Hej! Nykomling här.

V

Valentina

Guest
Vi vill bli utredda för att bli jourhem och har varit i kontakt med en kommun och träffats. Dock vet jag inte om det känns ok att bli kontrakterat hem, och det är det kommunen vill.

Tycker också att det tar sådan tiiiiiiiiid!!
Vi vill NU, och det är lite frustrerande att höra både kommuner och privata säga att det är stor brist på jourhem. Men sätt lite fart då, tycker jag ;)

Det jag undrar är om ni vet någon organisation som utreder snabbt? Och vad är förresten snabbt? Det är kanske helt normalt att det tar upp emot ett år från första kontakt till att utredningen är klar?
 
Hej! Vi är en familj som startade en utredning för att bli familjehem strax innan jul. Vi blev godkända i februari och väntar nu på en liten :angel: . Dock bara på kontaktbasis då vi vill börja med det. För oss har det gått väldigt fort och soc verkade angelägna om att det skulle gå fort också. :claphappy: Allt som allt så tog det oss 2,5 månader från start till att få en :angel: :bow
 
LillaVi sa:
Hej! Vi är en familj som startade en utredning för att bli familjehem strax innan jul. Vi blev godkända i februari och väntar nu på en liten :angel: . Dock bara på kontaktbasis då vi vill börja med det. För oss har det gått väldigt fort och soc verkade angelägna om att det skulle gå fort också. :claphappy: Allt som allt så tog det oss 2,5 månader från start till att få en :angel: :bow

Tilläggas skall även att 2,5 månader är räknat från första kontakten per telefon. Kälvestensutredningen påbörjades i januari, och i februari blev vi godkända. Under tiden hade vi även jul och nyårsuppehållet. Fantastiskt fort tycker vi.
 
Oj, så fort det gick! Vad skönt :)
Vet man vad man vill så behövs det ju inte en massa tid att fundera på.

Vi har kontakt med ett privat företag, och det känns som om det kan vara bättre för oss. Dels är det högre ekonomisk ersättning och sedan verkar det vara bra stöd.
 
Så roligt för er. :) Hur går den processen? tar det längre tid?

Vi har också funderingar på att kanske i framtiden vända oss till någon organisation, men vi ser först hur samarbetet med kommunen går. Det finns ju solskens historier med kommunen också har jag sett. :)

Nästa vecka ska vi träffa den lilla :angel: och därefter vet vi om :angel: vill komma till oss. Vi ser verkligen fram mot detta. Våra egna pojkar är redan utflugna så huset står tyst och tomt. Vi längtar efter ett par springande :angel: fötter. :love:
 
Ett år för utredning verkar helt galet, alla kommuner och organisationer skriker efter familje o jourhem så man undrar ju varför dom jobbar på det sättet dom gör.
 
Hej alla som svarat!

Här har det inte hänt mer och jag tycker det är så himla tråkigt och har lite tappat lusten.

Ser att jag skrev i mars att vi varit i kontakt med privat bolag. Det lät jättebra och vi skulle skicka in medgivande så att de kunde begära ut utdrag om oss. Vi skickade in papperna snabbt och sedan dess har det inte hänt NÅGOT!! :(

Jag ringde för ca 1,5 månad sedan och frågade hur det såg ut och hon hade inte fått papper av oss!! Efter lite prat så sade hon att oj, de ligger här i högen.
Hon skulle skicka iväg dem och höra av sig ett par dagar senare.

Vi har inte hört ett dugg. Är det konstigt att man tappar lusten!?

Kan någon rekomendera en bra organisation som verkligen ser till att det händer något och som tar tillvara på de som visar intresse för att bli familjehem?
 
Gör mitt bästa... sa:
Av vilket skäl känna kontrakterad jour lite sisådär?


Jag tänker att då är vi tvingade att ta emot barn så länge platser är lediga och att man inte hinner andas mellan placeringarna.

Jag vet ju inte, men det känns bättre att kunna välja.
 
Vet inte vilken organisation ni hört av er till men prova INOM Humana. De är kanonbra och jobbar snabbt enligt min erfarenhet.
 
Tillbaka
Topp