Hemtagningsbegäran av bio

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar kort och gott om någon vet/ har erfarenhet av hur många gånger de biologiska föräldrarna kan begära hemtagning av barnet och hur många gånger de kan överklaga? :roll: Förvaltningsrätt/kammarrätt.... Kan de gå till högre instans? Och hur ofta kan de begära att ärendet tas upp?
 
Bio kan begära omprövning vid varje liten förändring som kan anses påverka beslutet om omhändertagande. Jag tror inte att det finns någon egentlig gräns för hur många ggr detta kan ske, en av våra bios överklagade 7 ggr inom loppet av 8 år vilket nog inte är så ovanligt.
 
Hej
Vi har en ny överklagan och hemtagningsbegäran var tredje månad och har haft det så i snart sex år.
Bio har inte lyckats lägga fram så stora förändringar i sitt liv så att de skulle kunna ta hem barnet.

Vi har nu tackat ja :razz: till en vårdnadsöverflytt efter att fått frågan flera gånger, väntar en förhandling i slutet på augusti.
 
nikitalo sa:
Hej
Vi har en ny överklagan och hemtagningsbegäran var tredje månad och har haft det så i snart sex år.
Bio har inte lyckats lägga fram så stora förändringar i sitt liv så att de skulle kunna ta hem barnet.

Vi har nu tackat ja :razz: till en vårdnadsöverflytt efter att fått frågan flera gånger, väntar en förhandling i slutet på augusti.

Hur funkar det om ni har hemtagningsbegäran var tredje månad? Vem går in och hjälper er då?
 
hej

Efter en vårdnadsflytt blir det en civil process och då har bio inte samma möjligheter att överklaga som när det är en process mot en myndighet. Dels ekonomiskt bio har bara rätt till rättshjälp vid två tillfälle och tingsrätten tar inte upp överklagan på samma sätt när det är ett civilt mål.
Det står i kontraktet vid en överflytt att soc har fulla ekonomiska ansvaret för överklagan de står också för hjälp och uppbackning i kontakten med advokaten.

Jag tror inte att man blir immun men man blir lite avtrubbad för varje överklagan oroar man sej lite mindre.
 
nikitalo sa:
hej

Efter en vårdnadsflytt blir det en civil process och då har bio inte samma möjligheter att överklaga som när det är en process mot en myndighet. Dels ekonomiskt bio har bara rätt till rättshjälp vid två tillfälle och tingsrätten tar inte upp överklagan på samma sätt när det är ett civilt mål.
Det står i kontraktet vid en överflytt att soc har fulla ekonomiska ansvaret för överklagan de står också för hjälp och uppbackning i kontakten med advokaten.

Jag tror inte att man blir immun men man blir lite avtrubbad för varje överklagan oroar man sej lite mindre.


Alla kommuner tar INTE på sig ansvaret. Det fick vi reda på nu när vi pratade runt med lite olika kommuner inför kommande placering.

För mig var det nytt att bio bara har rättshjälp vid två tillfällen. Bra att veta. Tack för info!
 
Hej
Vi är i samma sits, hemtagningsbgäran var 6:e månad. .. men ju längre tiden går desto mer kan de lyssna på barnet.
Överklagan kan göras upp till kammarrätten, mycket mycket sällsynt att få prövningsrätt högre upp.

Vi blev avrådda av soc att vårdnadsöverflytta på grund av så struliga biosar.

Lycka till!!
 
Då vet jag vad vi kan ha att vänta :roll: . Men tydligen hjälper det sällan för biosar att överklaga. Vi har alltså en lagstiftning som innebär att många barn omhändertas just för att de behöver omhändertas för längre tid, hurra för rättsväsendet ibland! :bow . Nytt för mig att veta att när det blir cicilmål har de rätt till rättshjälp 2 gånger. Jag undrar: egentligen borde det ju vara när biosar krånglar mest som vårdnadsöverflyttning kan vara till hjälp - då är det ju som svårast att få föräldrar att skriva på papper, godkänna pass osv...de är ju också oftast de de biosarna som överklagar mest....dessa våra barn borde ju än mer få chans till trygg hemmiljö och stabilitet. Hur tänker ni?

Vad kan egentligen ske med krånglande biosar efter det att en vårdnadsöverflyttning skett?? Någon som har erfarenhet eller vet något om det? :?
 
Hej,

Du kan råka ut för en umgängestvist i tingsrätten, om biosar vinner får de umgänge varannan helg, en vecka på sommaren etc etc.. man kan aldrig veta vad de beslutar! Vi har en mycket manipulativ bio som skulle kunna "lura" tingsrätten om hur förträfflig han/hon är. Får man en dålig advokat en gång är det kört!!

När barn som sett mamma bli misshandlad nästan till döds tvingats till umgänge med förövaren kan ju nästan vad som helst hända. t.om barn som utsatts för övergrepp själva tvingas till regelbundet umgänge med förövaren. visst är BBiC!! :twomad: :twomad: :twomad:


Man kan även hamna i en vårdnadstvist med biosar!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp