: Har man rätt att gå ner i arbetstid vid fam.hems placeri

Sök efter ordet Föräldraledighetslagen här på forumet på sökfunktionen så kommer min tråd o säkert ngn annans också ;) Lycka till!
 
Re: Har man rätt att gå ner i arbetstid vid fam.hems placeri

GMB då har rätt i sak om föräldraledighetslagen (FLL)

Det jag bara funderar på är om denna rättigheten gäller vid föräldra/barn placering då föräldrarna finns med på plats för att vårda barnet under vår uppsikt.
Detta tål att dras vidare och jag hoppas att Jonaol har rätt till det för det kan gälla många av oss till och från.
 
Re: Har man rätt att gå ner i arbetstid vid fam.hems placeri

Jonaol - vill passa på att hälsa dig välkommen oxå.... :razz:
 
Re: Har man rätt att gå ner i arbetstid vid fam.hems placeri

Ouuups :oops: ...... :oops:
Missade att hälsa "Jonaol" välkommen ju ..
Välkommen "Jonaol" och passar på att gratta även till 11oo medlemmar nu ju .
:banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan: :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp