Hejsann....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag vet inte om detta hamnade i rätt forum,men jag provar här....Vill bara "skriva av mej" lite,och gärna få lite tankar från er,lite mera erfarna familjehem.
Vi har ju haft en jourplacering nu,ca två månader,två barn,fem och sju år gamla.Denna placeringen skall avslutas i morgon,då dom flyttar till et annat jourhem,närmare skolan h*n skall börja på,vi bor alldeles för långt undan.
Detta är våran andra placering,den första hade vi en vecka bara.Så vi är alldeles nya på detta området.Och vi hade inte tänkt att vara jourhem,utan endast familjehem.
Dessa barnen,(samt vissa av deras anhöriga) har nästan tagit knäcken på oss! :cry:
Dom är extremt bråkiga,skrikiga,högljudta,och TOTALT ouppfostrade,om man får andvända ett sådant ord..Saker har blivit förstörda i princip varje dag,afficher från väggarne,andra leksaker förstörda osv...
Deras bio var från början trevlig,endå tills vi sa ifrån om ett par saker som inte fungerade,och vi undrade om det kunne gå att ändra lite på det...Men icke!! :x
Jag blev påhoppat(verbalt) kallat för det ena efter det andra,inför barnen,svordomar osv....detta var det en anhörig som stod för.
Historien kan göras lång..... :cry: :cry:
Just nu känner jag mej fullstendig drenerat på energi,tålamod och krafter!! Jag betvivlar min förmåga att jobba med detta,fast det ÄR detta vi vill,fast som familjehem!
Jag känner mej som ett vrak!! :littlesad :littlesad :littlesad
Känner mej oduglig,totalt oduglig! Fast soc har "erkänt" lite halvt om halvt att detta är ett mycket krävande uppdrag,specielt som nästa första uppdrag...
finns det nån som har några tankar till mej? :?
 
Hejsan!

Som både jour o familjehem är det otroligt viktigt att man har tillgång till handledning, att ha grupphandledning tycker jag är ett måste, man brukar träffas 3-7 jourhem nån gång i månaden o få vräka ur sig allt, att få tips, råd, feedback är bara ett måste för att orka.
Det är en av sakerna du bör prata med din kommun om.
Du får gärna PM´a mig om du vill.

Pusta ut en stund nu när dom flyttar det är ni värda och allt vad anhöriga säger får man ta med en nypa salt (det ÄR svårt *veta*).
Lycka till nu o hoppas ni får en fast placering så småningom.
 
Hej tjejen....vad tråkigt att det blivit så för er. Med stökiga barn och jobbiga anhöriga.

Mitt råd är att skaffa en mobil som ni bara använder till jourbarnen och deras anhöriga. Att de inte får hemnumret, utan det är det numret som ska användas. På så sätt blir det ju enkelt att stänga av om det blir jobbigt.
Gör klart att ni är anträffbara en viss tid, inte hela tiden. Påpeka till soc att all kontakt ska tas via dem, det får vara de som styr upp. Det är deras jobb.
Umgänge och så kan ju ske på neutralt ställe.

De anhöriga är säkert i chock efter att ha blivit av med barnen. De låter sin ilska och frustration gå ut äver er. Destå viktigare att hålla er familj utanför detta.

Nämn för soc igen att ni vill vara familjehem. Det är stor skillnad att vara jour och familjehem.

Hoppas det ordnar upp sig för er. Njut och hämta krafter.

Ulrica



fialotta sa:
Jag vet inte om detta hamnade i rätt forum,men jag provar här....Vill bara "skriva av mej" lite,och gärna få lite tankar från er,lite mera erfarna familjehem.
Vi har ju haft en jourplacering nu,ca två månader,två barn,fem och sju år gamla.Denna placeringen skall avslutas i morgon,då dom flyttar till et annat jourhem,närmare skolan h*n skall börja på,vi bor alldeles för långt undan.
Detta är våran andra placering,den första hade vi en vecka bara.Så vi är alldeles nya på detta området.Och vi hade inte tänkt att vara jourhem,utan endast familjehem.
Dessa barnen,(samt vissa av deras anhöriga) har nästan tagit knäcken på oss! :cry:
Dom är extremt bråkiga,skrikiga,högljudta,och TOTALT ouppfostrade,om man får andvända ett sådant ord..Saker har blivit förstörda i princip varje dag,afficher från väggarne,andra leksaker förstörda osv...
Deras bio var från början trevlig,endå tills vi sa ifrån om ett par saker som inte fungerade,och vi undrade om det kunne gå att ändra lite på det...Men icke!! :x
Jag blev påhoppat(verbalt) kallat för det ena efter det andra,inför barnen,svordomar osv....detta var det en anhörig som stod för.
Historien kan göras lång..... :cry: :cry:
Just nu känner jag mej fullstendig drenerat på energi,tålamod och krafter!! Jag betvivlar min förmåga att jobba med detta,fast det ÄR detta vi vill,fast som familjehem!
Jag känner mej som ett vrak!! :littlesad :littlesad :littlesad
Känner mej oduglig,totalt oduglig! Fast soc har "erkänt" lite halvt om halvt att detta är ett mycket krävande uppdrag,specielt som nästa första uppdrag...
finns det nån som har några tankar till mej? :?
 
BLÅNEKA jour om ni tycker det är jobbigt.
Är det familjehem ni vill vara så var det, var jättetydliga mot kommunen.
Det är ni som skall orka och då måste ni får avgöra om det funkar eller inte.

Lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp